3 783 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur är det med krypgrund och tryckimpregnerade reglar?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Var och tittade på ett fritidshus, byggt tidigt 80- tal.
När man tittade i krypgrunden, så kunde man se att golvbjälkarna var tryckimpregnerade. Det gick också att se spår av fukt på boardskivorna som ligger mellan bjälkarna.
Dock ingen lukt, och det var spår av fukt, absolut ingen röta eller mögel. Det var snustorrt just nu.
Dock låg berget i dagen under halva grunden. Jag gissar att det vid större nederbörd kommer att rinna vatten på berghällen.
Tryckimpregnerat är ju inte bra i syllar som kan ligga och suga upp fukt från en betongplatta. Men hur är det med krypgrund? Är tryckimpregnerat lika olämpligt där?
När man tittade i krypgrunden, så kunde man se att golvbjälkarna var tryckimpregnerade. Det gick också att se spår av fukt på boardskivorna som ligger mellan bjälkarna.
Dock ingen lukt, och det var spår av fukt, absolut ingen röta eller mögel. Det var snustorrt just nu.
Dock låg berget i dagen under halva grunden. Jag gissar att det vid större nederbörd kommer att rinna vatten på berghällen.
Tryckimpregnerat är ju inte bra i syllar som kan ligga och suga upp fukt från en betongplatta. Men hur är det med krypgrund? Är tryckimpregnerat lika olämpligt där?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du menar att det var blindbottenskivorna som uppvisade spår av fukt? Det tolkar jag som att det vid tillfällen är för hög relativ luftfuktighet i krypgrunden. Däremot tror jag inte det beror på rinnande vatten på berget. Det ska till ett ordentligt värmetillskott för att det först ska förångas så att det sedan kan kondensera på boarden.
Tryckimpregnerat skall man bara använda där virket mer eller mindre regelbundet står i kontakt med vatten. Absolut inte i bjälklag. Att det finns där kan tolkas som ett tecken på att huset är byggt av en amatör. Sedan är ju äldre varianter av impregnering giftigare än dagens. Jag kommer inte ihåg när reglerna ändrades, men huset ligger nog i gränszonen. Bra luftväxling i krypgrunden är då särskilt viktig.
Tryckimpregnerat skall man bara använda där virket mer eller mindre regelbundet står i kontakt med vatten. Absolut inte i bjälklag. Att det finns där kan tolkas som ett tecken på att huset är byggt av en amatör. Sedan är ju äldre varianter av impregnering giftigare än dagens. Jag kommer inte ihåg när reglerna ändrades, men huset ligger nog i gränszonen. Bra luftväxling i krypgrunden är då särskilt viktig.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jo, det såg definitivt ut att vara tryckta bjälkar. Brädorna som gick på tvärs för att hålla upp botten var också tryckta, eller iallafall några av dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ser detta rätt ut? Rör och slangar i krypgrunden.
Vatten & Avlopp -
Roströda geggiga beläggningar i krypgrunden - vad är det?
Grund & Markarbeten -
Är detta fuktskada i krypgrunden?
Grund & Markarbeten -
ISOREFLEKT™ Krypgrundsisolering - har du använt detta?
Isolering -
Är det mögel? Krypgrund.
Grund & Markarbeten