Ja då får detta bli mitt första inlägg i detta forum.

Jag (eller min kära fru) vill så gärna ha spegelpanel i hallen och nu efter lite forskande så tror jag att jag vet hur jag ska bygga denna.
Vi har många dörrar i vår hall som spegelpanelen kommer att få ett avslut mot vilket kommer till mitt dilemma...

Hur gör man/ får man till ett vettigt avslut mot dörrfodren?
Som jag förstått kommer alltså den nya sockeln att bygga ut, vi kan säga 15mm. då kommer den ju förstås också komma 15mm utanför dörrfodret.
Det går väl knappast att "gera" in den då den inte är plan på baksidan.
Jag har försökt illustrera min fråga i en enklare bild.

Illustration som visar hur spegelpanel kan avslutas mot dörrfoder med färgkodade lister och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag inte bestämt mig om jag ska använda MDF eller planhyvlat, men det har kanske någon här mer vetskap om vad så är bäst att använda.

MVH/ Peter

S
Helt orelaterad fråga, vad är det för typsnitt du använt i bilden?

S SvanteC skrev:
Helt orelaterad fråga, vad är det för typsnitt du använt i bilden?
HAHA ja enl. Inventor heter den "ISOCPEUR"

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
T
Du tänker rätt, man brukar gera in den, så profilen fortsätter in i väggen när man avslutar på det sättet, 45 grader gering, limma ihop delarna så det blir tätt och snyggt.

• Gilla
Petjohansson
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Du tänker rätt, man brukar gera in den, så profilen fortsätter in i väggen när man avslutar på det sättet, 45 grader gering, limma ihop delarna så det blir tätt och snyggt.
Ok

Men blir det då inte ett hålrum mellan "den nya" sockeln och den gamla då sockeln inte är helt plan på baksidan utan lite rundad?

Fråga 2:
Vilken typ av foder bör man använda? Vi har vanliga "raka" nu typ 12x56 men de känns inte riktigt i samma stil som spegelpanelen är?!
Antik eller allmoge?

Vet inte om det hjälper eller stjälper men så här ser det ut hos oss. Principen känns som densamma. Våra foder och socklar är 15x95 och 15x120 respektive. Mellan sockel och dekorlist sitter masonite för att bygga så lite som möjligt.

• Hörndetalj av vita foder och socklar i ett hem med masonit mellan sockel och dekorlist.
    Skapa konto
T
Petjohansson Petjohansson skrev:
Ok

Men blir det då inte ett hålrum mellan "den nya" sockeln och den gamla då sockeln inte är helt plan på baksidan utan lite rundad?

Fråga 2:
Vilken typ av foder bör man använda? Vi har vanliga "raka" nu typ 12x56 men de känns inte riktigt i samma stil som spegelpanelen är?!
Antik eller allmoge?
Tror du uppfattade det helt fel, du tar listen ,kapa den 45 grader där den ska avslutas, kapa sedan en bit till på 45 grader samma tjocklek som listen, limma eller spika ihop delarna så blir det som listen fortsätter in i väggen med profilen och baksidan på listen syns inte, just på grund av att du gera den, listens framsida följer på så sätt hela vägen runt och täcker även baksidan.

T
Nu hitta jag bara en lite sämre bild på hur du gör. Hand håller en hörnlist mot en sågad träregel för att visa hur man passar lister.
Skapa konto

T
Fråga 2 är mer en smakfråga ,det ni gillar bäst.

T Takläggare skrev:
Tror du uppfattade det helt fel, du tar listen ,kapa den 45 grader där den ska avslutas, kapa sedan en bit till på 45 grader samma tjocklek som listen, limma eller spika ihop delarna så blir det som listen fortsätter in i väggen med profilen och baksidan på listen syns inte, just på grund av att du gera den, listens framsida följer på så sätt hela vägen runt och täcker även baksidan.
Ja nu förstår jag!
Då blir det lite pyssel med detta då vi har 6 dörröppningar/dörrar i hallen
Tack så mycket för alla tips!

Ang bröstlisten (som jag tror det heter), denna kanske man gerar det som sticker utanför fodret?

richardtenggren
Sala ut dörrfodren så behöver du inte krångla?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
T
Ja nu förstår jag!

Ang bröstlisten (som jag tror det heter), denna kanske man gerar det som sticker utanför fodret?
Har du en bra el gersåg så går det ganska snabbt, och resultatet bra. bara såga till alla på engång och limma dom sedan monterar dom.

T
Ja nu förstår jag!

Du kan göra med bröstlisten som Takläggare föreslår med den profilerade sockeln. Det blir snyggare och känns mer arbetat enligt mig, men annars är det inte ovanligt med en snedsågning som slutar i höjd med fodret om listen är tjockare än fodret.
Om ni väljer att fortsätta med de tunna fodren så blir det en rätt stor nivåskillnad om det är en tjock bröstlist men när allt är inmålat så blir det nog bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.