Hej! Vi har ett originalgolv i vårt 1920-tals hus som kräver en uppfräschning. Frågan är, hur är det behandlat sedan innan? Vill använda linoljesåpa men osäker på om jag behöver slipa golvet först. De har ett blankt ytskikt och gulnad färg. Någon med kunskap?
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"

Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
499 kr inkl moms
Läs mer
ProvaS sekelskifte1926 skrev:
Att såpa golven, om dom är tex lackade, eller bara så hårdnade/gamla att det inte går in, gör dom ju bara rena. Kanske värt att testa på ett mindre område först.
Hur dom är behandlade är nog omöjligt att svara på efter 100 år. Iaf på grundval av några bilder. Även om dom initalt var obehandlade så lär det ju ha förekommit många ägare med olika ideer genom åren: Kanske lämnades dom i sitt ursprungliga skick, eller så var det ngn som fick för sig att olja dom eller ngt för ett antal decennier sen...
Jag tycker att det ser ut som ett obehandlat undergolv pga spikar och spikhål. Att det är blankt kanske beror på att ni har gått på det med strumpor?
Äldre furuplank brukar vara mer gul-röda än nya plank, även färska snittytor. Jag tror inte att golvet kommer bli mycket ljusare om det slipas, men lite grånad och smuts lär försvinna.
De lackade 20-tals golv jag sett har haft ett ganska tjockt lager linoljebaserad fernissa med brytning åt det mörkare hållet.
Äldre furuplank brukar vara mer gul-röda än nya plank, även färska snittytor. Jag tror inte att golvet kommer bli mycket ljusare om det slipas, men lite grånad och smuts lär försvinna.
De lackade 20-tals golv jag sett har haft ett ganska tjockt lager linoljebaserad fernissa med brytning åt det mörkare hållet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta? Under färg på målat trägolv?
Golv -
Trägolv på golvvärme – tänk på det här!
Artikelkommentarer -
Mögelrisk flytspackel o vattenburen golvvärme på trägolv över spån
Golv -
Moelven obehandlat trägolv tar ej åt sig vaxolja, felmärkt?
Golv -
Tipsa mig om prisvärt massivt vitbehandlat trägolv med slitstark ytbehandling
Golv