Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men dom har ju inte begärt något i förskott?🤔
Inte än, frågan kommer när jobbet är igång när man sas är fast.

O olsen505 skrev:
Ja egentligen skulle man ju kunna ta tjänstledigt istället och leva själv på pengarna för arbetet.
Det är nog ofta väldigt lönsamt för den som har kompetens, vilja och möjlighet att vara ledig!

• Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Tycker också att det låter otroligt dyrt.

Vi har just gjort om vårt badrum i Tyskland (8 m2). Bort med gammalt kakel på golv och väggar. Nedsänkt tak med spottar, ny WC-stol, nytt, ny bidet, ut med det gamla badkaret, in med ny handikappsvänlig dusch 1x1.2m, duschväggar i glas, nya armaturer, naturligtvis tätskikt, spackling av golv och väggar kakel och kakling, el- och vvs arbete. Golvvärme och handukstork fanns.

Dvs, i princip ut med allt gammalt och in med nytt. Vi betalade 23' EUR

I Tyskland finns det inget som heter ROT. Däremot kan man dra av något (4000 EUR) för att göra ett badrum handikappsvänligt.

Vi har en gammal bondgård i Sverige där vi också renoverar det mesta. Visserligen gör jag det mesta själv, men vissa saker går ju inte och då får man ta till hantverkare. I vissa fall tycker jag att mycket av det vi har fått anbud på hittills är dyrt, i alla fall mycket dyrare än i Tyskland. En del hantverkare ursäktar sig med att ”du har ju ROT”. Nu är det ju så att för oss som bor i utlandet utan inkomst i Sverige, förutom en mycket blygsam pension från den tid vi fortfarande arbetade i Sverige, inte kan dra av ROT. Om jag nu har förstått det rätt naturligtvis.

Summa summarum, när jag tittar på det utifrån, så verkar det som om ROT driver upp priset.

Som jämförelse. Vi har två hundar. Man kan, men man behöver inte, teckna en försäkring (veterinär) i Tyskland. Den äldre hunden hade två mycket dåliga tänder som fick dras tillsammans med tandrengöring (hon sövdes för ingreppet) på en lokal veterinärklinik (allt som allt tog det två timmar). Båda blev dessutom vaccinerade för rabies och fick avmaskningsmedel (behövs för att komma in i Sverige). För detta betalade vi 135 EUR. Enligt min svägerska i Sverige som också har hund, hade det säkert kostat långt över det dubble i Sverige men försäkringen täcker en stor del av kostnaden. Man undrar därför, tas inte hutlösa priser bara för att den obligatoriska försäkringen täcker en del av kostnaden.

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man ska ha kunskapen att jämföra offerter också och inte bara titta på sista siffran som tyvärr alldeles för många gör då de är ganska novisa och t.ex inte vet skillnaden mellan 15mm plywood och OSB etc.

Det är inte alltid den dyraste är dyrast i slutänden utan många ggr får man också vad man betalar för och tyvärr tillkommer det oftare kostnader på de billiga offerterna. :(

Enbart arbetskostnad på 159000 inkl. moms efter rotavdraget är borträknat, tolkar jag dig rätt då ? 🤔😱

Låter ju totalt sanslöst för det motsvarar i så fall en arbetskostnad på 318000 före rot vilket ger 254400 exkl. moms och räknar man på en timpeng på 600/h exkl. moms så lär de flytta hem till er i 424h vilket är fullständigt orimligt oavsett om det är en lgh på 6 vån utan hiss 😱

En normal badrumsrenovering tar i min värls typ maximalt mellan 200h i anspråk och då är det inkluderat snickare, plattsättare, elektriker, rörläggare, målare. ;)

Känns som skrået utnyttjar rotavdraget ordentligt och saltar med grovsalt. 😠
Ja, helt korrekt 😅 Vi tog in flera offerter och arbetskostnaden var nästan samma hos alla 🫠

• Wow
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Om ni bara frågat en firma såbblir det helt realistiskt, om ni frågat tre olika efter offerter så hade ni fått ett bättre underlag att bedöma rimligheten.

Personligen tyckr jagbdet är dyrt och skulle bums be om fler offerter från andra firmor.
Oavsett det rimliga i offerten så kan man ju utan vidare konstatera att det är en dålig affär för er. Lägenheten kommer knappast att öka med 450000 kr i värde efter renoveringen, inte heller kommer den praktiska användningen av det nya badrummet vara värd de pengarna.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
ROT
ROT landar tyvärr inte alltid hos kunden utan blir en extra bonus för firman som gör jobbet. Som vanligt med allt i Sverige så är kontrollen på att bidrag nyttjas som det var tänkt obefintlig

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
J
P perarne123 skrev:
Oavsett det rimliga i offerten så kan man ju utan vidare konstatera att det är en dålig affär för er. Lägenheten kommer knappast att öka med 450000 kr i värde efter renoveringen, inte heller kommer den praktiska användningen av det nya badrummet vara värd de pengarna.
Om man "skriver av" badrummet på 20 år (och tar lån på samma tid) så kostar det väl i runda slängar 3000 per månad för detta. Om man byter var 10e år blir det rejält mycket per månad.

Vad ett nytt badrum är "värt" beror väl på vad man har för ekonomi i övrigt. Det är ju lite samma sak som med bilar, endel lägger löjliga summor på att köra en ny och dyr bil.

Däremot kan jag ur "miljöperspektiv" tycka det är trist när folk river ut kök och badrum var femte år. Jag skiter i om folk spenderar sina pengar, men jag tycker det är trist att planteten får tillverka och slänga saker i onödan. Synd att det ska behöva vara sådant "mode" i sånt här.

• Gilla
NyfikenVit och 3 till
  • Laddar…
Rotavdrag=Hantverkarna höjer priset lika mycket, så det blir som en bonus för dem.

Ränteavdrag och sänkning av amorteringskrav=Bostadspriserna ökar i motsvarande grad, så det blir som en bonus för de som redan äger bostäder.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
N NyfikenVit skrev:
Rotavdrag=Hantverkarna höjer priset lika mycket, så det blir som en bonus för dem.

Ränteavdrag och sänkning av amorteringskrav=Bostadspriserna ökar i motsvarande grad, så det blir som en bonus för de som redan äger bostäder.
Jag är hantverkare och säger nej på det påståendet.
Nu är dock det mesta jag gör inte ROT jobb.
Men priset är detsamma , dock skulle jag vilja lägga till en rad för krånglet det innebär för mig med hanteringen runt det.
De jobb jag gjort skulle faktiskt inte heller blivit utförda utan ROT. Då det blir billigare med nytt än renovering.
Men på en viss kategori av hus är det bättre med renoverat.

Men generellt vill jag inte ha ROT då det är tidskrävande för mig , jag får någon annans problem i knät liksom.

• Älska
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jodenmarck skrev:
Jag är hantverkare och säger nej på det påståendet.
Nu är dock det mesta jag gör inte ROT jobb.
Men priset är detsamma , dock skulle jag vilja lägga till en rad för krånglet det innebär för mig med hanteringen runt det.
De jobb jag gjort skulle faktiskt inte heller blivit utförda utan ROT. Då det blir billigare med nytt än renovering.
Men på en viss kategori av hus är det bättre med renoverat.

Men generellt vill jag inte ha ROT då det är tidskrävande för mig , jag får någon annans problem i knät liksom.
Jag kan bara instämma... jag har och har alltid haft jobb ändå... och det är ganska betungande om man är den som samordnar alla andra hantverkare också.

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
P
T TommyStrandberg skrev:
Man undrar därför, tas inte hutlösa priser bara för att den obligatoriska försäkringen täcker en del av kostnaden.
Det finns inget lagkrav på att försäkra sin hund i Sverige.

Det råder dock ett slags oligopol i veterinärbranschen i Sverige. Ett fåtal stora veterinärkedjor dominerar på marknaden, vilket antagligen driver upp priserna.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Däremot kan jag ur "miljöperspektiv" tycka det är trist när folk river ut kök och badrum var femte år. Jag skiter i om folk spenderar sina pengar, men jag tycker det är trist att planteten får tillverka och slänga saker i onödan. Synd att det ska behöva vara sådant "mode" i sånt här.
Vi har inte gjort några förbättringar eller renoveringar i köket sen vi flyttade in för 14 år sen (och då var nog köket redan hyfsat gammalt). Jag tycker att det är dyrt nog att byta vitvaror. Vi har bytt kylskåp, frysskåp, diskmaskin, tvättmaskin och ugn sen vi flyttade in. Spisen börjar bli lite skruttig, men fungerar fortfarande bra så vi väntar nog med att byta ut den tills den också går sönder.

Köket är en arbetsplats och behöver inte se glassigt ut. Man vistas ju bara i det när man lagar mat, så det viktiga är funktionen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Jag är hantverkare och säger nej på det påståendet
Alla är tyvärr inte lika ärliga men det du även nämner beträffande extra administration är ju tokigt att det blivit så. Jag tycker förövrigt sedan en tid tillbaka att systemet borde göras om:

Hantverkaren gör jobbet, skickar erforderligt specificerad faktura till kunden som betalar. Kunden bifogar själv fakturor, underlag för ROT/RUT i sin självdeklaration och får då skattereduktion, dvs pengarna går då inte längre till hantverkarens firma och administrationen får hanteras av beställaren

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Alla är tyvärr inte lika ärliga men det du även nämner beträffande extra administration är ju tokigt att det blivit så. Jag tycker förövrigt sedan en tid tillbaka att systemet borde göras om:

Hantverkaren gör jobbet, skickar erforderligt specificerad faktura till kunden som betalar. Kunden bifogar själv fakturor, underlag för ROT/RUT i sin självdeklaration och får då skattereduktion, dvs pengarna går då inte längre till hantverkarens firma och administrationen får hanteras av beställaren
Ja precis , gör det till ett avdrag på deklarationen som justeras med slutskatten.
Men risken är att svartjobben ökar då , lite därför jag tror det är utformat som det är.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Men risken är att svartjobben ökar då
Nej det tror jag inte, beställaren måste ju ha fullständigt korrekta underlag såsom fakturor med moms och antal arbetstimmar mm specificerat för att kunna få ROT/RUT, så då funkar inga jobb utan kvitton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.