Hej! Vi har ett originalgolv i vårt 1920-tals hus som kräver en uppfräschning. Frågan är, hur är det behandlat sedan innan? Vill använda linoljesåpa men osäker på om jag behöver slipa golvet först. De har ett blankt ytskikt och gulnad färg. Någon med kunskap?

• Originalgolv från 1920-talet med blankt ytskikt och gulnad färg, visar trädetaljer och kvistar. Fråga om golvbehandling och om slipning behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blankt, gulnat originalträgolv från 1920-talet med synliga ådringar och kvistar.
    Skapa konto
  • Ett gammalt trägolv med synliga ådringar och kvistar, blank yta och gulnad färg från ett 1920-tals hus som behöver renoveras.
    Skapa konto
S sekelskifte1926 skrev:
Hej! Vi har ett originalgolv i vårt 1920-tals hus som kräver en uppfräschning. Frågan är, hur är det behandlat sedan innan? Vill använda linoljesåpa men osäker på om jag behöver slipa golvet först. De har ett blankt ytskikt och gulnad färg. Någon med kunskap?
Prova
Att såpa golven, om dom är tex lackade, eller bara så hårdnade/gamla att det inte går in, gör dom ju bara rena. Kanske värt att testa på ett mindre område först.

Hur dom är behandlade är nog omöjligt att svara på efter 100 år. Iaf på grundval av några bilder. Även om dom initalt var obehandlade så lär det ju ha förekommit många ägare med olika ideer genom åren: Kanske lämnades dom i sitt ursprungliga skick, eller så var det ngn som fick för sig att olja dom eller ngt för ett antal decennier sen...

• Gilla
sekelskifte1926
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut som ett obehandlat undergolv pga spikar och spikhål. Att det är blankt kanske beror på att ni har gått på det med strumpor?
Äldre furuplank brukar vara mer gul-röda än nya plank, även färska snittytor. Jag tror inte att golvet kommer bli mycket ljusare om det slipas, men lite grånad och smuts lär försvinna.

De lackade 20-tals golv jag sett har haft ett ganska tjockt lager linoljebaserad fernissa med brytning åt det mörkare hållet.

• Gilla
sekelskifte1926 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.