Byggahus.se
Jag skall lägga ut dräneringsrör (110 mm) bakom en stödmur och tänkte ansluta dessa till en dagvattenledning (400 eller 500 mm plaströr). Jag får uppfattningen att Pipelife säljer sadelgrenrör som verkar passa mitt syfte. Jag har ännu inte fått något pris på just dessa, men Uponors motsvarighet kostar 4500 kr styck inklusive moms och jag gissar att Pipelifes plastbitar inte är mindre överprissatta. Av denna anledning letar jag efter en annan lösning, som inte involverar svindyra sadelgrenrör.

I Pipelifes broschyr om sadelgrenrör nämner de i förbifarten att man kan använda något som heter anborrningsmanschett då man ansluter till "rörsystem utan krav på tätning". Skulle en anborrningsmanschett kunna passa mitt syfte?

Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Kan man tänka sig någon enklare lösning, då det "endast" är frågan om dagvatten?

Redigerat:
Japp en anborrningsmanschett funkar utmärkt till detta.

Mvh Jonny.

Staffans2000
Jahadå.
Enklaste lösningen är att strunta i anslutningsgrunkor, och med sticksågen, eller annan passande maskin fixa ett hål som passar dina rör. Stick in det: Klart. Överarbeta inte.

12144.jpg

Sadelgrenrör Fernco

Med spännband av rostfritt stål.

Sadelgrenrör 90°

Artikel nr DN Min / Max Avstånd Pris
3109536 150 150-400-110 1159.00 + moms
3109537 200 200-425-160 1504.00 + moms

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.