Byggahus.se

Hur är det kopplat i min lgh? Kronbrytare, rör i tak, indikerad spänning trots brytare frånslagen..

1. V
    Medlem · 121 inlägg
    Hej alla kluriga och kunniga!

Jag vet inte allt för mycket om kabeldragning och installation i fastigheter, hur ström brukar komma in och "ut" osv. Men jag tycker om att lära mig, av ren nyfikenhet!

Jag bytte taklampa i vardagsrummet idag och insåg att jag högst troligen har en "kronkoppling" till lamputtaget i taket (vilket kan förklara varför det sitter en väggbrytare med två knappar, men bara en tänder lampan, något jag funderar över i många år...).

Till väggbrytaren är det kopplat tre kablar, två röda och en svart.

Alla tre går in till brytaren OVANIFRÅN.

Uppe i takdosan går det fyra rör till/från, något som förbryllar mig.. Jag hade bara väntat mig ett rör.. Det finns inga andra lamputtag i rummet, och det är troligen inte ombyggt heller.

Det finns däremot totalt tre vägguttag för stickkontakt i rummet, kan det vara dessa som de svarta och vita kablarna går till? Samtliga uttag är ojordade (endast köket är jordat, så kåken är byggd innan ...90 nån gång?)

I takdosan går två röda troligen från väggbrytaren) och en vit in till lampkontakten. Jag kan inte mäta någon spänning i den vita, varken med brytaren till eller från.

Jag trodde att de två röda från brytaren och den svarta skulle gå till lampkontakten, men icke. De två röda och en svart löper i samma rör.

Vad kan den vita kabeln tänkas fylla för funktion? Den löper i tre rör tillsammans med en svart kabel. Är det möjligen nollan och isf till vägguttagen? Borde man inte kunna mäta upp spänning i den när en förbrukare (glödlampa) är tillkopplad och påslagen? Tänker mig att kretsen då sluts, ström in och ström ut liksom..?

En annan märklig sak är att innan mitt byte av taklampa så indikerade min faspenna på spänning både ovanför och nedanför väggbrytaren då taklampan var tänd. Släckte man lampan, så slutade pennan indikera nedanför, men fortsatte ovanför.

Nu efter installationen, indikerar pennan spänning nedanför oavsett om brytaren är på eller av.

Det hela kan tyckas vara mindre viktigt, men då det är el och någonting uppenbart har förändrats, så vill jag gärna ta reda på vad som hänt egentligen..

Det är en billig penna ska tilläggas, men av vad man kunde se i väggdosan, så går där inte ens någon kabel under brytaren.. Och den indikerar en bra bit under brytaren med..

Förändringar som gjorts:

Ny glödlampa (Philips Hue nu, tidigare LED)
    Ny armatur/taklampa
    Vänt på strömbrytaren, då den var udda jämfört med alla andra brytare (denna skulle man trycka uppåt för att tända, alla andra trycker man neråt).

Pennan indikerade även spänning på de röda kablarna uppe i takdosan, detta trots att brytaren var avslagen. Jag hade någonting om induktionsström / krypström i bakhuvudet, och provade att koppla in glödlampan, då slutade pennan indikera spänning. Antar att glödlampan på något sätt fungerar som utjämnare, ballast, resistor eller något åt det hållet, bonuspoäng för den som kan förklara ;)

Den som vill, får gärna slå ett öga på min inkoppling av nya lampan. Jag tog en stickpropp med två stift, två Wago kopplingar till kablarna på den, sedan in med kablarna från lampsockeln till dessa.

Verkar detta ok? Lampan är inte jordad. Den har metalldelar, men inte som man kommer åt från golvet, såvida man inte ska byta glödlampa. Dock är lampsockeln (som också håller lampskärmen) av porslin, som man kan skruva av för att få den i två delar.

Lampan hänger i sin kabel i krok, dragavlastning i form av plastbricka finns där uppe, och där kabeln ansluter till sockeln sitter en av typen tvådelad plastcylinder som man skruvar in, så spänns några plastflikar in mot kabeln.

Tack på förhand :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3351.JPG

Fyra rör går till/från takdosan
    IMG_3357.JPG

Två röda och en svart går till/från väggbrytaren
    IMG_3358.JPG

Pennan indikerar spänning trots avslagen brytare och inga synliga rör eller kablar till/från dosan bakom brytaren
    IMG_3359.JPG

Pennan indikerar spänning en bra bit åt sidan ovanför brytaren som är frånslagen. Detta kan jag möjligen förstå om den svarta kabeln till brytaren är fas, för den går in till brytaren ovanifrån.
    IMG_3360.JPG

Koppling av stickpropp/kabel till taklampa
    IMG_3361.JPG

Porslinssockel som håller taklampan. Känns som att en helt sluten plastsockel med en ring man skruvar på för att hålla lampskärmen hade varit säkrare?

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är uppenbart så att vit är nollan, de svarta i dosan är fast fas till uttagen och de två röda är tändtrådar från strömbrytaren, varav endast en används av din lampa. En kronkoppling precis som du tror.

Din inkoppling är därmed korrekt. Lampan är dubbelisolerad och kräver därmed ingen skyddsjord. Även om den skulle vara avsedd att skyddsjordas får den användas i ditt rum eftersom det har ojordade uttag. Närmare bestämt gäller att ditt rum är isolerat, att det inte finns några ledande delar som har kontakt med jord. Om det inte gäller längre så måste alla uttag skyddsjordas.

Det är vanligt att takdosor används för att fördela ut ström till uttag och strömbrytare i rummet så det är inte alls konstigt med detta antal rör. Det kunde varit fler!

Strömbrytaren på bild är felvänd :( Lampan ska vara tänd när den övre delen av vippan är intryckt. Tänk "upp" för att tända, "ned" för att släcka. Därmed låter det som att alla dina andra strömbrytare i huset också är felvända. Nåja, rör det inte om det fungerar, nu är det ju i alla fall lika.

Dessa beröringsfria spänningsdetektorer är notoriskt opålitliga och lyser till höger och vänster. Försök inte dra några logiska slutsatser av dess indikering, det slutar bara med huvudvärk. Använd en riktig spänningsprovare. Dessa har en liten belastning som gör att den inte plockar upp "spökspänningar" som du verkar ha råkat ut för här, eller om det bara var pennan som spökade. Nollan ska du inte kunna mäta upp en spänning mot, inte mot jord i alla fall. Nollan är ju direkt förbunden med jord i elcentralen!

3. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Intressant.
    När bytade man filosofi på detta, mitt hus som är byggt 1960 tänder alla originalbrytare nedåt och släcker uppåt det är den gamla typen med en pigg som är självlysande i mörker.
    Även i offentlig miljö original från slutet an 60-talet med samma brytare tänds neråt.
    Mitt föräldrahem elektrifiering någon gång på 30-40 talet tände neråt.

Så någon gång på 70- talet tänkte man om varför?

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Nej det är en mycket gammal regel i princip från de tidigaste delarna av mer allmän elektrifiering, nu fanns iofs tidigt många brytartyper som var av vridtyp men med vippa var de oftast gjorda så de naturligt sluter uppåt. Och ser vi mer "nutida" så var det väl etablerat i SE via tex AMA och liknande under 60-talet.

Söker man en trolig grund för det kan man ta sig till öppna större knivbrytare i kraft-, ställverk där det i början av 1900-talet skedde en hel del olyckor tex pga att man slant eller tappade något mot brytare som slöt neråt. Därav en tidig konvention kring hur manöverhandtag mm ska funka vid betjäning så är det kvar än idag där det är tillämpligt. I hemmamiljö jfr tex JFB och dvärgbrytarvippor.

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Jag skulle vilja tillägga att det inte formellt är ok att ha enkelisolerade ledare till och från wagosarna. Byt ut den där lösningen mot en lamppropp som du sätter direkt på lampsladden.

Du bör också sätta ett lock på takdosan, använd ett sådant med mitthål för kroken och ett extra hål för sladdarna så passar det din gamla dosa.

Riskerna med den nuvarande installationen är ringa men du bör ändå åtgärda de felen som finns, det ser trist ut.

6. V
    Medlem · 121 inlägg
    Ursäkta sent svar, men du hade helt rätt, och jag följde dina råd. Så ville bara tacka för ditt inlägg. Installationen på bilderna var dock av högst tillfällig karaktär, men jag tänkte två steg längre när sen permanenta kom upp. Så tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.