I veckan skall den sista elprytteln i fritidshuset installeras.
Har en vridströmställare av typen Norwesko TMBL 16-3, som jag inte lyckats lista ut hur den fungerar.
Tyvärr har jag ingen bild av innandömet, utan hoppas att någon har en minnesbild av hur den ser ut inuti.
http://www.norwesco.se/page/350/358/638
/David
Har en vridströmställare av typen Norwesko TMBL 16-3, som jag inte lyckats lista ut hur den fungerar.
Tyvärr har jag ingen bild av innandömet, utan hoppas att någon har en minnesbild av hur den ser ut inuti.
http://www.norwesco.se/page/350/358/638
/David
Det är en helt vanlig trepolig brytare där man ansluter FASERNA på ena sidan och maskinen på andra sidan, nollan och jorden ansluts på dom separata plintarna märkta med jord och nolla. Och är du inte bombsäker ta dit hjälp, en felkopplad tvättmaskin är en dödsfälla, (orsaken till det sista är, att vet man inte hur vanlig brytare kopplas kanske det är läge för hjälp).
Är du nybörjare inom 3-fas?
Dessa nummer har använts väldigt länge för att märka huvudkontakterna i 3-fasprylar typ kontaktorer, säkerhetsbrytare m.m.
Tja, nybörjare kan man väl säga.
Har inte läst ellära sedan 1995 på studienivå. Huruvida 135, 246 omnämdes då eller ej minns jag faktiskt inte. Jag har istället valt att komma ihåg fysiken och hur det fungerar. Reglering av tre-fasmotorer lämnar jag gladeligen åt folk som arbetar med det dagligen, men att koppla in trädgårdspumpar, hushållsmaskiner eller radiatorer känner jag mig inte orolig inför.
Tack för hjälpen
David
Har inte läst ellära sedan 1995 på studienivå. Huruvida 135, 246 omnämdes då eller ej minns jag faktiskt inte. Jag har istället valt att komma ihåg fysiken och hur det fungerar. Reglering av tre-fasmotorer lämnar jag gladeligen åt folk som arbetar med det dagligen, men att koppla in trädgårdspumpar, hushållsmaskiner eller radiatorer känner jag mig inte orolig inför.
Tack för hjälpen
David
Och för att lämna ett glasklart svar så gör du så här:
inkommande faser på 1, 3, 5
tvättmaskinsladdens faser på 2, 4, 6
Nolla och jord bryts inte.
Lampan lägger du på 2, 4 eller 6, och andra sladden på nolla. Då kommer den lysa när brytaren är PÅ.
inkommande faser på 1, 3, 5
tvättmaskinsladdens faser på 2, 4, 6
Nolla och jord bryts inte.
Lampan lägger du på 2, 4 eller 6, och andra sladden på nolla. Då kommer den lysa när brytaren är PÅ.
Hej kan ngn hjälpa mig här lite e ni justa? 
Jag har köpt denna brytare och undrar om det spelar ngn roll vilken färg på fasen som går till vilken siffra?
Sedan förstår jag inte hur lampan skall kunna lysa för den är väl kopplad till två faser?
Utgående ström till tvättmaskinen måste väl bli på samma sida som lampan är kopplad antar jag?
Jag har köpt denna brytare och undrar om det spelar ngn roll vilken färg på fasen som går till vilken siffra?
Sedan förstår jag inte hur lampan skall kunna lysa för den är väl kopplad till två faser?
Utgående ström till tvättmaskinen måste väl bli på samma sida som lampan är kopplad antar jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Du är inte hjälpt av det som skrivits ovan då? Det låter ju som en liknande brytare.........
Klicka här för att svara