Byggahus.se

Hur är hus från 30-talet isolerade?

  1. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Familjen har ett hus där panelen ska bytas då den är helt förstörd under färgen.

    Huset är i trä och består innefrån i följande lager: Tapet, masonit/tretex(beroende på vilket rum), tjocka brädor, reglar ca 10x10cm, tjocka brädor, panel, lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    31674_395406681337_7344911_n.jpg

    Bild för att få ett hum.

    Värmebehovet är inte enormt idag, men det känns att det läcker i skarvar. Huset värme med L/L-VP, kamin och direkverkande el(Framförallt i badrum och hall).
    När det är som kallast ca 5000kWh/månad om man räknar om alla energikällor.

    Vi har inte öppnat ytterväggarna men det verkar inte ligga något mellan reglarna. Har det alltid varit så?
    Finns det något vi an göra när panelen ändå är nere? Fylla mellan reglarna eller sätta på en tunn skiva mellanbrädor och panel?
    Vindpappen som ska upp kommer nog göra en del.
     
  2. P
    Medlem Nivå 4
    Det enkla svaret är att hus från 30-talet inte är isolerade för det man hade att isolera med på den tiden var spån och det gick ju inte att ha i väggar.

    Den konstruktion du beskriver är jag inte bekant med (har hus med stående plank själv och där finns inga tomrum) men har du tomrum i väggarna är det ju bara att fylla det med isolering, se till så du får luftspalt bakom panelen bara :)

    Är dom tjocka brädorna stående eller liggande??

    Och ja, är där ingen vindpapp idag kommer den göra mycket :)

    Plank + 10x10cm reglar +plank... Man byggde ordentligt förr i världen....
     
    Redigerat 6 sep 2012 17:29
  3. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Kan ha missat något i beskrivningen, men det var den uppfattningen vi fick när ett rum renoverades.
    Hur är det vanligtvis?

    Det är ingen risk med att lägga i isolering? Tänkte i så fall inte glasull och skippa plasten.
    Bara vindpapp på insidan och utsidan.

    Undrar hur stor skillnad det gör, om det går att tjäna in pengarna det kostar.

    edit:
    Brädorna är stående på insidan, men på utsidan är det oklart då vi bara gjort borrhål.
     
    Redigerat 6 sep 2012 18:48
  4. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    I mitt hus från -36 består väggarna av stående grova spontade plank. Invändigt har man sedan gjort en liten luftspalt på kanske 1 cm och sen lika plank men liggandes. Tretex överallt invändigt på detta. Utvändigt panel spikad direkt på planken. Sen råkar vi har eternit på detta också.

    Är du säker på att det ens går att fylla isolering i hålrummet? Hur stort är det och hur är facken indelade? Har du otur måste det borras upp hål överallt för att kunna fylla i isoleringen. Borde inte vara särskilt riskfyllt om ni inte kör med mineralisolering. Vindpapp på insidan låter onödigt dock.
     
  5. A
    Medlem Nivå 15
    Ibland var även väggarna fyllda med kutterspån. Fast det var inte så bra, det sjönk ihop med tiden. Men det blir väldigt skräpigt om man öpnar en vägg.
     
  6. F
    Medlem Nivå 8
    Jag har tagit upp nya ventiler i mitt egnahemshus från 1937 och kunde då se alla lager när jag borrade hålen i väggen.
    Jag har svart papp innanför panelen, sedan plank, en tum tjock isolering med träspån, plank och tretex.

    Ska du inte smacka dit fem eller tio cm isolering och vindpapp nu när du ändå ska byta panel? Det gör de flesta i vårt område.
     
  7. scubasteve1983
    Medlem Nivå 5
    Jag har hus från -33 med exakt samma uppbyggnad av väggarna. Mina väggar är fyllda med spån. Det är nog dina också. Det kan däremot vara oisolerat i trapphus och hall, det var vanligt att man hade kallt där.

    Sent from my HTC One X using Byggahus
     
    • Laddar…
  8. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Tack för era svar!

    Får helt enkelt öppna upp lite mer och fota. Bäst skulle vara om det gick att fylla lite.
    Men kommer inte satsa på att tjocka till väggen då fönsterna ligger snyggt nu.

    Annars hoppas på att vindpapp kommer göra lite nytta tillsammans med ny ytterpanel.
     
  9. S
    Medlem Nivå 6
    Det var många svar men inget svar på frågan.
    Eftersom jag har liknande konstruktion så vill jag berätta hur jag tänker om vårt hus. Skulle jag fylla mellanutrymmet med någon glasull el likn. så är det som att be om att det skall börja mögla/ruttna.

    Anledningen till hysterin sedan 70 talet med ångspärr kommer sig av att mineralull inte kan suga och hålla fukt. Då får ju inte fukten från innerutrymmena gå in i väggen---plast/ångspärr. Ett timmerhus andas åt båda hållen. Fukten går åt det hål där ångtrycket är som lägst. Ett "vanligt trähus är lite som ett timmerhus. Annars isolerar ju luft bra. Så om luftlagret mellan väggsektionerna inte rör sig så isolerar det bra. Antar att vindpapp under nya panelen kommer att göra stor nytta.

    Vårt hus har inifrån och ut tretex--stående 1" spontad panel--lufspalt på 1"--2" spontad stående bärande vägg-- 3/4 luftspalt-- vindpapper--liggande brädvägg--halmmatta, sitter med nät, samt på den kalkbruk puts.

    Tretex har fått mycket skit för man använder det fel resp klädde in den. Den fungerar som buffert , suger fukt och avger fukt. Man skall inte ha plastfärg eller plast över den! Bara papperstapet och vanlig klister el oljefärg el slamfärg. Absolut inte akrylat. Kalkputsen gör likadant, suger regnet samt avger fukten när det är torrt i uteluften. Annan plast puts el betong funkar inte så. Så hela huset andas men då får man inte täppa igen luftspalterna. De ventileras ut på vinden vid hammarbandet.
     
  10. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Inte hunnit titta på det ännu. Ska nog riva under ett fönster.

    Tror du att det kan vara vits att lägga något liknande tretex i mellanrummet då Skalman?
    Om det är 15cm så lägga en skiva på 2-3cm mot den inre panelen. Men blir mycket såga...
     
  11. S
    Medlem Nivå 6
    Har du så mycket som 15 cm mellan bräderna? Då skulle jag lägga isolering som andas och kan suga/avge fukt, typ cellulosa fiber eller pressad halm el likn. Absolut inte gullfiber, (förlåt- isover heter det visst...hmmmm) En viss luftning uppåt måste tillåtas upp mot hammarbandet.
    Problemet är att det finns just inget annat på marknaden än det som är anpassat för gipskiva-plastfolie-gullfiber-vindpapp och yttervägg, skiva eller panel.
    Vet ej hur du har med med reglar-lister mm i mellanutrymmet. Är det öppet hela vägen så kan man blåsa in cellulosa uppifrån kanske?
    Svårt att ge tips när man inte vet hur et ser ut.
    För egen del blir det aldrig fråga om att isolera mera. Det är fönstren jag behöver fixa. Skulle jag bygga nytt idag skulle jag använda pressad halm blandat med betong. Tjocka skivor. Vanliga utomlands.
     
    • Laddar…
  12. B
    Allvetare · Nivå 15
    1. Det går visst att ha spån i väggarna på ett äldre hus. Mitt hus från -43 har en ca 2 cm tjock spalt som är fylld med kutterspån, och för att hindra att den sjunker ihop så är spalten avdelad med vågräta lister med ungefär 60 cm mellanrum. Det har inte sjunkit ihop alls, men det är nästintill omöjligt att fylla på med något (mer spån eller annat) utan att riva hela konstruktionen.

    2. Jag tilläggsisolerar utvändigt med 2x45 mm träfiberskivor från Feelingwood och sätter ny panel på mitt hus.
     
  13. S
    Medlem Nivå 6
    Jo men visst. Jag har aldrig sagt något emot sågspån som isolering eller kutterspån. Spånet kan suga/avge fukt och andas och ventilera ut uppåt. Det är "gullfiber", glasull, stenull mfl som jag inte gillar av "naturliga" skäl.
     
  14. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Om jag inte fattat helt fel ser väggen ut såhär:
    [​IMG]
    1. Lock
    2.Panel
    3. Spåntat
    4. Regel 10-15cm. cc 60cm.
    5. Spåntat
    6. Gips i vissa rum, tretex/massnoit i något och panel i något.

    Är det en ovanlig lösning? Kan jag ha sett fel?

    Det är det stora vita området som jag vill täta.
     
  15. T
    Medlem · Nivå 6
    Det finns skivor, liknande gullfiber, av pressat lin, tex http://www.isolina.com/se/isolering.cfm som borde passa bra för ditt hus. De är avsedda att användas utan plastfolie.

    Även om du lägger gullfiber, så har skalman bara delvis rätt. Du får inte problem, ens med gullfiber, om du inte isolerar för mycket. Problemet är att veta hur mycket "för mycket" är.
    Skalman beskriver det annars bra, ångtrycket är i regel störst inne i huset, så varm fuktig luft innifrån pressas genom väggarna utåt. Om då daggpunkten, dvs den temperatur där vattenångan kondenseras till vattendroppar, hamnar inne i isoleringen, så blir det blött där. När det är blött växer mögel på trädetaljerna -> katastrof i väggen.

    Linull, cellulosa, kutterspån, tretex och vissa andra material har förmågan att absorbera, buffra, vattnet så att inget fritt vatten finns i konstruktionen. Detta innebär att mögeltillväxten blir mycket mindre.

    / Fredrik