Byggahus.se
har en målad betongtrappa där några av stegen har bakfall så att det står vatten kvar när det regnar

D09
Man skulle kunna göra på lite olika sätt

Spackla på mer material

Slipa så det blir rätt fall

Borra ett dräneringshål alt fräs ut ett dräningsspår

D09 D09 skrev:
Man skulle kunna göra på lite olika sätt

Spackla på mer material

Slipa så det blir rätt fall

Borra ett dräneringshål alt fräs ut ett dräningsspår
Vad för spackel använder man på betongtrappa?

Slipa bort färgen, lägg på primer och skapa fallet med cementbruk A. En cm från innerkant till ytterkant på trappsteget brukar vara lagom.

Tack för hjälpen ha en trevlig helg

Det som @Eld föreslår innebär att du behöver bygga på varje trappsteg minst 5 mm i framkant eftersom kornstorleken i cementbruk hindrar att gå ner till 0.

Alternativet är betongspackel Ardex A46 som jag själv hade föredragit.

mexitegel mexitegel skrev:
Det som @Eld föreslår innebär att du behöver bygga på varje trappsteg minst 5 mm i framkant eftersom kornstorleken i cementbruk hindrar att gå ner till 0.

Alternativet är betongspackel Ardex A46 som jag själv hade föredragit.
Det beror ju på kornstorleken i bruket. Min erfarenhet är att man med bra bruk kan komma ner till en mm. Det har jag gjort själv och det ser fortfarande bra ut efter 19 år. I annat fallkan man ju faktiskt slipa ner framkanten lite för att göra plats för de fem millimetrarna.

Precis, med kornstorleken i ”vanliga” betongprodukter kommer man inte ner till 0 vilket kan behövas om det ska vara bra finish.

mexitegel mexitegel skrev:
Precis, med kornstorleken i ”vanliga” betongprodukter kommer man inte ner till 0 vilket kan behövas om det ska vara bra finish.
En trappa ska vara lite skrovlig annars blir den hal.

Det är ju en helt annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.