Byggahus.se

Hur allvarligt att punktera ångspärren?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Vi har ett nybygge där snickarna just nu sätter gles på innertaket. Jag tycker de slarvar väldigt mycket. På ett tjugotal ställen har spiken missat takstolen helt och går rätt ut genom ångspärren. Är jag petig eller hur farligt är det egentligen?

2. Bemmin Byggare
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Är det övervåning eller vind?

3. T
    Medlem Nivå 2
    Enplans. Så vind ovanför.

4. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Jag inleder med att säga: man skall alltid vara noga med att inte penetrera ångspärren i onödan. Ta upp det med dem! Dumt att slarva med sånt.

Gjorde en tråd om det tidigare när jag själv monterade ångspärr för en kund. Plasten jag monterade visade sig ha minst två hål från fabriken. Kanske fler. Omöjligt att veta säkert.

Och då började jag fundera på hur många nya hus som har hål i ångspärren pga missar i montering eller rent slarv. På vissa ställen (tex monteringsanvisningar) får man uppfattningen att ångspärren måste vara HELT tät, annars går det åt pipsvängen. Till och med häftstift skall tejpas. På andra håll får man uppfattningen att beroende på hur tex yttertaket är konstruerat (ventilerat tak) så gör det ingen större skillnad med några hål i ångspärren. Detta sistnämnda påstående var från en teoretisk undersökning gjord på Lunds universitet. Men hur är det i praktiken?

Det verkar finnas väldigt få dokumenterade fall där enstaka hål visat sig orsaka stora skador. I alla fall har jag inte lyckats hitta några. En person i min tråd hade fått hål i ångspärren och menade att detta också lett till problem med fukt, men jag minns inte om det framgick hur huset var konstruerat. Om det fanns ventilation etc.

Det verkar bero på en massa olika omständigheter. Så mitt svar på din fråga är kanske inte så givande, men ju tätare ångspärr desto bättre naturligtvis. Man skall alltid undvika att penetrera den. En spik som går igenom tätar ju till viss del hålet med sin egen massa, men det finns inga garantier att hålet inte utvidgar sig mer än spiken. Onödigt att slarva tycker jag naturligtvis, och vore jag dig skulle jag ta upp det med dem.

Sen har jag inget konkret som pekar på att några hål är förödande. Däremot finns det massor med experter som hävdar att det kan vara förödande.

5. Bemmin Byggare
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Jag hade nog om jag jobbade hos någon , gått upp och slagit ner spikarna uppifrån och tejpat, mest pga skaderisken men det kanske de gör också ”senare”.. Kan lätt bli så om man är ny och preciiis når med spikpistolen. Kommer säkert finnas jättemycket saker som du kommer störa dig på under byggtiden men jag hade försökt att ge dem lite tid att fixa till sina egna misstag innan man tar fram pekpinnen. Sen skadar inte att säga att ”oj här är plasten punkterad”, det visar bara på att man bryr sig.

• Laddar…
  6. murak
    Nybyggare · Nivå 10
    Jag flikar in att det kan vara en god idé att provtrycka huset. Då vet man hur det ligger till med tätheten.

BBR har inget krav på täthet för småhus (upprörande enligt mig!) men för att klara passivhusstandard bör man ligga under 0,3 l/s per m2. Har man mekanisk ventilation som skapar undertryck i huset vill jag minnas att man kan acceptera 0,6 l/s per m2. Då kommer ingen fukt kunna leta sig ut genom hål i duken, (men kall luft kan leta sig in)

Firman som provtrycker kan hjälpa till att läcksöka (brukar ingå i priset) med värmekamera. Provtryckning kostar ca 5-7kkr eller mer beroende på vart du bor.

Uppdatera gärna tråden med hur det går.

7. M
    Medlem Nivå 9
    Lite rolig fakta som är relevant i fallet:
    Vi provtryckte precis vårat lösvirkesbygge på 270kvm BYA och trots att vi glömde att plugga ett ventilationsrör (125mm) samt ett elrör (50mm) så hamnade vi på 0,18 l/s, dvs långt under passivhus. Vi hade även litet läckage på ett ställe där det var oerhört svårt att tejpa ordentligt pga vinklar i huskonstruktionen.

Så även om det är lite hål, så blir läckaget inte speciellt stort i slutänden. Sen hjälper ju inte det mot fukten.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Då kanske vi också skulle klara oss med vår kattlucka i ytterdörren?