Byggahus.se

hur är det med bankerna när man vill köpa mark å bygga?

1. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Jag har två fastigheter och mark - som jag inte trivs med.

Brukar säga att jag väntar på att rätta huset ska dykaupp men att det lär dröja.

Då sa en; att du inte köper mark och bygger själv?
    Vilket jag inte tänkt på förut.

Den erfarenhet jag har av banken är att jag inte fick låna 100tusen personbil men 850tusen för grävmaskin gick bra. Jag har under miljonen i skuld och fastigheterna bör vara värda några miljoner.

Hur brukar bankerna reagera när man säger att man vill låna mycket för bygga nytt, och bo kvar i det gamla tills allt är färdigt? Har som mål att vara skuldfri när allt är klart.

---------------

Bonus: eller ska man hålla hårt i allt nu när vi kliver allt närmare kristider?

2. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    Byggkreditiv är bankerna inte snåla med. Säg bara inte att du har som mål att betala av allt så fort som möjligt.

3. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Om du har låneutrymme på din befintliga fastighet är ju ett alternativ att låna på den. Det lär bli bättre ränta. Å andra sidan gissar jag att du behöver nya pantbrev.

4. K
    Medlem · skåne · 663 inlägg

kanonkula

Medlem
    Ska du ha byggkredit så behöver du 15% kontant, har du inte det så får du belåna fastigheterna för motsvarande belopp.
    Att bo kvar bör inte vara några problem då du bara betalar ränta under byggtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.