Byggahus.se

Hur avsluta platon mot väggen?

1. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem
    Jag har just brutit upp ingjutna träreglar i källaren. Skall nu flytspackla för att få slätt och fint, sedan lägger jag platonmatta och ett golv ovanpå. Tänkte också ha lite undertrycksventilation för säkerhets skull.
    Men hur gör jag med platonmattan ute i kanterna? I läggningsanvisningarna hittar jag bara exemplet (A). I mitt fall stod väggarna ovanpå golvet, så nu när golvet är borta ser det snarare ut som i (B).

Frågan är då om jag skall göra som i (C) eller (D).

Alt.(C) Jag förlänger (det gröna) väggen så att jag kan göra som i Platons exempel, där utrymmet under mattan ventileras med luft från rummet som sugs in via en ventilerad sockel.

Alt.(D) Jag förlänger väggen litegrann så att vägg och golv möts. En vanlig sockel monteras, och luften tas i stället från utrymmet i innerväggen.

2. T
    Medlem · 429 inlägg

TN

Medlem

Re: Hur avsluta platon mot väggen?

Har du hört med tillverkaren, de brukar vara bra på att svara enl. min erfarenhet.

3. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Re: Hur avsluta platon mot väggen?

Jo, jag skall nog höra med tillverkaren också. Men problemet med att fråga tillverkare är ju att de inte alltid ser saken ur kundens perspektiv. De föreslår med stor sannolikhet alternativ (C), och det kan naturligtvis vara för att det är det bästa alternativet. Men det kan också vara för att de vill sälja material för några tusenlappar till, "Platon ventilerad sockel", "Platon uppvik", "Platon försegling".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.