Vi köpte vårt hus 2024. Och det är byggt 1976. Vi behöver få tag i byggritningarna och ringde kommunen men de svarade med att de inte har några. Hur är det möjligt? Och vad gör man då? Tacksam om det är någon som har en idé hur man kan gå vidare då?

Du ber någon som åker ut och ritar upp huset så som det ser ut, helst i 3D direkt.

Om du hittar någon student eller pensionär klarar du dig på kanske 4-5 timmar med besök och uppritning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad är syftet med ritningarna?
Vad är det för hus, från husfirma, då modell, eller lösvirkes?

Det är nog bara en myt att kommunerna skulle arkivera alla slags ritningar på hus som byggs.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Hur många år har kommunerna skyldighet att arkivera inkomna handlingar i samband med ansökan om bygglov och anmälan? Efter hur lång tid får de gallra?

I ts fall har inte kommunen ritningarna, så lösningen är att ts själv måste skaffa fram ritningar med omfattning beroende av vilket syftet är, har ställt den frågan tidigare i #3.

Fast grejen är nog mest att de sparar väl bara det som primärt behövs för bygglovet. Det måste ju inte nödvändigtvis vara tekniska ritningar på själva huset in i minsta detalj.

S Stefan1972 skrev:
Det är nog bara en myt att kommunerna skulle arkivera alla slags ritningar på hus som byggs.
Precis. Kommunen är inget ritningsarkiv. Om kommunen mot all förmodan skulle råka hitta en ritning från 70-talet så är det mer tur än skicklighet.

S Stefan1972 skrev:
Lika illa är det förmodligen om du söker ritningar hos den förste ägaren.
Varför då?

H Hybro skrev:
Lika illa är det förmodligen om du söker ritningar hos den förste ägaren.
Varför då?
Varför skulle dom finnas där? Den normala villaägaren tycker nog att ritningarna är en del av bygglovet (som troligen någon annan hanterar) och när man har flyttat in i sitt nya hus är man tämligen ointresserad ev tekniska detaljer på den nivån. Om man sparat ritningskopior så har dom troligen försvunnit i nån städrunda eller hamnat i botten på nån låda och glömts bort.

Jag hade tur....

Finns många som spar på allt. Finns det inga ritningar med i de papper man får vid husköpet så är de antingen bortslängda eller så kanske sparade av nån tidigare ägare,. Men har de gått ur tiden så är ju chansen minimal.......

till min sons hus byggt 1975 har kommunen ritningar , vi fick dem via e-post när vi frågade

Kan nog finnas flera skäl. Första frågan är väl om det överhuvudtaget finns ett bygglov?

Mina föräldrar byggde sommarstuga 1961. Lång historia om korrrupt stadsarkitekt (på riktigt), men i slutänden fick de bygglov på en uppsättning ritningar, men byggde enligt första uppsättningen. Inte ett mått stämde med bygglovet. Huset blev dubbelt så stort, inredd övervåning trots explicit förbud etc. Annan placering på tomten. Som sagt inte ett streck på bygglovsritningen stämde.

Sedan ville de bygga ut runt 1980 för att få till ett badrum. Och våndades lite över hur de skulle förklara den stora avvikelsen som fanns...

Nåväl kommunen berättade att alla bygglovsritningar hade försvunnit i samband med kommunsammanslagningar på 70 talet. Var det möjligen så att vi själva hade några ritningar? Och det fanns det ju självklart, som stämde rätt bra med vad som verkligen var byggt....

Kommunen var för övrigt rätt "konstruktiva" då på 80 talet. Det skulle anläggas avlopp med 3 kammarbrunn osv. Miljöinspektören kom ut och bedömde marken (flygsand nära havet), och konstaterade när han skulle provborra för att mäta djupet till grundvatten, att det är nog bäst om vi borrar på den här lilla kullen där borta...

Ja, hur är det möjligt? Det kommunala självstyret, skulle jag säga. Det fungerar olika beroende på vilken kommun det gäller. Den ena kommunen jag är medlem i har helt digitaliserat ritningsarkiv, sökbart på hemsidan. Den andra har det inte.

Vad är det för hustillverkare? (Jag utgår helt fördomsfullt från att det är någon slags prefab, det mesta som byggdes 1976 var ju det.) Är det en tillverkare som fortfarande finns kvar, exempelvis Myresjöhus eller Älvsbyhus, kanske de har inte ritningar på ert specifika hus, men kanske ritningar på husmodellen. Det blir ju värre om det är någon av de otaliga konkursade tillverkarna, Borohus, Fågelforshus, Gullringshus och så vidare i all oändlighet, då kan det vara svårare att få tag på ritningar.
Eller förresten, vet ni vad det är för tillverkare, till att börja med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.