4 584 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Hur använda överkopplingsplintar?
Få se om jag lyckas göra mig begriplig med följande beskrivning...
I mitt kök sitter det ett eluttag under överskåpet, denna får sin ström från ett rörutlopp. Uttaget är av utanpåliggande typ och sitter monterat ovanpå utloppet. Nu skulle jag vilja ha en bänkbelysning här, jag har en liten lysrörsarmatur som skulle passa bra här.
Om jag då drar ner en tändtråd till lampan, kan jag då ansluta den till en av X-plintarna på uttaget och därifrån gå vidare med kabel sista biten till lampan? Eller bör jag använda en dosa att koppla i?
Jag har inga problem med att få det att fungera rent elektriskt, men kanske är den ena metoden mer proffsig än den andra?
Alla inblandade ledare tillhör samma grupp.
I mitt kök sitter det ett eluttag under överskåpet, denna får sin ström från ett rörutlopp. Uttaget är av utanpåliggande typ och sitter monterat ovanpå utloppet. Nu skulle jag vilja ha en bänkbelysning här, jag har en liten lysrörsarmatur som skulle passa bra här.
Om jag då drar ner en tändtråd till lampan, kan jag då ansluta den till en av X-plintarna på uttaget och därifrån gå vidare med kabel sista biten till lampan? Eller bör jag använda en dosa att koppla i?
Jag har inga problem med att få det att fungera rent elektriskt, men kanske är den ena metoden mer proffsig än den andra?
Alla inblandade ledare tillhör samma grupp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Generellt är det bra att undvika belamra uttag och strömbrytare med ovidkommande ledare som inte behövs för dess funktion. I gamla föreskrifter fanns t.o.m ett förbud mot detta. Ett relevant skäl är att uttag och strömbrytare får bytas utan krav på behörighet, och då är det bra att inte komplicera bytet med extra ledare som folk inte fattar syftet med. Det är långt ifrån alla som fattar det där med blindplintar på uttag.
Nu är det ett utanpåliggande uttag i ditt fall vilket kan göra det svårt att få plats med en Wago inom kapslingen. Ska man vara strikt så är ett utanpåliggande uttag inte en kopplingsdosa, så egentligen bör en kopplingsdosa monteras på dess plats.
Så med detta sagt och med mitt ordval (bör) så skickar jag pucken tillbaka till dig att avgöra.
Nu är det ett utanpåliggande uttag i ditt fall vilket kan göra det svårt att få plats med en Wago inom kapslingen. Ska man vara strikt så är ett utanpåliggande uttag inte en kopplingsdosa, så egentligen bör en kopplingsdosa monteras på dess plats.
Så med detta sagt och med mitt ordval (bör) så skickar jag pucken tillbaka till dig att avgöra.
Frågan hänger inte ihop. Menar TS verkligen tändtråd och Xplint? Någon strömbrytare nämns inte alls.
Eftersom det ska dras fram en tändtråd så får vi helt enkelt förutsätta att den kommer från en strömbrytare.
Jag hade gjort som i första inlägget. Kabel från uttaget där tändtråden kopplas på SAMMA X-plint. Det är oftast där det blir fel när folk kopplar på X, det kopplas i tron om att X-plintarna har intern koppling med varandra. Det felet är vanligt att se i tvåpoliga brytare t.ex där jorden kopplats på X både uppe och nere.
Jag hade gjort som i första inlägget. Kabel från uttaget där tändtråden kopplas på SAMMA X-plint. Det är oftast där det blir fel när folk kopplar på X, det kopplas i tron om att X-plintarna har intern koppling med varandra. Det felet är vanligt att se i tvåpoliga brytare t.ex där jorden kopplats på X både uppe och nere.
Du har nog helt rätt. Om man byter ut ett ”till” mot ett ”från” i frågan så stämmer det. Så det är nog bara ett skrivfel som rörde till det för mig. Då håller jag helt med om lösningen.
Ja en strömbrytare finns, den kommer att ersättas av en kronströmbrytare.
För att förtydliga vad jag menade så borde jag hellre ha skrivit något i stil med:
"Om jag då, från en strömbrytare, drar en tändtråd via det rör som går till uttaget, kan jag då ansluta den till en av X-plintarna på uttaget och därifrån gå vidare med kabel sista biten till lampan? Eller bör jag använda en dosa att koppla i?"
Nu tycks ni ju ha fattat ändå, tack alla för era svar
För att förtydliga vad jag menade så borde jag hellre ha skrivit något i stil med:
"Om jag då, från en strömbrytare, drar en tändtråd via det rör som går till uttaget, kan jag då ansluta den till en av X-plintarna på uttaget och därifrån gå vidare med kabel sista biten till lampan? Eller bör jag använda en dosa att koppla i?"
Nu tycks ni ju ha fattat ändå, tack alla för era svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Det var inga som helst problem att förstå ditt inlägg i #1.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man återanvända plåtarbeten på taket?
Tak & Vind -
Använda vattenmantlad kamin som radiator
Ved, Pellets, Flis -
Hur säljer jag cumaru trä som vi inte får använda till en uteterrass?
Lösvirke & Timmerhus -
Kan man använda fog efter utgångsdatum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad använda för att bygga upp 7 mm under skenor för glaspartier?
Fönster & Dörrar