Byggahus.se

Hur är de här dvärgbrytarna kopplade?

1. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Jag kollade lite i en av mina undercentraler (bara kollade) och förstår inte riktigt en av kopplingarna... Elektrikern har inte lämnat ifrån sig någon gruppförteckning än, men de två dvärgbrytarna längst till höger i mittenraden sitter ihop på något vänster. Jag trodde att bara den allra längst till höger (C13) gick till ett uttag i källaren, men det verkar som om dess granne också måste vara på för att det ska gå någon ström. Ingen ledare sitter i överkant på C13, men de sitter sammankopplade i underkant med en brun ledare...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-06-04 19.25.09.jpg

Kan egentligen ingenting om hur centraler ska kopplas (och är efter Thomas_Blekinges tråd särskilt övertygad om att det är något jag inte sysslar med ;-) ) - det här kanske är helt och hållet en standardgrej...

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 11
    En säkring måste vara ansluten i båda ändar för att ha någon funktion. Om din C13 inte har någon anslutning på ovansidan så är det bara en reserv för framtida utökningar.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Men varför så många C13 ?

Protte

4. osiris
    Elradiatorer. Men de är nu ersatta av vattenburet så de skall snarast ställas i avstängt läge och vara reserver.

5. osiris
    Men vad gör den bruna under? Är det för att skenan inte går ända fram?

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Någon har använt en 12-plintars skena i ett skåp med plats för 13-plintar. Då blir det så att den sista plinten/säkringen matas med kabel....

Väldig blandning av material i det elskåpet, många olika utbyggnader/elektriker eller "pulare" som varit framme.....???

7. M
    Medlem · Nivå 12
    Den längst till höger kan du stänga av om du vill. Den behöver inte vara på för att uttaget ska fungera.

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Väldigt snålt med yrkesstolthet i detta centralbygge tycker jag :(

9. osiris
    Kanske det (vet inte om jag avgöra det - för mycket sladd/härva eller?). Men det var ett omfattande arbete som gjordes snabbt och (enligt mig som lekman) professionellt med kontrollmätningar och testning av JFB via strömgenerator i nyinstallerade uttag etc.

(och inte av mig alltså :) )