Byggahus.se

Hur är det att leva off grid?

1. Silver78
    Självbyggare · 2 053 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Det kostar dock en hel del.
    Jag har bara underhållsvärme på 10 grader och ändå ligger effektuttaget på ca 15 kw/dygn när det är kallt. Har man då en windturbin på 3 KW så ligger den ofta i spannet runt 1 kwh i snitt per timme. Man måste upp i runt 12m/s för att den ska ge runt 2kw. Sen är det dagar som det inte blåser alls och då är det oftast som kallast också. Därför behöver man backup. I mitt fall var det inte realistisk med en stor batteribank. Så alternativet blev ett dieselverk som kickar in när spänningen i batterierna blir för lågt. Den driver även värmepatronen i acktanken. Har även lite solpaneler men då kan man glömma effekt på vintertid. Skulle solen lysa så måste jag dit. 85 mil enkel resa och skotta taket.
    Hade det funnits el på rimligt avstånd hade jag inte ens tänkt tanken. Nu låg offerten för anslutning över 500 tusen. Då blev det andra tankegångar. Har även haft en hel del strul förutom installationen. Men jag antar att det ännu är ganska nytt med off grid och därför blir det en del barnsjukdomar i början.

2. H
    Medlem · 17 inlägg

Husbygge2020

Medlem
    Intressant input. Hur stort är utrymmet som du värmer upp? Vad har du för värmekälla?

Uppfattade jag det rätt i att du har en 3 kw vindsnurra?
    Hur mycket diesel går det på en säsong?

Gällande solcellerna så kan man sätta några mot en vägg så att snön inte lägger sig lika lätt. Men vissa tider får man nog acceptera väldigt låg eller ingen effekt på dem.

För att få detta att fungera så får man också räkna med ett antal lass med ved/säsong. I alla fall har jag haft det inkluderat i min plan.

3. Mikael_L
    Medlem · 41 459 inlägg
    En spännande tanke i sammanhanget är att ifall man sätter sitt bensin eller dieselelverk inomhus (på något sätt) och lyckas ta tillvara på 100% av värmen och 100% av elenergin (dvs släppa ut avgaser från huset som är typ 20°C osv) så blir det inte dyrare än med direktverkande el från elnätet.

Kan man endast ta tillvara på kylvattentemp, så får man ändå energin till bra mycket bättre pris än att endast tillverka el.

Går elpriset upp så blir det direkt bättre vinst i ekvationen.
    Vad som händer med elpriset är ju inte gott att spå. Men själv tänker jag att med sydvästlänken så kan Sverige sälja mer el till Tyskland, dvs Svenskt elpris kommer närma sig Tyskt pris mer.
    När mer Tysk kärnkraft stoppas så ökar det Tyska elpriset
    När Två fabriker i Norrbotten börjar tillverka fossilfritt stål så kommer 1/3 av strömmen från Norrlandsälvarna förbrukas bara där.
    När Northvolt dubblar sin fabriks storlek (som aviserat) så kommer den ta 1/10 av strömmen från Norrlandsälvarna
    När ytterligare en gigantisk datahall byggs någonstans i norr eller mellansverige ...
    När MP lyckas stänga ännu fler reaktorer ...

Tja, det är väl i alla fall saker som har en potential att ändra lite på ekvationen.

Bensin/dieselpris då?
    Tja, om OPEC bestämmer sig för rejält minskade produktionskvoter så går det ju upp. Men då blir samtidigt Amerikansk fracking av oljeskiffer lönsam igen vilket håller tillbaka prisökningarna, så det blir plötsligt ganska mycket en politisk fråga, kommer Bidén eller någon annan kommande president tillåta eller stoppa fracking.

Om det blir väldigt mycket elbilar i världen så sjunker efterfrågan på olja och ökar på el, vilket troligen kommer påverka priset en del på bägge energislagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.