E Elspet skrev:
Enligt Telia (de enda med rimlig täckning här) ska vi kunna få upp till 125 mbit/s men såna svindlande hastigheter har vi aldrig kommit upp i trots antenn på taket. Dessutom är det svajigt. Ibland funkar videomöten jättebra, andra ggr så är anslutningen dålig och bilden hackar eller försvinner helt. Flera arbetsgivare har fiber som krav för distansarbete så jag hade väldigt gärna anslutit om det gick.
Dessutom tycker jag att de mobila lösningarna som finns är relativt dyra.
125 mbs är enkelt att komma upp i på de flesta platser såvida du inte bor under jord i lapplands inland.
Skrota avlyssnande telia och vänd dig till något annat bolag.

Antenner är färskvara och jag bytte nyligen till en modernare antenn ca 5000:- har nu 300mb med 3 som lägst. Då bor jag ca 6 mil från närmaste storstad och riktigt ute på landet.

Köp en riktig antenn och rikta in den ordentligt MIMO Naturligtvis helst årets utgåva av antenn.
jag uppdaterade min A-XPOL Version 2 5G LTE 2x2 MIMO-Antenn vilken enkewlt gav 125 mb stadigt med ca 80mb up. räcker för spel surfing och film samtidigt.

Glöm inte 5g modem och att din leverantör ger dig tillgång till 5g lts

• Gilla
Svinpäls
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Ungefär hur många bostäder var berörda av OIs projekt hos dig?

/M
Jag vet tyvärr inte, jag ser bara området på regionens hemsida för bredbandsstöd. Om jag lyckas få tag på open infra så ska jag fråga men det har inte lyckats än...

A AndersS skrev:
Ts behöver bra stabil hastighet även uppströms, se notering om videomöten.
Och det får man med starlink. Testade nu och ligger på ca 300 ner och 20 upp. Vet att jag legat högre uppladdning (ca 100) tidigare, vet inte varför den är så låg just nu.
Iaf så jobbar jag helt på distans och har (nästan) aldrig problem med videomöten. Min parabol står lite illa till för närvarande, så det händer att jag tappar satelliten ibland, vilket ger att avbrott på ca 10 sekunder. Men det är ju som sagt pga dålig placering av parabol.
Starlink är iaf garanterat billigare än att gräva egen fiber.

• Gilla
JohanElmis
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Starlink standard landar runt 100-150Mbps i Sverige och 30Mbps uppladdning med en hög latens på runt 40-60ms. Då pratar vi latensen till typ första hoppet eller liknande närbelägen adress från första hoppet. Detta är långt ifrån någon fiberhastighet.

Starlink må själva säga 150+ och 25ms i Sverige men det får man ta med en stor nypa salt och ”i nedförsbacke med hemlängtan”…

Att jämföra det med fiber som utan problem levererar 1000/1000 och en latens till första hoppet på mindre än 1ms känns skrattretande
Jo, men om starlink kostar 6000 för parabol och fibern 500kr*400m = 200000 bara för grävningen så vet jag vilket alternativ som är skrattretande.
Jag brukar ligga på ca 40-50 ms latency, men är inget bekymmer. Sonen som gamear mycket märker inget heller, så det duger gott.

Köp Comviq mobilt bredband för 249kr/månad inkl. router. Fungerar mycket bra.

• Haha
Flintylaren
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Hej .
Jag fick reda på av vårt lokala ägare av nätverk att det skulle ta många år innan dom fick tid och möjlighet att bygga fiber på vår väg med 8 st abbonenter. Då gjorde vi en deal med närmsta näverks ägare att vi bygger själva vårt nät och kopplar in oss på deras nät. När vi var klara och allt var inmätt så köpte dom vårt nät. Dom betalade 9 000 kr / inkopplingspunkt och vår kostnad var 15 000/ inkopplings punkt så vi betalade i slutändan 6 000 kr/fastighet. Det var ett problem med att vägverket inte tillät oss att gå under en riksväg(Men det fanns ett tomrör) då tog vårt lokala nätverks ägare över just den biten och satte ett skåp på vår sida riksvägen. Och anledningen var att vi just inte hade en riktig "vägförening" som vi gjorde arbetet i. Detta var några årsen men borde funka att göra något likvärdigt i dag. ( kyrkan Skara stift var inblandade och dom skulle ha 4 000 kr för att vi grävde ner fiber i väggrenen över deras mark)

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är en gammal artikel om VA & EL,
[länk]
Då grävning på egen fastighet, kostade ca 500 kr/meter (el).

Gammal tråd om grävning för fiber, annat forum,
[länk]

Är det grävning/plogning längs dikeskant så kan det behövas TA-plan,
[länk]
Glöm det hela, skaffa mobilt nätverk som brukar fungera helt utmärkt.

RoTe RoTe skrev:
Vad är det för fel på starlink och 5g?
Åtminstone för mig är nog Elons ägande ett ganska rejält problem med Starlink, karln är inte riktigt klok och dessutom rejält osympatisk. Sen verkar det vara en del problem med taskig ping/fördröjning i linan.
Mobilnät har problemet är att de är belastningsberoende, det ryms bara ett visst antal anslutningar i luften i ett visst område innan det tar stopp. Med fiber har du säkert +10Gb/s i din privata lilla eter som ingen annan kommer åt.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Föreslår att du gör en ARN-anmälan där du påvisar att du har ett avtal samt att dom har gjort åverkan på din fastighet. Jag gjorde en sån och vann. Open infra blev rekommenderad att fullfölja avtalet. Så efter 3 år och mycket bråkande har vi äntligen fiber. Låt dom för allt i världen inte slippa undan. För du har rätt att säga upp avtalet. Det har inte dom. Läs ditt avtal.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Hej!
jag hamnade i liknande situation som dig för ett antal år sedan, man skulle dra fram fiber om det fanns tillräckligt med folk som ville ha det, resultatet var att endast jag anmält intresse, så dom meddelade att det inte blir något. Efter tagit kontakt med Citynätet gick dom ändå med på att dra fiber till mig om jag tog hela kostnaden, det var då 5-600 hundra meter väg, som korsade två vägar varav en större väg. beräknad kostnad runt 2014 var ca 150k ink moms. Men i med dom kunde borrade under den större vägen istället för att gräva samt grävde dom i vägkant/slänt i stället för att förstöra asfalten hela sträckan + att en granne längre upp på gatan ville ha fiber samtidigt sjönk kostnaden rätt markant (grannen fick det betydligt billigare då dom ändå passerade hans hus på vägen till mig) kostnaden slutade på ca 62k för mig grannen fick betala 25k.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Fiber branschen är ta mig fan den mesta oreglerad sunkigaste jävla skit pölen av företag & människor och entrepenörer. Extrema priser för skit och ingenting. Långa väntetider och NOLL svar från ngn. Jag gjorde ett försök en vecka för några år sedan när vi byggde nytt. Men vänta 6-18mån och sedan punga ut 40k för fiber. Nej nej. Tog Telia fast mobilt bredband med extern mottagare ganska omgående. Inget krångel på 1.5 år och lika snabbt 50-100mbit samt billigare per mån! Då har jag ändå satt ute mottagare inne i tvättstugan!

Fy fan vilken branch. Undrar när regerings ska rensa upp i det träsket, men fiber var bara en fluga. Starlink och mobilt är det som gäller.

Säkert flera som inte håller med mig men ni som har försökt få tag på fiber leverantör vet vad jag pratar om…👎🤓

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Jag vet tyvärr inte, jag ser bara området på regionens hemsida för bredbandsstöd. Om jag lyckas få tag på open infra så ska jag fråga men det har inte lyckats än...
"Få tag på Open Infra"? Tyvärr, de jobbar inte riktigt så. Du kan kolla deras ratings på TrustPilot:
https://se.trustpilot.com/review/openinfra.com

Själv väntar jag på fiberanslutning för min fastighet i Kalmar län. Går sådär:
https://www.sverigesradio.se/artike...um-aterstall-skadorna-eller-sluta-grava-fiber
Grävförbudet är fortfarande inte hävt av Länsstyrelsen, även om Open Infra gick ut offentligt i november och meddelade att de minsann hade skickat in en massa dokumentation till Länsstyrelsen i ärendet.

Det är bäst att ha mycket låga förväntningar på detta skräpföretag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Fiber branschen är ta mig fan den mesta oreglerad sunkigaste jävla skit pölen av företag & människor och entrepenörer. Extrema priser för skit och ingenting. Långa väntetider och NOLL svar från ngn. Jag gjorde ett försök en vecka för några år sedan när vi byggde nytt. Men vänta 6-18mån och sedan punga ut 40k för fiber. Nej nej. Tog Telia fast mobilt bredband med extern mottagare ganska omgående. Inget krångel på 1.5 år och lika snabbt 50-100mbit samt billigare per mån! Då har jag ändå satt ute mottagare inne i tvättstugan!

Fy fan vilken branch. Undrar när regerings ska rensa upp i det träsket, men fiber var bara en fluga. Starlink och mobilt är det som gäller.

Säkert flera som inte håller med mig men ni som har försökt få tag på fiber leverantör vet vad jag pratar om…👎🤓
Jag kan hålla med dig om man inte spelar fps spel online där latensen spelar stor roll, (tex flyga i bfv är inte roligt med ojämn eller höga latenser) eller om man som mig, håller med backup/media servrar åt olika föreningar där stora mängder data skickas dagligen och flera parter streamar video live. då behöver det vara stabilt och hög hastighet, fiber ger idag 10/10 gigabit på många ställen men även 1/1 gigabit stabilt är något som du inte kommer kunna få via mobilt bredband eller starlink för den delen.

Ja, det är inte så att jag som byggt fibernät de senaste femton åren propagerar för något annat om det finns möjlighet till fiber.

Kul kommentar om Svenska Kyrkan (Prästlönetillgångar) nedan. Jag har faktiskt lyckats, men jag fick hota med att vägra anslutning av prästgården, församlingshemmet och kyrkobyggnaden. Det tog skruv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mike 60 Mike 60 skrev:
Föreslår att du gör en ARN-anmälan där du påvisar att du har ett avtal samt att dom har gjort åverkan på din fastighet. Jag gjorde en sån och vann. Open infra blev rekommenderad att fullfölja avtalet. Så efter 3 år och mycket bråkande har vi äntligen fiber. Låt dom för allt i världen inte slippa undan. För du har rätt att säga upp avtalet. Det har inte dom. Läs ditt avtal.
Det har jag inte tänkt på men ska absolut göra en anmälan, tack för tipset! Jag lusläste avtalet när jag skev på iom att alla är överens om att det är ett skitföretag men nu har det gått så lång tid så jag har hunnit glömma vad det stod 😅 jag ska ta fram det och kolla. Jag har för mig att båda parter har rätt att säga upp avtalet efter 24 månader men jag kan minnas fel.
Men att de gjort åverkan kan man verkligen säga. Nu har vi rör som sticker upp ur marken och dosor monterade invändigt och utvändigt på huset. Det är ett timmerhus från 1700-talet så jag är egentligen väldigt restriktiv med att ta upp hål i väggar.
Jag har dessutom fått ta ledigt två dagar när de varit här och jobbat, annars vet jag inte hur det hade slutat 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.