Byggahus.se

Hur använder jag Kärchers avloppsrensslang?

1. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Hej,
    Tänkte köra lite förebyggande underhåll på avloppsledningarna och har för ändamålet anskaffat Kärchers avloppsspolslang för högtryckstvätten.

Har inga egentliga problem men jag tycker det rinner undan lite för långsamt och ibland bubblar det lite på andra ställen än dem man tappar ut vatten i. Tex kan det ibland bubbla i handfatet när man duschar eller spolar i köket osv.

Avloppsrensslangen är begagnad och ingen instruktion medföljde så jag undrar lite hur jag använder den och då närmast från vilket HÅLL jag ska spola? Stoppar jag ner slangen i avloppet inne i tex duschen eller spolar jag utifrån tex rensluckan utanför huset och inåt?

Gissar att en av ventilerna på taket är avluftningen så den ska jag givetvis kolla. Kan jag spola i den också?

Jag har inte riktigt satt mig in i hur vårt avlopp funkar men jag har en stor tank med pump ute vid gatan som jag förmodar pumpar ut avloppet i det kommunala avloppssystemet. Varför avloppsröret inte går direkt till det kommunala avlopp har jag ingen aning om? Kan inget om avlopp. Från huset går avloppsröret under uteplatsen ut till nämnda tank. Precis utanför uteplatsen går det upp ett (ca 10cm grovt) rör från avloppet och slutar strax ovanför gräsmattans nivå. På det röret sitter det bara ett rött plastlock. Ska jag spola där också och i så fall försöka trycka slangen ut mot tanken eller in mot huset?

Står i startgroparna så jag är tacksam för svar!

Mvh Thomas

2. Bezt
    Medlem Nivå 10
    När jag har haft stopp och rensat så har jag ibland kört åt båda hållen men når du fram till slutet så lär det inte behövas eftersom du inte har något stopp. Men når du inte är det vara att köra åt alla håll och kanter så du får loss så mycket som möjligt.

Avluftningen vet jag inte riktgt men det borde inte vara några problem att spola den då det sitter ihop med övriga avloppen och bubblar det som du skriver så låter det som problem med avluftningen så det är nog en bra idé.

Pumphuset kan jag tänka mig är för att ert hus ligger under nivån för det kommunala avloppen och behöver således pumpas upp till den.

3. V
    Medlem Nivå 1
    Hej

Spola från en rensbrunn ut och in. Slängen "vandrar" uppåt och spolar fett och annat bakåt.

Ang pumpen kan det vara en LTA enhet. Ta reda på om det är din eller kommunens så du vet hur långt ditt ansvar går.

4. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Rensningen är utförd.

Började i det avlopp som ligger längst bort och körde in slangen. Kunde känna att slangen gick trögt på två ställen men efter lite spolning gick den lättare så det var väl nåt skit som satt där och bromsade. Slangen såg ordentligt (äckligt!) geggig ut då jag drog ut den första gången så spolningen var nog på tiden.

I avloppet i köket hade tidigare ägare lekt med silicontuben så det gick inte att öppna/sära på rören men där har jag heller inte haft något bubbel så det får bli en senare fråga att byta dessa plaströr så avloppet kan spolas.

Golvanslutningen i det ena av badrummen visade sig vara lite märkligt placerade med avloppet placerat nästan ute i yttre, främre hörnen på handfatsskåpen så avloppet hade en ca 30-40 cm lång horisontell del under skåpen, på båda handfaten. Tyvärr var alla skarvar på delen från vattenlåset till golvet limmade så jag kunde bara rensa vattenlåset men inte röret. Såg dock att röret från vattenlåset ner till golvanslutningen innehöll en hel del gegga så det får också bli ett senare projekt eller så får det vänta till den kommande badrumsrenoveringen. Det gick dock bra att få ner spolslangen i golvanslutningen så det gick att spola i alla fall.

Sammantaget så kan jag konstatera att det lossnade en hel del skit och fettgegga + hårtussar i alienklass trots att avloppet i stort funkat bra. Får nog lägga upp nån rutin med månadsvis rensning av vattenlåsen och kanske spolning varje halvår eller så.

Angående vilket håll man ska spola åt så verkade det inte vara något problem att spola inifrån och ut. Geggan spolades ut i avloppet utan problem

Spolslangen funkade i alla fall perfekt och med förlängningsslang på 10 meter på den ordinarie slangen och sedan spolslangen bler räckvidden så bra att Kärchern kunde stå ute hela tiden så slapp man oväsendet.

Avluftningen på taket verkade ha någon sorts spirorörsaktigt svart plaströr ner i huset så där vågade jag inte spola med högtrycket. Lät det bero för tillfället då bubblandet i alla fall upphörde men får väl ta trädgårdsslangen vid tillfälle och spola lite. Inga fågelbon hittades ia alla fall.

Tanken slog mig att man kanske ska spola även i rören som sticker upp ur marken vid stuprören. Är det en bra idé?

Redigerat 29 aug 2010 20:13
  5. J
    Medlem Nivå 11
    Avluftningen tror jag inte Du behöver spola, vad skulle fastna där? det rinner inget avloppsvatten eller nåt annat heller.
    Rören vid stuprören är dagvattenledningarna, dom kan det bli stopp i om det följer med för mycke skräp från tak och hängrännor, gör det de? Det är ett eget system så inte skadar det väl att spola rent dom antar jag men har Du märkt av nåt som indikerar stopp?
    Jag har aldrig spolat/rensat avloppet i förebyggande syfte, har en kärcher med avloppsrensslang jag med men använder den bara när det faktiskt är stopp.
    Hade jag det som Du skulle jag ägna tiden åt att byta dom limmade och siliconade rören så att det går att göra rent under diskbänken å sånt hellre än att spola dagvattenledningarna :)

6. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Ja, du har säkert rätt angående avluftningen. Tänkte att det kanske kommit ner nåt "kråkbo" eller nåt sånt och har jag nu tagit mig tid att rensa i rören så tänkte jag göra det ordentligt men det kanske är over-kill som sagt.

Rören vid stuprören har avskiljare för löv och annat skräp. Tyvärr har jag väldigt mycket mossa på skuggsidan på taket och jag får rensa dessa avskiljare regelbundet och nätet/hålen i avskiljaren släpper ju igenom en del skräp så jag ska nog spola dessa också. Nu då du frågar så har jag sett att det flödar över vid vissa sällsynta tillfällen. Det har ju varit några riktiga monsunregn i sommar så det kan ju bero på att dessa då regn dragit med sig mossa och tillfälligt satt igen avskiljaren. Det har varit sådant tryck i stuprören att mossa sprutat ur avskiljaren i en radie på upp till en meter runt om.

Rören mellan vattenlåsen och golvanslutningarna i badrummet (dubbelhandfat) går i en massa böjar (som ett utdraget S vilket nog är anledningen till att dom var fulla med gegga) och rören är dragna genom ett hål i bottenplattan och skarvarna är limmade så jag får inte bort det för rengöring utan att kapa röret eller såga upp bottnen i skåpet.

Någon bra idé om hur jag rengör dem på plats. Högtrycksslangen går inte igenom så det skulle väl kanske vara ett snöre eller en dragtråd (för el) med nåt på kanske. Badrummet ska renoveras inom kort så jag vill väl helst undvika att köpa nya rör i detta läge.

Köket är en annan femma. Där får jag nog byta rören i alla fall vilket också bär mig emot. Köket ska ju helrenoveras det med.

Hur som helst så fick rörpulandet mig att ta en ordentlig titt på taket och det var förskräckligt vad mossa det var på skuggsidan. Klumpar stora som tennisbollar på sina ställen. Gick loss med en stålborste vilket iofs funkade hjälpligt men var ett j-a slit. Bytte till skruvdragaren med nån sorts sliptrissa på (ser ut som ett grovtrådigt 1 cm tjockt nät) och då gick det galant. Det jag hann med ser ut som nytt. Ska ta bort det värsta och sen spruta på anti-mossmedel.

Det är ett himla slit att vara husägare :wow: och då ärhuset bara 10-år gammalt. Ommålning av fasaden står också på to-dolistanq(;^;)p.

7. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Huga, byta både badrum och kök efter 10 år hoppas iaf jag att jag slipper.

Skönt att det verkar lösa sig med avloppet iaf.

8. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Det behöver du nog inte göra OM DU VALT KAKEL OCH INREDNING SJÄLV:wow:. Vi köpte huset för två år sedan och är väl inte helt komfortabla med tidigare ägares smakorgier. Inte spyförskräckligt men tillräckligt för att vi planerar ombyggnad.

Den praktiska livslängden ligger väl i häraden av 20-30 år men smaken har ofta en kortare livslängd:rolleyes:. Ser man bara på ekonomi ska man således välja klassiska lösningar och undvika modefärger (svarta kök, turkost porslin i badrummet osv) och annat som man om 10 år kan tänkas må illa av att se. Lite trist men så är det. Utsvävningar i trenddjungeln tenderar ju också att bita dig som säljare i rumpan när du en dag ska sälja och det 5 år gamla svarta köket inte är så hett längre..

9. J
    Medlem Nivå 11
    Insidan på avloppsrör ska man ju helst undvika, dom är slemmiga som fan :x jag har plockat isär våra ett par ggr för rengöring och det sitter klet överallt.

Problematiskt att få rent om Du inte kan spola med Kärchern, bara ett rensband får inte bort sånt även om proppar kan släppa kanske men det är med högtrycket som jag fått rent vårt, rensbandet har jag slängt för det gjorde aldrig nån nytta.

Nån sorts borste typ dom som sotare eller ventilationsreparatörer använder kanske skulle funka om dom finns tillräckligt små och sitter fast på nåt som är tillräckligt böjligt. Men det är inget som jag vet finns eller så.
    Det går inte att byta ut en liten bit i mitten och rensa därifrån? Å andra sidan har Du ju inget stopp heller än ;) så jag skulle i ditt fall avvakta och hoppas det funkar tills Du ska renovera.

Om Du har ett kråkbo i avluftningen är det nog läge att rensa röret iofs

Japp ett himla slit med hus :D tur man snart e klar :cool:

10. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Nu då jag vet att det finns där vill jag nog ha bort kletet. Obeskrivligt äckligt. Man undrar ju lite vad som händer vid handfatet då man inte är där. Fick tips på jobbet att köpa en flaskborste, typ en sån man rengör välliungflaskor med och avsluta med att dra igenom en vettexduk. Dragtråd har jag ju så jag ska göra ett försök till helgen. SKITEN SKA BORT!

Nåt kråkbo har jag nog inte i avluftningsröret men det var diverse spindelväv och annat men du har ju rätt. Det är inte särskilt prioriterat.

11. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    En lite följdfråga:
    Klarar inte Kärchers rensslang att ta sig genom vattenlåset i en toalett?
    Hade dåligt flöde i ett av mina hus och rensade lite men lyckades inte komma genom vattenlåset utan fick gå från källaren och uppåt.
    Detta reulterade i att det blev en ganska blöt upplevelse! ;)

Nu ska jag rensa lite i mitt andra hus där det luktar lite i ena toan ibland och jag tror det behöver rensas lite...

12. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    Jag har inte testat men jag vet hur vattenlås i toalettstolar i allmänhet ser ut, mjuka grova böjar, så det bör inte vara några problem men hörde av att en kollega på jobbet att han haft problem med att munstycket fastnade i kröken. Spolslangen är ju ganska mjuk och tunn, inkl munstycket, så den borde ta sig fram på de flesta ställen.

13. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Förlåt men hur ofta tänkte du torka av avloppsrören på insidan med wetexduk i framtiden då?
    1 gång i veckan behövs nog om det inte får vara ÄCKLIGT.

14. Thomas59
    Medlem Nivå 12
    :D:D:D Jadu, det kan ju bli lite omständigt att göra det så ofta. Nu är det väl troligen aldrig rengjort under husets 10 år så liiiiite bättre bör det väl bli.

Lärdomen är väl att alltid bygga avlopp med korrekt "fall". Horisontella dragningar är en styggelse, särskilt om det kombineras med 90 gradersvinklar.

Nu ska ju badrummet renoveras så problemet är övergående. Ska se om jag får tid till helgen. Synd att jag inte tog bilder på äcklet som bodde i vattenlås och rör men hittar jag nåt skoj i rören i helgen ska jag fota så får ni se.