Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur aktiverar man mätarens HAN-port hos Vattenfall?

1. B
    Medlem · Stockholm · 959 inlägg

Bo Berglund

Medlem
    Jag fick en ny mätare uppsatt vid sommarstället den 6/8 2022.
    Den har bl.a. en s.k. HAN-port där man kan få ut ögonblicksvärden av förbrukningen etc.
    Men den måste aktiveras av nätägaren, i detta fall Vattenfall.

Jag skrev till dem angående detta när jag var inloggad på "Mina Sidor" den 9/9 2022 efter att jag fattat vad mätaren kan göra.
    INGET SVAR PÅ ÖVER EN MÅNAD! :mad::mad::mad:

Vi var bortresta i slutet av september men inget svar alltså. Så jag skickade på dem samma fråga igen i helgen.

I båda fallen har jag fått ett automatiskt mail-svar som bekräftar mottagandet av min fråga och där själva frågan finns med.

Men alltså ingen kontakt alls....
    Och i telefonen sägs bara att de hjälper mig så snart de kan. Har varit så över en timme nu...:mad::poop:

Är detta normalt? Skall man behöva vänta mer än en månad på att få svar på en fråga om mätaren?

Och jag hittar ingenstans på "Mina Sidor" där man kan aktivera HAN-porten själv heller.

Finns detta och i så fall kan nån vänlig själ här leda mig till rätt ställe på "Mina Sidor"?

• Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 165 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag satt i telefonkö i drygt 2 timmar sist jag skulle ha tag i vattenfall. Drygt, men jag har förståelse då det är en extrem situation för elbolagen
    och deras kundtjänster just nu.

Dock kunde man ju förväntat sig att de kan svara på Mail inom en månad men snabbaste sättet just nu är antagligen telefon trots allt.

3. B

Bo Berglund

Medlem
    Jag är uppe i 1:25 nu... :(
    På andra företags telefonköer finns möjligheten att:
    - Få reda på hur många som är före i kön
    - Få reda på förväntad kötid
    - Kunna bli uppringd när man kommit fram i kön
    Inget av detta finns på detta statliga företag! :(
    Här är det "många som ringer" och "lång väntetid"
    Alltså inga siffror alls. Skall man stå i kö vill man ju gärna veta hur lång den är.
    Och har de verkligen bara en handläggare?

4. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Förra veckan sa de i alla fall hur många som är före i kö. Konstigt :thinking:

5. B

Bo Berglund

Medlem
    Under över alla under!
    Nu efter köande i 2:15 gav jag upp och sen hittade jag ett ställe med en lista på andra nummer till Vattenfall och ringde ett av de numren (ett 020-nummer) och döm om min förvåning när de svarade efter någon minut bara!
    Kom i kontakt med en handläggare som tog emot mitt ärende och fyllde i en order till de som gör själva påslagningen.
    Så nu är det i alla fall igångsatt...

6. D
    Medlem · Stockholm · 220 inlägg

dannan

Medlem
    Vilket nummer? Har samma fråga till dom. Men får som du inga svar via mail...

7. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Vi får nu mätare här om några veckor så lägg gärna ut det numret! :love:

8. B

Bo Berglund

Medlem
    Jag ringde 020-820000
    Det svarade en handläggare efter ett par minuter bara.
    Då kunde jag beställa HAN-aktivering av honom.
    Och nyss kl 19:43 fick jag ett SMS där de meddelade att anslutningsport P1/RJ12 är aktiverad.
    Där stod också att man kan läsa mera på den här sidan:
    www.vattenfalleldistribution.se/matarbyte
    Om man går till https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/matarbyte/nya-elmataren/ så hittar man PDF-dokumentation om mätaren också.

Tycker att det blev bra till sist, skulle ha använt numret från början bara....
    Nu gäller det att koppla ihop en sladd med rätt anslutning på RJ12-kontakten som sen skall gå till en serie-Usb omvandlare in i datorn.
    Finns här nån tråd om hur man kopplar upp sig?

9. B

Bo Berglund

Medlem
    Nu har jag kommit ut till stugan och kopplat in min adapter.
    Den har byggts med förutsättningen att kretsen inne i elmätaren ser ut som denna bild:
    Den är tagen från denna webbsida som handlar om mätarinkoppling men på ett annat fabrikat av mätare än den Vattenfall har satt upp.

När adaptern är inkopplad skall en lysdiod på den visa vilken signal som kommer från mätaren, och den visar ett kort blinkande c:a var 5:e sekund.
    Problemet är bara att den lyser när utdata från adaptern är låg (0V) och är mörk när den är hög. Och adaptern ger hög utsignal när optokopplaren i schemat ovan drar ström, dvs när den inte drar ström så skall LED lysa.
    Det verkar alltså som att viloläget är med utgången på min adapter på hög signal och under meddelandena så går den låg ett antal gånger.
    Är detta rätt polaritet på signalen eller måste den inverteras?

Har ännu inte kunnat koppla in min TTL till USB omvandlare eftersom mätaren sitter på en stolpe i skogen...

10. B

Bo Berglund

Medlem
    Jag har nu hittat dokumentet som bilden ovan kommer ifrån, en Nederländsk standardskrift (pdf), som är mycket utförlig angående HAN-interfacets tekniska utförande.
    Här framgår kraven på utrustningen och där krävs de optokopplare som visats ovan.
    Skriver detta för att komplettera tråden.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · 1 inlägg

eperste

Medlem
    Har också försökt på deras 0771 nummer i en månad, ringde ditt 020 nummer var nummer16 i kön men det gick ganska fort, Fick hjälp med alla mina frågor, TACK för ditt inlägg

12. B

Bo Berglund

Medlem
    Ja, jag blev överraskad när jag fått så snabbt svar på det numret och av en hjälpsam person dessutom. Problemet jag ville ha löst fixade han ju genast (tog drygt ett dygn att aktiveras).

Nu har jag också byggt en avläsningsenhet med en Adafruit Huzzah (ESP-12 baserad modul). Jag har försett den med en bygel för att köra med eller utan invertering av data beroende på hur det ser ut.
    Jag har mätt räckvidden för WiFi hemma och den är drygt 50 m i ett villaområde med många WiFi-nät som stör. På landet är det 20 m mellan routern i stugan och elskåpet på stolpen så det borde fungera fint.
    Så nästa gång jag kommer ditut blir det att installera denna och dessutom ett par temperatur-loggare så att jag kan se hur hög/låg temperaturen är inne över vintern.
    Målet är att få ner förbrukningen såpass det går och ändå ha frostfritt inne (inget problem ännu med denna varma höst).

13. E
    Medlem · uppsala · 697 inlägg

eran

Medlem
    Ja, hur aktiverar man?
    Jag har ”mailat” (via mina sidor) vattenfall 8 ggr. Suttit sammanlagt 7 timmar i telefonkö, varav man svarat 3 ggr, tagit emot min beställning men inget händer.
    Håller de på och avvecklar firman?

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 2 997 inlägg
    Nej de har nog fullt upp med alla usla elfakturor... att aktivera elmätare är nog inte särskilt prioriterat just nu.

15. B

Bo Berglund

Medlem
    Fråga/kommentar:
    1) Vilket telefonnummer ringde du?
    Som jag skrev ovan så fick jag nästan direkt tag på en människa att prata med när jag ringde det "rätta" numret (020-820000).
    2) Ingen idé att maila, jag har aldrig fått svar på sådana kontakter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.