Byggahus.se

Hur bäst lägga återanvänd stavparkett?

1. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Hej!

Inspirerad av Fastings tråd om stavparkett kommer här en stavparkettfråga till.

Jag har en fantastisk fin björkparkett som jag tänker återanvända i ett eller två sovrum. Eftersom den är gammal är den krut-torr och varje bräda har redan två gamla spikhål. Hur lägger jag bäst den?
    Tror inte att det går att spika längre för då kommer noten definitivt att spricka.
    Har ni tips till mig också?

Och så en fråga till: Alla mina stavar har noten på samma två sidor. Gör det att jag blir begränsad i val av mönster?

:) Ulrica

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Hur bäst lägga återanvänd stavparkett?

Vilket mönster har du tänkt dej? Det är nog lättare att gå den vägen.

Primärt kan du inte lägga fiskbensmönster ifall det inte är vänster- och högerstavar.

Vad jag lärt mej så skulle jag tänka mej att du limmar golvet.

3. pinebar

pinebar

Medlem

Hej!

Misstänkte att det var så med fiskben. Så jag funderar på stora kvadrater, möjligen på diagonalen och med fris av något slag. Eftersom parketen är så gammal verkar det som att jag ska ha tur om jag kan hitta något som passar att komplettera den med, så jag antar att jag får hålla mig till mina björkstavar. Alternativt någon Herkules-variant. Det tycker jag borde gå, eller?

Någon som vet något om parketten förresten? Det står "Fischer birch" stämplat under alla stavarna. Kanske någon som vet vilken sort som skulle kunna tänkas passa till det om jag vill göra en fris med något brytande träslag. Minns inte längden på stavarna just nu, men det är rätt långa typ 50 cm.

:) Ulrica

4. Fasting65

Fasting65

Medlem

Man kan ju mäta sej till hur stor not och fjäder är, samt vilken höjd de ligger på. Sen köper man ny parkett och fräser ny not som passar det gamla. Alternativet är att du
    lägger golvet och sedan rensågar ytterkanten med en festo sänksåg, fräser och kexar. Hmm... kanske väl kryptiskt svar, men jag har faktist bilder på jobbet:

Kolla bildtexterna (håll musen över miniatyrbilderna)
    http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2004_augusti.html

Jag har altså kexat listbandet för att få ihop det med själva fiskbens-ytan.

Säg till om det var 100% oklart, så ska jag försöka förklara igen...och tydligare.

5. pinebar

pinebar

Medlem

Tack Fasting65!

Bilderna var kanoon. Jag har undrat lite hur man egentligen gör med friserna, men dina bilder var ju jättebra! En bra såg och en bra fräs verkar man komma långt med :D

/Ulrica

6. Fasting65

Fasting65

Medlem

Problemet var att hitta skivnotfräsen. Ekesiöö i Bromma hade en. Cobolt tror jag märket hette.

Tjockleken på frässtålet ska ju stämma med kexets tjocklek. Dessutom hade jag sjukt svårt att finna en skivnotfräs som inte hade styrkullager. Kullagret gör att man inte får ner fräsen tillräckligt lågt.

Såhär kan den inte se ut:

Hittade tyvärr ingen bild på HUR fräsen ska se ut....

Edit:
    Tjohoo! Visst hade toolboxsweden grejerna:
    http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat1n-kat207n

Edit2:
    Fan vad billiga toolbox var. Jag pyntade typ 400 för mitt frässtål.

7. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Pinebar,

"Fischer" är en stor europeisk (österrikisk) tillverkare av parkett, samt "birch" är engelska för björk. Därav "fischer birch"

Du har fått bra svar ovan. Men som sagt, har du inte höger/vänster stavar är du starkt begränsad.

Ska du bryta med annat träslag t ex för att göra fris eller dylikt tycker jag personligen att gå på en mörkare alternativ. Men det är ett personligt tyckande (har gjort så själv hemma)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.