Byggahus.se

Hur är smygen gjord?

1. K
    Medlem · 3 inlägg

Karlvägg

Medlem
    Hej!

Ny medlem här på byggahus.se men har sedan tidigare hittat stöd i många trådar på forumet. Nu har jag en fråga jag inte lyckats finna svar på. Jag bor i en lägenhet från 30- talet. Säkert renoverad flera gånger. Ytskiktet består av målad puts. Fönster- och balkongdörrssmygarna verkar bestå av puts med någon form av tunn skiva pappersliknande material ytterst, som på bilderna. Dessa har nu börjat krulla i kanterna och spricka varför jag vill göra om arbetet.

Hur gör jag bäst? Kan man köpa liknande skivor/flak och sätta dit igen eller ska man dra bort och sedan putsa? Flak lösningen verkar ju rätt så smidig då jag tänker att den sparar en del sliparbete med dam som följd.

Vänliga hälsningar

Kalle

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 258 inlägg

Mazen

Inredare
    Riv bort och sätt rimpor av 6mm rep gips är mitt tips, måla med en snickerifärg för en blankare finnish.
    Övergången mot väggen där skulle jag limma en 6mm kvartsstav som spacklas och målas in i gipset. Alt sätta en hörnprofil.

3. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 355 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Tycker det ser ut som ett eller flera lager tapet på putsen, även om det verkar va ett konstigt ställe att ha tapet på.

Mitt tips är att riva bort "tapeten" och sedan spackla och måla ytan.

4. K
    Medlem · 3 inlägg

Karlvägg

Medlem
    Tack för svar både Maah och Mazen, Tror 6 mm renoveringsgips blir lite för tjockt och bygger lite i onödan även om det är ett bra förslag. Får nog bli att riva bort vad det nu är som sitter där och sedan någon form av finputs då detta inte krymper till skillnad från spackel och det nog behöver vara ca 2 mm +. Något förslag på vad man ska använda?
    Kalle

5. K
    Medlem · 3 inlägg

Karlvägg

Medlem

6. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 258 inlägg

Mazen

Inredare
    Finns gipsbruk som fyller bra och sjunker minimalt samt är lätt att slipa.. Bör bli bra med ett par vänder snickerifärg över..
    https://www.k-rauta.se/produkt/gipsbruk-weber-saint-gobain-gypsum-naturgips-25kg/7350007741011

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.