Hej! Vi har en sommarstuga byggd 1980. Genom åren har några plintar sjunkit något vilket vi åtgärdat med att kila in brädbitar. Någon gång efter hösten 2015 har samtliga plintar (tidigare enbart de i mitten under huset) börjat luta. Enda undantaget är en plint på ovansidan som istället lossnat så att det ser ut som att huset flyttat sig 1 dm.
Översikt huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset ser ut att ha "lossnat" från plinten och flyttats ca 1 dm:
Hej, ser ju inte så bra ut. Jag tycker knappt man kan kalla det plintar, mer som några cement block som huset står på. Har dessa någon form av underjordisk del? Jag misstänker de står mer eller mindre direkt på marken, dvs inget fundament under plinten. Eller iaf ingen plint som är grävd ned till åtminstone 80-100 cm djup? Därför har de börjat glida och luta. Kanske inte så kul, men jag skulle göra nya plintar, väl förankrade i fast mark. Inte så svårt, men en del jobb. Stupröret rinner ut direkt vid en plint, Inte bra, vattnet måste ledas bort från huset, annars undermineras marken.
Eftersom huset står i en slänt kommer det alltid rinna vatten under huset. Troligen orsaken till ditt problem. Detta måste också åtgärdas med någon form av vatten avledning/dränering på husets höga sida. Annars kan du få samma problem igen.
Gräv nya hål ca 80 com djupa eller till fast mark. Gjut en sula i gropen, ställ en plit på den. Huset är litet. Kanske kan man ha färre nya plintar om man har en kraftig balk mellan de nya plintarna. De gamla kan sedan i princip tas bort. Blir mindre jobb på det sättet.
Du har en massa bråte under huset, inte ditt allvarligaste problem kanske, men det ska inte ligga där, det ruttnar och kommer mögla med tiden. Vilket kan sprida sig till huset.
Tack för svaret och dina råd! Jag vet inte hur det ser ut under jord. Huset är ungefär lika gammalt som jag själv är. Hur bedömer du tidsaspekten, inom vilken ungefärlig tid behöver det åtgärdas? Jag kan tänka mig att vi kan planera för att åtgärda detta nästa sommar. Är det något man kan göra för att försöka frysa eller dämpa nuvarande läge?
En bra tanke Stefan. Mer rationellt och helt säkert bäst lösning. Möjligen lite dyrare. Huset står säkert några år till. Men du säger att det på senare år har börjat röra på sig, så något har ju hänt helt klart. Jag tror inte det kommer rasa i närtid. Men börja planera redan nu. Ta in någon kunnig om du kan. Så kör ni igång tidigt nästa vår så är huset klart inför nästa sommar.
Personligen skulle jag redan denna sommar lägga tid på att säkra avvattningen vid den övre delen av huset. Led bort vatten från stuprören. Gräv ett dike längs husets övre del (enkelt för hand), Kanske 40 cm djupt. Lägg en dräneringsslang vira o markduk och fyll diket med makadam. Låt dräneringsrören mynna ut längre ned i backen.. Bara för att säkra att det inte är regnvatten som gör att plintarna rör på sig. Detta gör du på några dagar. Kostar inte mycket. Mest besväret att få dit makadam (ska helst vara tvättad singel, men detta är ju bara en tillfällig lösning, så det spelar nog inte så stor roll). Fortsätt att palla upp. Så håller det till nästa sommar.
Ser ut som det är på väg att rämna. Säkerligen vattnet som slutligen tagit den lilla grundläggning som en gång fanns.
3 järnvägsrälsar/balkar och 6 domkrafter så lyfter du bara upp huset. Lite mer avancerat ta långa balkar/rälsar med hjul/glidplattor så kan du "skjuta/rulla" huset åt sidan och sätta ner provisoriskt och sedan bygger du en ny grund i lugn och ro. Allt blir mer komplicerat om du ska bygga ny grund direkt under huset men det går givetvis.