Jag ska börja fixa badrummet och tänkte göra så mycket som möjligt själv innan de behöriga byggarna kliver in för att fixa tätskikt och kakling...

Jag har förminskat badrummet och därför murat upp en ny vägg i lecablock, de andra tre väggarna är i lättbetong (siporex).
Jag fick köra med bil-maskin för att få ner gamla kakel eftersom det satt som berget så lättbetongväggarna är rätt misshandlade och har gropar på upp till ca. 4 cm djup.

Väggen som är leca är rak och slät och där ska det kakel på, så där borde det väl bara vara att smälla upp tätskitet direkt på och sen kakel?
Ett hörn mot lecaväggen ska sen också kaklas för duschhörna medan resten ska vara målade väggar.

Det är de målade väggarna som ställer till det lite då de ska vara raka och släta så att det blir snyggt med väven och sen målat på.
De befintliga väggarna är inte helt raka heller så att putsa dem kommer inte att bli det lättaste...

Så, vad är bättre, fästa våtrumsskivor (Jackon) med gipsputs och sen spackla dem med våtrumsspackel för att få en helt slät yta och så våtrumsväv på, eller putsa väggarna släta med gipsputs och ev. våtrumsspackel om det behövs någonstans och sen våtrumsväv på det?

Vilket skulle du göra?

Putsa med "riktig" puts går bort eftersom det inte fungerar speciellt bra med siporex även om här inte finns någon tillskjutande fukt så vill jag inte riskera det...

Hej jag tycker att du ska prata med den som ska montera tätskiktet och kaklet han ska ju godkänna underlaget. Annars har ardex snabbtorkande väggspackel.

Varför skulle det inte funka med riktig puts på siporex?
Det är väl det vanligaste att man putsar med vanligt bruk.
Tricket är att förvattna ordentligt,slamma med bruk i välling konsistens och sedan putsa.
Jag brukar köra med Combimix combiterm då den är fiberförstärkt och gjord av lågalkalisk cement.
Ett annat förslag är at spackla upp väggarna med ett cementbaserat spackel.
Jag körde med Kiiltos variant.Glöm inte att prima först bara.
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.