Byggahus.se

Hur åtgärda gammal synd?

1. Ehdej
    Medlem · 3 inlägg

Ehdej

Medlem
    Jag bor i en villa från 1968 som har ett lite udda radiatorsystem. Det kommer bara ett rör upp från golvet till varje radiator. Om jag förstått rätt så är det nån slags "rör i rör"-lösning där både fram- och returledningen går i samma rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1255.JPG

Nu är vi igång med badrumsrenovering och tidigare ägare har vid tidigare renovering beslutat att ta bort radiatorn i rummet och tyckt att det var en bra lösning att kapa och plugga röret och helt enkelt låta stumpen sticka upp ur golvet.
    IMG_1176.jpg

Min första tanke var att koppla in en handdukstork här men efter mycket research verkar det inte låta sig göras. Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att få dit en radiator igen. Men röret är ju kapat på så sätt att ventilen är borta och då blir jag osäker på om det funkar.

Skulle bli väldigt tacksam för tips och förslag på vad man kan göra för att få till något som ser lite mer korrekt ut. Allra bäst om man kan få tillbaka någon form av funktionalitet!

Hoppas jag valde rätt forum att ställa frågan i.

Tack!
    Jonatan

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Västernorrland · 8 629 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Så det är enbart ett rör till alla radiatorer? Rör i rör låter svårlöst liksom...

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Det brukar vara speciella rör med varsin halva för fram och retur.

IMG_6911.JPG

Nere i eller under golvet borde det vara två parallella rör? Men det kanske är lite sent att bila fram det nu?

4. Ehdej
    Medlem · 3 inlägg

Ehdej

Medlem
    Ett rör till alla radiatorer ja, i alla fall det man kan se utan att bryta upp golvet. Jo minst sagt svårlöst verkar det som...

5. Ehdej
    Medlem · 3 inlägg

Ehdej

Medlem
    Jag vet inte hur det ser ut under golvet. Oavsett antar jag att det inte är ok att skarva på nåt nytt om rören ligger nere i golvet?

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Jo, det är ok att skarva på nya rör nere i golvet.

7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 834 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.