Byggahus.se

Hur är det egentligen...

1. V
    Medlem Nivå 7
    ...med detta:

- hur bra är det med ugn, kyl och frys i högskåp intill varandra, konkurrerar värme/kyla?

- om fläkten är över hällen och ugnen i högskåp en bit ifrån, blir det mycket os från ugnen som inte når fläkten?

- är det sant att en ny lag säger att man måste ha en vattenho på köksön om man har häll där?

2. ¤ akila ¤
    Medlem Nivå 8

kyl/frys och ugn

Vi har kyl/frys bredvid ugnen och enligt Ikeakillen är dagens produkter så pass bra isolerade att det inte ska göra ngt. Har inte fått ngt motargument till det än. Däremot drar jag mig för att öppna kyl/frys när ugnen är på, iom att dörrarna är mot ugnen kan jag tänka mig att all värme sugs in i kylen när dörren öppnas. Funkar säkert bättre om kylens gångjärn är mot ugnen.

3. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    1. Ugn brevid kyl/frys torde gå bra, men vid öppnande samtidigt kan det som ovanstående sa bli konkurrens...
    2. Det kan bli väldigt mycket os om ngt skimpar ut och bränns bort i ugnen och osar ut vid öppning, eller genom ugnens ventilation.
    3. Det har jag svårt att tänka mig att det är LAG på det. En stark rekommenation är det dock eftersom man inte vill behöva lyfta varma grytor med pastavatten etc över öppen yta för att hälla av osv. Tänk tex om du har barn springande i köket när detta görs, eller om du måste kyla ned en för varm panna pga brandrisk eller så...

/K

4. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Vi har planerat in ugn och micro (med varmluftsfunktion) i ett högskåp som står intill kylskåp. Inga problem enligt två säljare som vi talat med på IKEA. Jag frågade om man skulle ha någon extra täcksida eller så men det behövdes inte ens det. Den värme som går ut från ugn och micro går rakt fram.