Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur ansluta blandare till befintlig installation?

1. thobjo
    Medlem · 364 inlägg

thobjo

Medlem
    Jag har tidigare hållit mig ifrån allt vad VVS heter inomhus, men nu har det blivit dags att sätta in en tvättbänk och jag har därför några nybörjarfrågor som jag hoppas få svar på. Tvättbänken skall jag placera mot väggen ovanför en befintlig installation med varmt och kallt tappvatten. Till denna vill jag ansluta en blandare.

Den befintliga installationen finns avbildad i bifogad fil. Den övre raden med fördelare är för kallt vatten och ned nedre för varmt. Till vänster på den övre fördelaren är tvättmaskinen ansluten.

Hur ansluter jag blandaren till fördelarna på ett snyggt och prydligt vis? Skall jag sätta på två T-rör till vänster på respektive fördelare eller skall jag flytta om och köpa till fördelare så att jag får 4+4 anslutningar på övre raden (och plugga gaveln) och 2+2 (eller 4) på nedre? Kanske finns det något ännu bättre sätt? När jag väl får ut vattnet ur fördelarna (på ett kontrollerat sätt), med vilken typ av slang skall jag då ansluta till kopparrören på blandaren?

2. A
    Medlem · 212 inlägg

alen

Medlem
    På den övre kan du väl sätta ett Trör, mellan änden på fördelarröret och tvättmaskinsanslutningen med förminskning i avsticket, så du får kommer till dim 15. På varmvattenfördelaren kan du koppla till gaveln med en halvkoppling. Använd pexrör, 15mm, använd sedan en särskilt ballofixventil i övergången till kopparrören i blandaren (är väl förmodligen 10mm, så du skall ha från 15 till 10 i ventilen), så att du kan stänga av vattnet till blandaren vid behov, utan att stänga av hela systemet. Vad gäller anslutningarna på ändarna kan jag inte se om du har utvändig eller invändig gänga, så det får du väl klura på. Använd lin och pasta för att få det tätt vid monteringen av T-rören.

3. Fnularn
    Medlem · Stockholm · 434 inlägg

Fnularn

Medlem
    Tycker atens lösning låter bra. Snygg installation i övrigtd^_^b.

4. thobjo
    Medlem · 364 inlägg

thobjo

Medlem
    Tack för ditt utförliga svar, alen! Jag kör på din linje, med några små modifikationer. Fnularn, vi får hoppas att min utökning blir i samma anda som resten, det är i alla fall min målsättning.

Om jag av någon anledning måste lossa en klämringskoppling, bör jag då byta ut klämringen mot en ny innan jag skruvar ihop kopplingen igen? Kan man behålla stödhylsan?

Vidare har jag för avsikt att beställa en del badrumstillbehör som inte har RSK-nummer från Sigro. Jag vill därför passa på att beställa mina rördelar därifrån på en gång. Tyvärr har de en webshop som är dålig bortom fattbarhetens gräns och jag tror inte de har allt jag behöver (vill ha), jag har i alla fall inte lyckats hitta det, men det kan ju som sagt bero på den urusla hemsidan. Rinkaby rör har en förnämlig katalog och jag hittade allt jag behöver i denna. Jag tänkte därför göra ett försök att hitta RSK-nummer för det jag behöver och sedan köpa det från Sigro. Vilken tillverkare av rördelar i mässing med RSK-nummer har en vettig prisnivå och ett sortiment i paritet med Rikaby rörs eller större?

(Att det är bättre privat- och samhällseknomiskt att jag jobbar över en timme och beställer det jag behöver på Sigro respektive Rinkaby rör istället för att hänga här och bläddra i tillverkares kataloger hör inte hit. :))

5. S
    Medlem · Stockholm · 616 inlägg

SvenD

Medlem
    Svaret är ja i båda fallen. Är det PEX, så lär du inte kunna få bort dem utan att kapa röret.

Sigro brukar vara såpass mycket dyrare att det kan vara vettigt att handla det du behöver på Rinkaby och bara det de inte har på Sigro.

6. T
    Medlem · Stockholm · 19 inlägg

TokOve

Medlem
    Med Er kompetens hoppas jag ni inte kopplar rör!

1: Vet man inte detta grundläggande bör man överlåta det till proffs!

2: Svarar man på en fråga, bör man vara säker på sitt svar!

DVS man behöver inte byte klämring! Vissa kopplingstillverkare föreskriver i sin monteringsanvisning att kopplingen SKA lossas efter man dragit åt den första gången!

//Nacka Rörisen

7. S
    Medlem · Stockholm · 616 inlägg

SvenD

Medlem
    TokOve har rätt, jag läste för snabbt. Klämringkopplingar går att öppna och återansluta utan att byta delar. Det är en av de stora fördelarna med dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.