Jag installerade bergvärme 2003. I samband med detta gjordes gjordes rörgenomföringen för kollektorslangen under mark.

För några år sedan upptäckte jag att det efter kraftiga ihållande regnväder läckte in vatten vid rörgenomföringarna. Ett problem som ökade efter hand. Huset ligger i suterräng och vatten trängde inte in samma dag utan först någon dag efter kraftigt regnande.

Tidigare i år dränerade jag om hela huset. Firman jag anlitade tog bort gammalt fogskum(?) och tätade med silikon på utsidan. Det gamla fogskummet var dyngsurt. .

För några veckor sedan hade vi regnoväder flera dagar i sträck. Jag kontrollerad och allt verkade hålla tätt. Inget vatten hade kommit in efter tre dagars regnande.

Till min förskräckelse upptäckte jag igår att en spann som jag lämnat kvar under rören på insidan i källaren var helt vattenfylld. Jag kallade in dräneringsfirman och de kunde konstatera och visa mig att det blåa ytterhöljet kring slangen var torrt där det kom in i källaren. Betongen i hålet var också torr. Däremot var det vått och det hade samlats i vatten i det svarta materialet som lindats kring röret där ytterhöljet slutar. Se bifogad bild.

Deras teori är att vattnet trängt in via isolering mellan ytterhöljet och slangen. Att vattnet kommit in längre ut under marken där ytterhölje saknas kanske vid rörkopplingen till själva borrhålet.

Det låter inte helt osannolikt i mina öron och skulle kunna förklara hur läckaget beter sig. Så här tror jag det är.:

1) Det var dubbla problem innan dräneringen. Rörgenomföringen var otät och det läckte dessutom in via isoleringen innanför blå höljet.

2) Tätningen i samband med dräneringen löste första problemet eftersom största delen av läckaget försvunnit.

3) Andra problemet kvarstår med inträngande vatten via isoleringen eftersom det fortfarande läcker in.

Låter mina antaganden ovan rimliga? Kan det finnas andra orsaker i sammanhanget till att det läcker in? Vad kan man göra för att åtgärda det?

• Blått rör genom vägg, omgiven av svart material. Hålet i väggen har ojämna kanter. Potentiellt vattenläckage problem kring rörområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.