Byggahus.se

Hur anlägga grusplats med trampsten?

1. P
    Medlem Nivå 8
    Mellan tomtgräns och vårt nya trädäck är nu ca 10m2 gräsmatta som vi skulle vilja ersätta med snyggt grus med snygga trampstenar i typ: 9ad725ea27-P1070843.JPG-for-web-normal.jpg

Vi vill slippa ogräs i och belastningen kommer ju inte vara märkvärdig. Dessutom vill vi kunna plantera något träd/buske i.

Min fråga är hur detta genomförs på ett så enkelt men bra sätt som möjligt.

Bort med allt gräs och all matjord?
    Ett lager duk i botten?
    Behövs bärlager? 0-16 eller annat? Hur tjockt lager?
    Ytterligare duklager ovanför där?
    Sen på med snygg dekorsten samt trampstenar?

Eller räcker det med duk och finsten direkt? Jag vill ju inte ha onödigt arbete :cool:

2. P
    Medlem Nivå 8
    Hur har ni andra gjort som har liknande?
    Kan jag skippa bärlagret helt? Fyller det någon funktion?

3. L
    Medlem · Nivå 11
    Bort med översta lagret sen dit med duk och sten/grus. Sen är det bara o salta med jämna mellanrum så slipper man ogräs.

Så hade jag gjort

4. P
    Medlem Nivå 8
    Ok. Det låter ju smidigt. Jag tyckte jag läste nånstans att bärlager behövs, men jag förstår egentligen inte vad det fyller för funktion i detta sammanhanget.

Den med salt var ny, funkar det verkligen? Koksalt?

5. N
    Medlem Nivå 6
    Bärlager behövs mer för belastning och skapar stabilitet. I detta fallet går det nog lika bra utan.

Duk + kross eller makadam. Rör eller kratta lite då o då så fäster ogräset inte lika lätt.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Nivå 11
    Salt dödar, men det krävs en konstant nivå

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 8
    Eftersom jag vill ha snyggare sten än makadam/kross överst så kanske jag kan skippa dessa helt? Alltså bara en duk och sen direkt snygg sjösten. Undra om skifferplattorna behöver bättre underlag?

8. N
    Medlem Nivå 6
    Det går bra att bara lägga din finsten. Den brukar dock var bra mkt dyrare än vanlig kross. Det är upp till plånboken.

Om det skifferplattor enligt går det nog bra. De är så pass stora att det inte blir så mycket tryck på marken under. Tänk på att det kan vara svårt att få gruset under att bli "hårt" om det inte finns något finmaterial i. I värsta fall får du komplettera med lite vanligt grus under plattorna. Detta är ju dock inga stora mängder.

• Laddar…
  9. P
    Medlem Nivå 8
    Tusen tack för råden! Dags att köra igång med detta snart.