Hur ändra pris efter att kontrakt är skrivet?

3k läst  15 svar

1. W
    Medlem Nivå 2
    Hur gör man det rent praktiskt? Jag är köpare och vi har skrivit kontrakt för några dagar sen. Besiktning har skett och det är några saker som kom upp. Har inte fått besiktningsprotokollet än men besiktningsmannen hade en muntlig genomgång med både mig och säljare. Besiktningsklausul finns i kontraktet och jag har fortfarande några dagar kvar att ändra mig enligt den.

Säljaren och jag är överens om att vi ska justera priset. Hur gör man det bäst? Ska jag använda besiktningsklausulen? Eller finns det andra sätt? Hur mycket vi ska justera priset har vi fortfarande kvar att komma överens om.

Tacksam för tips och råd.

2. B
    Medlem · Nivå 16
    Är det ingen mäklare inblandad som väl har varit med om det många gånger förut?
    Besiktningsklausulen är det som gör att du har möjlighet att häva köpet och skriva ett nytt köpeavtal med annat pris.

• Laddar…
  3. W
    Medlem Nivå 2
    Mäklaren är Hemverket. Den ansvarige mäklaren har gjort bort sig rejält så jag har inget förtroende för den.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det bästa borde ju vara att ni skriver ett nytt kontrakt, och river det gamla samtidigt. Troligen är det lämpligt att skriva in något i det nya kontraktet att det ersätter det tidigare kontraktet från datum ____.

Detta om att det ersätter det tidigare kontraktet kan vara lämpligt att ha med, om det trots allt finns en kopia kvar av ursprungskontraktet.

Men jag är inte jurist, så kolla med någon som verkligen vet.

Även om den ansvariga mäklaren hos hemverket gjort bort sig, så bör ni ta råd från den mäklaren (men dubbelkolla), då finns där en ansvarsrelation. OM något blir fel med kontraktshanteringen som ni gör i enlighet med råd från den ansvarige mäklaren, så är mäklaren ansvarig, och ni har mäklarens ansvarsförsäkring i ryggen.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Enligt mäklaren ska vi skriva ett tilläggsavtal. Verkar ok men jag är oerfaren... Nån som vet mer om detta? Vad ska ingå? En korrekt referens till kontraktet ska det vara förstås.

Så här skriver mäklaren
    "Detta är en omförhandling mellan er som säljare och köparen, när ni är överens om det nya priset upprättar jag ett tilläggsavtal med de ändringar ni är överens om. Informationen i de bilagor ni fått med kontraktet ska inte ändras, utan det ska framgå i tilläggsavtalet varför en eventuell prisjustering sker. Tänk på att tilläggsavtalet måste skrivas under innan besiktningsförbehållet går ut."

Orsaken är att besiktningen visade en del saker som gjorde att jag vill sänka priset.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det låter rimligt. Reflektera över om du blir klar i tid eller om du formellt behöver/kan häva avtalet som ett resultat av besiktningen, i väntan på att du får klart det nya avtalet.

• Laddar…
  7. A
    Renoverare Nivå 6
    Tilläggsavtal är rätt. Detta förekommer hela tiden, det är mer regel än undantag att man prutar efter en besiktning och kommer överens om ett nytt pris.

8. N
    Medlem Nivå 2
    Skriv ett tilläggsavtal som reglerar prisjusteringen. Var tydlig med allt bara

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter rätt.

• Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 1
    Jag hoppar på denna tråden om det är ok. Vi skrev in en vattenklausul för att få ta vattenprov. Nu kom svaren som var 'tjänligt med anmärkning' på bl. a koliforma bakterier och mangan. Det kan bero på att vattnet har stått stilla i brunnen (pga dödsbo), men vi har också fått veta att det kan bero på att brunnen ligger i nedförsbacke rakt nedanför filterbädd och avloppstank...

Har ringt runt till kommunen och entreprenörer som säger samma sak: Börja slamsuga o rengöra brunnen, täta sprickor och byt lock, ta nytt vattenprov och om det fortfarande är dåligt ska vi sätta in tre olika sorters filter eller gräva en ny brunn. Uppskattad kostnad varierar mellan 60 och 150 000kr beroende på om det pratas filter eller ny brunn, och beroende på skick på brunnen just nu, vilket vi inte kan veta säkert.

Är det rimligt att begära av säljaren att gå ner i pris, när vi inte vet säkert vad vi kommer behöva göra och hur mycket det kommer kosta? Hur mycket ska vi begära att få gå ner i så fall? Kommer säljaren bli irriterad och dra sig ur? Det är första gången vi köper hus, behöver hjälp!

11. D
    Medlem · Nivå 17
    Det beror ju på hur mycket det skulle påverkat fastighetens värde om det varit känt vid budgivningen. Det kan vara allt mellan ingen ting och någit lver vad det kostar att åtgärda. Sannolikt någon stans där emellan. Är man osäker på var det landar kan man ju hålla en högre summa som betalas senare om det visar sig bli billigare. Men jag gissar att säljaren vill ha ett avslut, så en fast summa direkt är bättre.

Det verkar ju att det fanns en misstanke om brister hos vattnet. Så om resultatet inte kan ses som en överaskning så bör det inte påverka priset.

Tjänligt med anmärkning låter inte onormalt för en oanvänd grävd brunn.

• Laddar…
  12. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret! För oss fanns det ingen misstanke om att vattnet inte skulle vara ok, det stod i objektsbeskrivningen att vatten och avlopp skulle funka bra. Orsaken till att vi tog in en vattenklausul var att en kollega tipsade mig om det samma dag som vi skulle skriva kontrakt. Så det slank bara med jämte besiktningsklausulen. Det är mest nedförsbacken och avloppets lokalisering som gör mig nervös.

Antar att vi försöker få ner priset, och sen tar vi en funderare utifrån gensvaret. Bra tips att ha ett högre pris som kan betalas igen om det blir billigare. Men som du säger kanske köparen vill ha avslut, vi vill nog också ha det. Vi får se!

13. D
    Medlem · Nivå 17
    Är det ett dödsbo så gissar jag att man vill avsluta arvsskiftet. Då är det inte roligt att ha oavslutade affärer.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 14
    Är inte så säker på att det är en jättebra idé. Kan bli trassel med inskrivningen med en, i praktiken, rörlig köpesumma.

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, att hålla en rörlig summa tror jag man skall undvika. Att få till den skrivningen på ett sätt som inte äventyrar lagfartens giltighet blir svårt. Man bör hålla sig till enkla beprövade formuleringar i alla avtal som gäller fastighetsaffärer.

Och även bortsett från ev. problem med lagfarten, så blir en sådan skrivning svårtolkad. Vem avgör om åtgärden hjälpte? Vem avgör om kostnaden för avhjälpande är relevant (ex. skall det ingå i avhjälpande kostnaden att återställa gräsmattan efter grävning, även 30 m från diket som grävdes osv), om ni borrat 40m, hade det räckt med 20m?

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: