K krambriw skrev:
Nej det tror jag inte, beställaren måste ju ha fullständigt korrekta underlag såsom fakturor med moms och antal arbetstimmar mm specificerat för att kunna få ROT/RUT, så då funkar inga jobb utan kvitton
Tror inte du förstod riktigt.
Svartjobb = ca halva priset mot vitt
Med ROT/RUT kommer man åt det och inom framförallt RUT kunde folk komman in i ett riktigt arbetsliv istället för att stå utanför systemet.

P pmd skrev:
Man vistas ju bara i det när man lagar mat, så det viktiga är funktionen.
Gör man? Du kanske tänkte skriva jag eller vi? 😉🤔

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Svartjobb = ca halva priset mot vitt
Du har inte hört det gamla uttrycket "rostfritt" som innebar att du fick ett "momsfritt" svart-jobb utfört, 25% billigare men utan garantier, långt ifrån halva priset. Och det var nog därför som ROT lades på 30% av arbetskostnaden

Att den nu har höjts till 50 % och möjligen kunde förbli p den nivån, skulle troligen göra att flera skulle orka och vara motiverade att administrera själva via sin deklaration för att få skattereduktionen. Om den delen skulle kännas jobbig finns det ju möjligen en ny sorts tjänst som skulle kunna säljas av intresserade "rådgivare"

Samtidigt skulle man få bort möjligheten för företag att mygla. Var ju en hel bransch som för ett par år sedan var rejält ute i gråzonen och "omvandlade" materielkostnader till arbetstid bara för att maximera ROT. Det gällde då i ganska stor omfattning LLVP. Hur det var och eventuellt är i andra branscher vet nog bara respektive insatt branschfolk själva

L Lillekitte skrev:
Jag är ingen expert - men vi har precis renoverat ett badrum (gjort allt) och en toalett (Stockholm) - og tycker det låter absurt dyrt… (Hör av dig om du vill ha namn på företaget vi använde.)
Jag vill gärna ha tips på namn! Tack på förhand!

K krambriw skrev:
Du har inte hört det gamla uttrycket "rostfritt" som innebar att du fick ett "momsfritt" svart-jobb utfört, 25% billigare men utan garantier, långt ifrån halva priset. Och det var nog därför som ROT lades på 30% av arbetskostnaden

Att den nu har höjts till 50 % och möjligen kunde förbli p den nivån, skulle troligen göra att flera skulle orka och vara motiverade att administrera själva via sin deklaration för att få skattereduktionen. Om den delen skulle kännas jobbig finns det ju möjligen en ny sorts tjänst som skulle kunna säljas av intresserade "rådgivare"

Samtidigt skulle man få bort möjligheten för företag att mygla. Var ju en hel bransch som för ett par år sedan var rejält ute i gråzonen och "omvandlade" materielkostnader till arbetstid bara för att maximera ROT. Det gällde då i ganska stor omfattning LLVP. Hur det var och eventuellt är i andra branscher vet nog bara respektive insatt branschfolk själva
Nej jag har faktiskt aldrig hört det uttrycket / varianten.

Tror de höjde tillfälligt nu för att få lite fart på konjukturen.

Solcellsbranchen var nog lite så med det gröna avdraget också misstänker jag.
Men de går ju omkull så det visslar om det med.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Skratt: ja, å då spelar det ingen roll att man fick "10-års garanti" eller så

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Gör man? Du kanske tänkte skriva jag eller vi? 😉🤔
"Man" är en vanlig omskrivning av "vi" elller "jag" eller "nån vemsomhelst".
Det är sällan en allkvantifikator.

Vad gör man mer i köket än tillreder sin mat? Äta gör man i matrummet.
(Nu var "man" mer av en allkvantifikator, men i en fråga är det rimligt).

P pmd skrev:
Vad gör man mer i köket än tillreder sin mat? Äta gör man i matrummet.
För många är det ett och samma rum, som även kanske används för arbete, lek eller hobby.

N NyfikenVit skrev:
Rotavdrag=Hantverkarna höjer priset lika mycket, så det blir som en bonus för dem.

Ränteavdrag och sänkning av amorteringskrav=Bostadspriserna ökar i motsvarande grad, så det blir som en bonus för de som redan äger bostäder.
Löjligt det du skriver. Upp med bevis att hantverkaren tagit höjd motsvarande ROT!!

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K Kistin200 skrev:
Varför inte ta in hantverkare från någon annan del i landet och betala hotell för en 1000-lapp/dygn. Blir ju mycket billigare.
Det här eländet med rot-avdrag är bara ett elände. Bort med detta konstgjorda påhitt.

P
Alfredo Alfredo skrev:
För många är det ett och samma rum, som även kanske används för arbete, lek eller hobby.
Om man har en mycket liten bostad kanske man blir tvungen att göra så, men jag skulle nog hellre satsa mina surt förvärvade slantar på att hitta en större bostad än på att renovera köket.

• Gilla
TP3:7
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Det här eländet med rot-avdrag är bara ett elände. Bort med detta konstgjorda påhitt.
För att du inte vet bättre!

Cheesen Cheesen skrev:
...Men om ni tycker att jobbet låter dyrt så kan ni väl ta det på löpande räkning. Men tänk på att det är mer än en hantverkare som är inblandad. (Åtminstone 1 elektriker, 1 plattsättare, 1 målare samt 1 vvs:are)
Nej, det låter inte så smart med de priserna. Risken är då att de skickar oerfarna, praktikanter och att totalpriset drar iväg ännu mera.

M MHK2 skrev:
Löjligt det du skriver. Upp med bevis att hantverkaren tagit höjd motsvarande ROT!!
DN gjorde väl en kartläggning när första ROT avdraget infördes 2009-2010. Då konstaterade man att timpriserna gick upp. Men det va pga. Efterfrågan. Hantverkare kunde helt enkelt höja timpriserna för fler använde sig av avdraget och efterfrågan va högre.
https://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster/
Tyvärr är det en låst artikel.
Men den här nämner det samma och hänvisar till DNs;
https://www.ja.se/artikel/38821/dyrare-hantverkstjnster-efter-rot.html

• Gilla
NyfikenVit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.