Byggahus.se

Hur avgör jag om pappen är diffusionstät?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag planerar att tilläggsisolera mitt hus från insidan. Huset är från 1956.
    Väggarna är byggda med flera olika lager med någon typ av vindpapp imellan.

Hur avgör man om en vindpapp är diffusionstät eller inte? går det att se på den?
    Finns det några knep?

Väggarna är byggda enligt följande:
    * ytskikt
    * tretex
    * träpanel
    * papp
    * glasullsisolering
    * papp
    * träpanel
    * papp
    * luftspalt
    * tegel

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Inte utan att ta ner en bit varuprov.

Skulle (utan att veta exakt) bara tro att en papp från 50-talet har vindavskiljande funktion.

3. A
    Medlem Nivå 1
    en bit av pappen går nog att få ner. Hur går jag tillväga för att testa ångmotståndet?

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Pappen är med 99,9 % säkerhet inte diffussionstät. Har aldrig sett difffusinstät papp från den tiden men Lägg upp en bild så blir det lättare att avgöra vad det är för papp.

5. A
    Medlem Nivå 1
  6. P
    Medlem · Nivå 22
    Pappen kan vara konvektionstät men inte diffusionstät, Varför vill du ha en diffusionsspärr? Det räcker gott och väl med ett konvektionstätt system om det finns fullgod ventilation i huset/fastigheten. MEN det måste vara lufttätt!
    Plasten kan medföra att det av missar i konstruktionen blir fukt i väggen som inte tar sig ut, skapar dåliga hus, mögel i luften.... Papp och linbaserad isolering ger bästa garantierna att det inte blir skador i väggarna och tak!

7. A
    Medlem Nivå 1
  8. P
    Medlem · Nivå 22
    Okej! Kolla bara med återförsäljaren att det går att kombinera med befintlig isolering, med tanke på att det är färdigisolerade väggar med skiva du vill ha, borde inte vara några problem, men man skall aldrig utgå ifrån att garantierna gäller vid all installation!
    SPU AL har ett system med folie på in och utsidan, verkar vara en liknande variant, bra val, sparar många kronor till vintern!
    Lycka till med isoleringen!