Byggahus.se

Hur avsluta trädgårdsslang (utan snabbkoppling med stopp)?

1k läst  3 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Håller på att planera och bygga bevattning runt huset och vill bygga den etappvis. Därför skulle jag vilja avsluta trädgårdsslangen på olika ställen medan jag håller på, men vill helst inte låta snabbkopplingar med stopp typ http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/052615.jpg ligga och drälla överallt, dels eftersom jag inte kommer använda dem sen, dels för att de ju är stödbegärliga.

1. Den som byggde huset har använt en fiffig grej på några ställen som innebär att de sista ~20cm av slangen viks 180 grader tillbaka (vilket skapar ett vattentätt veck) och sen fästs den i den tidigare slangen med en 8-formad plastgrej, typ en dubbel ögla. Har sökt som en dåre men hittar inte om det finns färdiga såna 8or. Eller är det ett hemmabygge? Hur gör man det då, typ med nåt slags plastbuntband?

2. Finns det permanenta "stopp" till slangar som inte är såna som jag beskrev i punkt 1 ovan? Har sökt som en dåre, men hittar inget. Typ en skarvkoppling av plast/aluminium fast som inte skarvar utan bara stoppar.

2. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Vik slangen, buntband klart

Tryck in en bult/skruv, slangklammer klart

3. F
    Medlem Nivå 1
    Buntband och vikt slang blev bra. Fick vika ordentligt bara, och dra åt buntbandet ordentligt. Får hoppas att slangen inte påverkats av vikningen så att det går att vika upp den igen.

Är dock fortfarande intresserad av den där "åttan", den såg mer proffsig ut.

Passade även på att sätta riktiga stålslangklämmor på alla slangskarvar och slangförgreningar.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du skall nog räkna med att slangen blir förstörd i vecket, och inte kan vikas ut och bli "som vanligt" igen.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka