Byggahus.se

Hur anlägga denna uteplats med pool?

1. S
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Håller på med en baksida där vi har rivit bort en hel del buskar mindre träd och sparat det som är av värde. Nästa år är det dags att anlägga en pool och spabad (vi älskar att bada både sommar och vinter). Vi har ritat och trixat en hel del men blir inte nöjda med det hela. Tanken är att poolen ska vara till häger, som på bilden. Där är det enda stället det inte finns rejäla berg. Spa-badet hamnar bland lite fina buskar som vi har sparat från befintlig trädgård, då vi tänkte det är mysigt att "rama in" det hela lite, vi har dessutom insyn både från höger och vänster från grannar så ju mer insynsskyddat desto bättre, så blir det något sånär intimt.

Poolen är vi relativt nöjda med gällande placering och så, men spabadet får vi inte till. Ska vi ha trall runt eller bara där framme. Jag tycker det är vettigt att ha lite trall runt hela spa-badet förutom kanske mot baksidan. Hur bred ska den vara i så fall? Den på bilden tycker jag är i smalaste laget.

Jag har ritat in frågetecken vid de delar vi själva har problem med, men ni kanske ser andra möjligheter. Vi vill undvika en alltför stel yta med bara trall utan gärna lite växter som mjukar upp det och gör det till en "oas".

Ytan fram till där grillen står kommer antagligen att bli något uterum eller paviljong. VI kommer även slänga in en hel del belysning i buskaget runt spa-badet och främst vintergrönt i blandad kompott.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    poolarea.PNG

Tack på förhand
    S

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Spontant tycker jag att SPA bad och pool borde ligga närmare varandra och ha bättre insynsskydd. Till det kan du ju använda både växter och spaljéer. Jag tycker absolut att man bör kunna gå runt SPA badet. Själv är jag allergisk mot trallvirke med olika riktning. Det fungerar dåligt i praktiken eftersom torkningen är mycket större radiellt än i längsled. Det blir lätt fula glipor. Däremot kan du ha släpp i trallen där det växer saker. Den stora ytan med trallvirke ser lätt ödslig ut. Det är bara i Blekinge, Sveriges riviera, som man kan göra något sådant och få det användbart under en längre tid. I måndags plockade hustrun och jag en halv liter jordgubbar...