Byggahus.se

Hur avlägsnar man bäst Falu-röd (innan övermålning av icke-slamfärg)

1. J
    Medlem Nivå 5
    Efter att ha läst mycket om ämnet så har jag förstått att det enda sättet att måla om vårt falu-röda hus med en "vanlig" färg med ljus kulör, är, att i princip först avlägsna ALL gammal slamfärg på fasaden.

Nu min fråga. Hur fixar man detta bäst? Finns det något färgborttagningsvätska som man kan "börja med" innan man går loss med borste och annan mekanisk aktivitet :(

Vad gäller mekanisk borttagning. Finns det några vettiga elektriska handverktyg för ändamålet? En liten borstsnurra som man monterar på en borrmaskin kommen man ju inte så långt med....

Tack på förhand för alla tips :)

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Får se vad andra svarar men en koppstålborste på vinkelslipen fungerade på en vägg för mig, dock annan färg än slamfärg.

Protte

3. Charlie2
    Medlem Nivå 12
    Ett riktigt slitgöra. Varför inte måla med ljus slamfärg?
    Gysinge har många kulörer och bl a en naturvit som kan bryta de andra kulörerna till ljusare nyans.

Redigerat 20 apr 2017 11:18
  4. H
    Medlem · Nivå 8
    Sitter i samma sits men vill måla grått eller svart (slamfärg) över. Problemet som jag sett att vissa har är att då färgen börjar åldras så bryter den gamla färgen igenom. Jag gissar det är därför dom vill få bort all gammal färg och måla med en "vanlig" färg.

5. J
    Medlem Nivå 5
    Tack Charlei2. Har du haft erfarenhet att övermåla en mörk slamfärg med en ljusare slamfärg? Om man t.ex målar en vit slamfärg på en mörk faluröd, - är det då inte stor risk att fasaden ser flammig ut efter ett tag?

6. Charlie2
    Medlem Nivå 12
    Nej, inte till ljusare så vågar inte säga att det går bra, men gillar verkligen att måla med slamfärg. Ring och prata med Gysinge byggnadsvård, de kan ju sin sak.

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har också slamfärgat hus och hittade denna sida när jag googlade om ämnet:
    https://www.dinbyggare.se/slamfarg-mala-om-fasaden-med-rod-slamfarg/

Med vänlig hälsning
    Tjelvar

8. J
    Medlem Nivå 5
    Vet inte om det har någon betydelse, men den gamla slamfärgen är/var lite "special". Tillverkare hette WASP från Heby och deras röda slamfärg hade en inblandning 22% raffinerad linolja. En blandning mellan slamfärg och linolja alltså. WASP finns inte längre dock.

Vi vill också ha grå kulör, gärna ljusgrå. Vilken färgtyp Acrylat, slamfärg etc spelar ingen större roll bara det "fungerar".

Ringde Gysinge men de var tveksamma om det skulle fungerar så bra att måla över min 22% linolje-slamfärg med deras "äkta" slamfärg tyvärr...

Redigerat 26 apr 2017 13:25
  9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Falu Rödfärg finns i grå. Jag skulle nog satsat på den om nyansen känns OK. Kanske mörkare än du vill ha dock.

Pyramid-10-l_web-300x264.jpg

10. J
    Medlem Nivå 5
    Uppdatering.

Kan bara konstatera att ju fler experter jag kontaktar ju mer förvirrande blir det. Åsikter om vad som fungerar och inte fungerar går ofta isär. Alla färghandlare jag kontaktat verkar dock överens om att övermålning av min originalfärg (linoljeförstärkt slamfärg med 22% linolja, Heby färgs "WASP") är problematiskt. Den räknas inte alls som slamfärg nämligen. Inte som linoljefärg heller och ingen färgleverantör vill bekräfta att övermålning med just deras färg fungerar. Inte ens om jag skrapat bort mesta av originalfärgen innan övermålning.

Ett förslag som jag fick av färgtillverkaren "Svensk Rödfärg" var att helt enkelt ta deras slamfärg ( innehållande 8% linolja) och helt enkelt dryga ut den med ytterligare 12-14% linolja så att kvoten slamfärg/linolja blir densamma som min originalfärg :). Svensk Rödfärg ville naturligtvis inte heller ge några garantier, men, det var det bästa tips de kunde ge. Vad kan man förlora? Kan ju inte vara så mycket sämre än något annat alternativ, kan man tycka.,,,

11. T
    Medlem · Nivå 9
    Blästra eller ta ner panelen och sätt ny.

• Laddar…
  12. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Ja, det verkar som att ska du va säker så får du byta panel.

• Laddar…
  13. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Skulle tvätta ner det.Och sen måla en oljegrundfärg.

14. T
    Medlem Nivå 1
    Direkt fel. Följ inte detta råd. Ska man måla över en slamfärg med någon alkyd/acrylat måste det va trärent vilket man inte kan "tvätta ner".

15. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Och varför inte?