Byggahus.se

Hur allvarligt är ett påpekande vid en Brandskyddskontroll?

1. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    Har nyligen gjorts en sådan och fick två anmärkningar av graden 1:
    Det ena var att en plåt var lös i kaminen - två sekunders jobb att styra den på rätt plats. ;)
    Den andra är att det saknas inspektionslucka på övervåningen för att kunna inspektera schaktet (1½-plans hus). Visst skulle jag kunna såga upp en lucka någonstans men det blir fult och känns rätt onödigt. Själva murpipan består av ett helsvetsat 2mm syrafast rör på 6.5m i rostfritt stål och jag trivseleldar bara i kaminen så det känns inte som det är speciellt utsatt.

Grad 1 betyder att man anmodas att åtgärda bristen snarast möjligt.

Vad händer om jag struntar i att göra nåt? Kan jag få nåt slags vite? Rent av eldningsförbud?
    Tycks minnas att samma anmärkning gavs förra gången för 8 år sen.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du får eldningsförbud tillslut.

3. L
    Medlem · Nivå 8
    En följdfråga på eldningsförbud. Vid eldningsförbud för t.ex. en kamin gör sotaren någon sorts plombering eller liknande för att säkerställa att eldningsförbudet efterlevs?

4. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    När inträffar eldningsförbudet i så fall och kan dom utöva detta enbart på grund av att det fattas en inspektionslucka?

5. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Sotaren har egentligen inte så mycket att säga till om - han är bara entreprenör - de som har något att säga till om är kommunens räddningsnämnd. Och om sotaren ruttnar på att du inte åtgärdar felet så är risken stor att han tar frågan dit, och chansen att de lyssnar på sotaren är rätt stor. I bästa fall får du eldningsförbud tills du åtgärdat problemet, i värsta fall utdöms det vite om du inte åtgärdar. Det har historiskt inte utdömts så särskilt mycket viten mot enskilda i brandskyddsfrågor, men det ligger lite i tiden på grund av alla problem som upptäcks, så fixa problemet och slipp bli den första...

F.ö. så är det du och ingen annan som är ansvarig för brandskyddet i din fastighet och ja, det har hänt att isolering kring rökrör glidit isär i icke inspekterbara utrymmen med brand som följd. Läs lite om Potatisåkern i Malmö till exempel... 140 mille i skador och sju familjer hemlösa om jag inte missminner mig helt.

6. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    Jag förstår. Men det betyder alltså rent krasst att jag borde ha upp till 8 år på mig att fixa det?
    Finns det bestämmelser på hur stor luckan ska vara?
    Skulle 20 x 30 cm räcka? Eller ska man mer eller mindre kunna krypa in där?
    Idag finns det ju möjlighet att gå in med fiberoptik att titta och för den sakens skull behövs ju bara ett litet hål.

7. P
    Medlem Nivå 7
    Min mamma hade slutat elda i sin öppna spis och fått en anmärkning på en lös sten, istället för att mura fast den ringde jag sotaren och sa att spisen inte användes längre, OK sa de, och så blev det inga fler besök, inget intyg, ingen plombering. Väldigt smidigt och obyråkratiskt!

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Det räcker nog, min lucka är ca. 15 x 15 cm och den är godkänd.

9. E
    Medlem · Nivå 12
    Antar att det är i gipsschaktet? Det enklaste brukar vara att såga upp ett hål på tex 15 x 20 cm och ta vara på den ursågade biten. Få tag i en plåt på 25 x 20 och limma fast den ursågade biten på denna. När inspektionen är klar fäster du tillbaka detta med 4 små skruv. Leta sen upp en tavla spm är något större och häng den framför.

• Laddar…
  10. nizzehult
    Allvetare Nivå 7
    Så här blev det.
    Jag tog mitt multiverktyg och sågade upp ett hål i gipset, ca 12x12cm.
    Där innanför fanns en luftspalt på några cm och sen en ny gipsskiva. Samma hål i den.
    Längst till höger går den L-formade plåten som sitter längs varje långsida av schaktet som gipset är skruvat i. Det sticker ut ungefär 3cm av den en bit in i hålet. Där borrade jag två små hål och sen skruvade jag fast den inre biten mot dem. Sen skruvade jag på några gipsskruvar som fungerade som distanser/mothåll och sen tog jag en liten större plåtskruv som gick igen om båda och sen drogs fast i plåten. Det är den skruvskallen man ser på bilden. För att få en snygg inramning tog jag sen fyra listbitar som jag gerade 45 grader och sen limmade fast. Klart!
    Det blir visserligen en liten glipa som inte är tjockare än sågbladet på den inre luckan, vet inte om sotaren kan ha åsikter om detta? Luckan befinner sig ca 3½ m upp i schaktet.