Byggahus.se

Hur ansluta tvättfat mot gjutjärnsrör

1. C
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

carlbeck

Medlem
    Vi har ett handfat med vattenlås av äldre modell, i gjutjärn. Detta fungerade dåligt så jag bestämde mig för att byta ut det mot ett nyare i plast. Problem uppstod dock vid demontering av det gamla röret som ansluter till muffen i golvet, eftersom den satt som berget.

Efter konsulterande av dr.Google visade det sig ungefär att det i princip inte går att få isär två gjutjärnsrör så man får antingen slå sönder eller såga av. Eftersom jag inte ville riskera att a) ha sönder muffen i golvet och b) inte riskera att få ned skärvor i avloppet så tog jag fram bågfilen och kapade av röret precis över muffen, med förhoppning om att det skulle gå att skarva på med mitt nya 40mm plaströr innuti det gamla något grövre röret. Tyvärr var den gamla rörstumpen som satt kvar i muffen typ 39mm i ID, så där tog det stopp.

Min tanke nu går till någon form av gummimuff. Antingen om jag byter till 32mm rör och sätter en muff utvändigt mellan det och det gamla röret, eller så om det på något sätt går att muffa ihop 40 mm röret jag har till det rör som sitter fast i muffen?

Några bra idéer? Bifogar en bild på muff med fastsittande rörstump.

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  3. K
    Medlem · 13 inlägg
    Satt i precis samma sits som dig nyligen.
    Efter att ha kapat röret precis som du gjort så knackade jag lite med en hammare på och runt rörstumpen. Den lossnade efter ett tag och kunde träs ur muffen.

Sedan var det bara att skrapa rent muffen från den gamla träningsmassan.

Jag inhandlade någon gul gummiövergång från faluplast som passade perfekt mellan gamla gjutgärnsmuffen och 40mm plast.

Lycka till!

4. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    I ytterkant mellan muffen och röret sitter kitt som tätningsmedel , den är hård nu och spricker om du knackar med hammare och kniv , förhoppningsvis är det lika hela vägen ner i muffen och inte diktat med bly ,
    Det är ganska stort mellanrum där , så om det är kitt så går det att krafsa ur kittet med en smal mejsel , när du kommit ner till hälften kan du knacka lite lätt på röret som sitter kvar , då kan det släppa , lite tid tar det kanske
    PS Sätt en trasa i hålet , ingen skit ner i röret , och rensning av det inte fel , ser ut att det finns

6. C
    Medlem · Östergötland · 20 inlägg

carlbeck

Medlem
    Stort tack för alla tips, beväpnad med goda förhoppningar och hammare så har jag nu gått lös med både hammare och mejsel i två timmar. Men tyvärr utan större framgång. Röret sitter inte helt centrerat, så jag har kunnat hugga bort ”vad det nu är” i princip hela vägen ned på 1/4 av röret, men bara en kortare bit på resten där röret ligger nästan dikt an. Har tagit i så mycket jag vågat med hammaren, men grejorna rör sig inte ut fläcken. Förutom att det går flisor ur rörstumpen, men det är också allt.

Är nu tillbaka på gummimuff-spåret, och har utan framgång sökt med ljus och lykta efter nånting att skarva en slät 40 ände till insidan på ett ~40mm invändigt rör. Jag tänker mig någon form av tratt, där 40mm plaströret uppifrån träs in i överdelen, sedan stoppas nederdelen ned i röret i golvet. Existerar det? Länken i första inlägget skulle nog kunna funka om jag går ned till 32mm rör, men skulle gärna köra på 40 om möjligt.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tvärnit på att få bort det då , ser djupt ut annars borra hål och knäcka bitar , men svårt med att borra snett och lång borr
    Nu år det svårt att på avstånd se vad som kan göras , men går röret rakt ner i källaren så kanske det ide att byte ner till golvet där , men det vet vi inget om , i fall det går .
    Troligtvis samma dim som du har uppe som anslutning nere i anslutning

8. S
    Husägare · 473 inlägg

Snål-Jocke

Husägare
    Du kan inte såga invändigt med stick- eller tiger-såg då?

9. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Har du kollat upp sortimentet av gummi anslutning?

Sök på RinkabyRör eller FaluPlast.

10. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du kan tänka dig att gå ned i dimension, så kan du använda VVS kitt för tätning. Det är inte lika hårt och omöjligt som den tätning du har nu.

De gamla gjutjärnsrören fogades med två olika metoder, dels ett cementbaserat tätningmaterial som är svårt att få bort, dels med flytande bly, som är ännu svårare att pilla bort.

11. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Mät innerdiametern mer exakt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.