Byggahus.se

Hur återställa dessa metallbeslag? Vilken metall är det?

1. P
    Medlem · Älvsborgs · 650 inlägg

plan-g

Medlem
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 376 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Hur ser fästplattorna ut på andra sidan?

Du kan alltid testa med en magnet, så får du ett hum om vad det kan vara...

Tror inte rostfritt var så vanligt i beslag på 30-talet, men det är ju bara en känsla..

• Laddar…
  3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 882 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det som var vanligt på den tiden var att man förnicklade metaller, t.ex. mässing, och med tanke på att det ser gulaktigt ut där ytskiktet har lossnat på första bilden så gissar jag att det är förnicklad mässing. På 30-talet var det omodernt med mässing.

https://www.byggfabriken.com/beslag...ga-beslag/info/product/648-113-ledstangskrok/

Om du tar fram mässingen för att du gillar dess färg och glans så måste du sen underhålla genom att putsa den för att den inte ska oxidera (mörkna och bli matt).

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Blekinge · 8 949 inlägg
    En förnicklad yta brukar inte se ut så där. Den är vanligen riktig silvrig blank.
    Jag gissar på galvat stål. Testa med magnet.

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 882 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    "Flagnar" galvat stål så som vänstra fästet på första bilden visar?
    På min skärm ser det mest gulaktigt ut inunder.

Jag vet inte hur en förnicklad yta ser ut efter 90 år med blandat ingen rengöring alls och rengöring med diverse produkter och städmetoder.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Älvsborgs · 650 inlägg

plan-g

Medlem
    Tack för alla svar!

Beslaget är kraftigt magnetiskt.
    Den gula biten var bara färgrester.
    Jag har provat att fila ganska djupt på baksidan och det ser helt silvrigt ut.

Lutar åt nån typ av stål då? En omgång autosol kanske?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20230116_214620.jpg

7. T
    Du ser att fästplattorna har skruvhål med försänkning. Där har det suttits skruvar med halvkullrigt skalle från början. Dessa skruvar sticker ut över ytan och vid putsförsök skyddar skallarna närmaste omgivning från kontakt med gnuggning. Men yta där är i samma skick som på resten av plattan.
    Nej, TS får ingen finare yta på de befintliga vinklarna.

8. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 650 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Förnicklad stål skulle jag säga. Så länge det inte är rostigt så är det väl ok. Ska de vara helt blanka så får man lämna in dem på förnickling. Det går nog att putsa upp med autosol men det svarta går inte bort. Patina.

• Laddar…
  9. T
    Jag tror fortfarande på el-förzinkat stål men för TS gör det kanske ingen skillnad. Blankare än så blir det inte.
    F ö finns på apotek ett enkelt nickel-test (Köp Chemo-NickelTest, 8 ml | Apoteket.se).

10. H
    Medlem · Österbotten · 8 268 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag tror också på förnicklat järn. Rostfritt var svindyrt på 30-talet och användes mes till dyrare sortens bestick och köksknivar.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 90 inlägg
    https://wd40.se/tips-och-rad/enkla-hushallsmedel-for-rengoring-massingrengorare

Värt att pröva!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.