Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
AMR74 och 8 till
  • Laddar…
Ni kontaktar OpenInfra om det är de som är nätägare där ni vill ansluta.
Kostnad, vad är ni villiga att betala, är enklare att svara då.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
De har förmodligen inte slutfört arbete/schaktning/installation från din tomtgräns till anslutningspunkt. Blir nog svårt om Open Infra inte vill slutföra detta.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
De har förmodligen inte slutfört arbete/schaktning/installation från din tomtgräns till anslutningspunkt. Blir nog svårt om Open Infra inte vill slutföra detta.
Jag tolkar att det är det ts vill utföra, dvs de 400 m som återstår och om det nu finns ledig fiber vid ev. anslutningspunkt.
Men håller med om att det är inte enkelt....

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Det är inte grävt från tomtgräns till anslutningspunkt utan saknas ca 400 meter. Jag är osäker på vem jag ska kontakta, när det grävdes längs landsvägen var det främst ElTels's bilar jag såg. Jag kan såklart börja med att försöka nå openinfra även om det inte är deras starkaste sida...

Det är nätägaren som bestämmer.
Entreprenörer som Eltel, grävare, osv, gör det på uppdrag av nätägaren som också betalar för utfört arbete.
Vad anser du vara rimlig kostnad för anslutning?
Ingen mening att gå mera detaljerat om OpenInfra säger Nej.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Det är inte grävt från tomtgräns till anslutningspunkt utan saknas ca 400 meter. Jag är osäker på vem jag ska kontakta, när det grävdes längs landsvägen var det främst ElTels's bilar jag såg. Jag kan såklart börja med att försöka nå openinfra även om det inte är deras starkaste sida...
Om du lyckas gräva dessa 400m själv (eller via företag) så betyder det inte att jobbet är gjort, du måste iallafall koppla in dig via deras nod och frågan är om sträckan mellan din anslutningpunkt och noden är slutförd. Det blir väldigt svårt (minst sagt).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Säg teoretiskt att du slufört grävningen. Du måste blåsa in fibern till din anslutningspunkt (vem ska utföra detta? Har du nyckeln till skåpet?)

Sen ska du svetsa in din fiber mot Open Infras stamkabel. Vi vet inte om den ens är framme, om den är det så vet du inte mot vilken fiber du ska svetsa mot.

Om du även lyckas med detta så måste du förmodligen koppla in dig från Open Infras ODF till deras switch (vet du vart deras nod befinner sig? Har du nycklar dit)?

Om allt detta (mot fömodan) är klart så måste Open Infra klaraktivera dig. Hur ska de göra det när de inte gjort jobbet?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag tolkar anslutningspunkt som FOS/brunn där stamnätet finns framdraget och fiber finns, kanske ledig också.
Men jag kanske har fel.

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
Du märker att detta inte går att utföra utan Open Infra

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tolkar anslutningspunkt som FOS/brunn där stamnätet finns framdraget och fiber finns, kanske ledig också.
Men jag kanske har fel.
Frågan är ju om fiber finns framdraget (oklart) och vilka par som är lediga (också oklart)

• Gilla
Commen
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Frågan är ju om fiber finns framdraget (oklart) och vilka par som är lediga (också oklart)
Jag vet, det är därför jag hela tiden skriver OpenInfra.
Och vad "får det kosta""?
Lite som kuriosa, vem skulle bli ägare till anslutning om OpenInfra inte får gräva idag för markägare.😉

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att någon har lagt fiber via landsvägen betyder ju inte att openinfra är inblandade...........Det kan ju lika gärna handla om utbyggnad av "stamnätet" typ och det kopplar man inte in sig på hur som helst.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har inte ens varit säker på om det är open infra som äger nätet men det verkar vara det mest sannolika när jag läser era svar. Jag börjar med att försöka få tag på dem och se vad de säger.
Jag har inte tänkt att vi själva ska göra anslutningen utan tänkte att vi ev kunde göra lite markarbete. Jag menade mer att vi är själva i bemärkelsen att anslutningen inte kommer att göras i en utbyggnad av fibernätet tillsammans med grannar.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Vi låter ts ta reda på vem som är nätägare och vad deras svar blir.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.