Hej! Jag ska till och ansluta en blandare till inkommande vatten. Rörmokaren har lämnat muttrar och klämringar som jag kan använda men jag är osäker på hur man använder dom. Är det bara att dra åt enligt bilden eller behöver man nån extra tätning (vit ”lindning” t.ex.)? Hur blir det tätt?

• Ansluten flexibel slang till vatteninstallation med muttrar och klämringar, utan extra tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dlidstrom skrev:
Hej! Jag ska till och ansluta en blandare till inkommande vatten. Rörmokaren har lämnat muttrar och klämringar som jag kan använda men jag är osäker på hur man använder dom. Är det bara att dra åt enligt bilden eller behöver man nån extra tätning (vit ”lindning” t.ex.)? Hur blir det tätt?
klämringen tätar ,du skall inte använda någon extra tätning

• Gilla
dlidstrom
  • Laddar…

Bästa svaret

Klämringen är välvd så ju hårdare muttern trycker på den desto högre kontakttryck, och därmed tätning, får klämringen mot både rör och ventil.

Ingen tejp eller annat ska användas.

Kom ihåg stödhylsa i rören, går inte att se på bild om du har det.

Titta i monteringsanvisningen hur många varv muttern ska dras för din dimension.

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_560_8541310_gruppfil.pdf

Bernieberg Bernieberg skrev:
Kom ihåg stödhylsa i rören, går inte att se på bild om du har det
behövs inte på softpex rören

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Krilleman
Nej, stödhylsa behövs ej på slätända typ softpex.

Men här är frågan större, Broen Ballofix verkar ju fortfarande inte vara godkända att dras på mässingsände...

Dessutom så ska inte LK Presspex dras på Broen Ballofix, dom är till för LK UNI/Conex.

Dubbelfel! :thumbdown:

Krilleman Krilleman skrev:
Nej, stödhylsa behövs ej på slätända typ softpex.

Men här är frågan större, Broen Ballofix verkar ju fortfarande inte vara godkända att dras på mässingsände...

Dessutom så ska inte LK Presspex dras på Broen Ballofix, dom är till för LK UNI/Conex.

Dubbelfel! :thumbdown:
Oj, då får jag hålla lite extra koll på dom här då. Nu är det åtdraget iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.