Har Bergvärmepump,radiatorer, 1-plans hus med inredd källare, Entre-plan står alla termostater på max, i källaren har jag ställt ner dom för där är det ju varmare! Frågan är om man ska ändra på pumpen för att få det varmare,svalare när temperaturen ändras extremt på vintern! Jag rör aldrig radiatorerna, utan ändrar på pumpen från 20-23 rumbör! "Ska termostaten stå på max när man har bergvärmepump?" Många frågor nu!😎
Min bergvärmepump styrs huvudsakligen av en utegivare som styr pumpen efter en förinställd kurva..Men om jag vill ändra temperatur i huset byter jag kurva uppåt eller neråt. Man kan även knäcka kurvan vad jag förstår om det är vissa temperaturer(ute) där pumpen inte ger rätt innertemperatur. Har även en innegivare som har viss inverkan. När jag tex eldar i kaminen så kan den påverkas och då dras pumpens effekt ner eller stannar.S Snitz skrev:Har Bergvärmepump,radiatorer, 1-plans hus med inredd källare, Entre-plan står alla termostater på max, i källaren har jag ställt ner dom för där är det ju varmare! Frågan är om man ska ändra på pumpen för att få det varmare,svalare när temperaturen ändras extremt på vintern! Jag rör aldrig radiatorerna, utan ändrar på pumpen från 20-23 rumbör! "Ska termostaten stå på max när man har bergvärmepump?" Många frågor nu!😎
Har alla termostater fullt öppna och när min första pump monterades justerade VVS-montören flödet i vissa radiatorer.
Min pump är ifrån 2017 så det kan ju skett en del utveckling/förändringar i arbetssättet därefter.
Mvh Lob
Redigerat:
Har man värmepump med växelventil så ska så många som möjligt av termostaterna stå på max för att inte stoppa flödet. Då fungerar värmepumpen som den ska och mest effektivt. Kanske måste man använda termostaterna i sovrummen om det blir för varmt där.
Redigerat:
Ok! Står termostaterna på max i källaren så blir det för varmt där.... och lagom på entréplan...J Josth skrev:
Bara inte värmepumpen stannar med högtryckslarm då om många termostater plötsligt stänger. Helst ska man istället begränsa flödet till källaren med förinställningen i termostatventilerna om de har det eller annan reglerventil.
Låter som du har en Thermia eller?Vilken modell i så fall?S Snitz skrev:Har Bergvärmepump,radiatorer, 1-plans hus med inredd källare, Entre-plan står alla termostater på max, i källaren har jag ställt ner dom för där är det ju varmare! Frågan är om man ska ändra på pumpen för att få det varmare,svalare när temperaturen ändras extremt på vintern! Jag rör aldrig radiatorerna, utan ändrar på pumpen från 20-23 rumbör! "Ska termostaten stå på max när man har bergvärmepump?" Många frågor nu!😎
Är nog bättre om du ändrar på kurvan istället för rum bör värdet. Om du ökar från rum 20 till rum 23 så höjer du framledningstemperaturen med 9 grader men höjer kurvan från exempel 40 till 41 så ökar framledningstemperaturen med 1 grad så får du nog jämnare temperatur.Öppna termostaterna fullt och sänk rum värdet till 20 och kurva 40 så kan du justera värmen och vänta ca 1 dygn tills du blir nöjd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Detaljstyra värmen på rumsnivå smart i hus med dum markvärme?
Värme allmänt -
Dubbel styrning av värmen?
Värme allmänt -
Golvvärmens fördelningsgrupp saknar inbyggnadsskåp vattentät botten
Köpa & Sälja hus -
Ojämn fördelning av värmen i huset
Värme allmänt -
Hur ändrar jag pelletsmatning på matarskruven
Ved, Pellets, Flis