Byggahus.se

Hundskall nattetid i tätbebyggt bostadsområde ej ok enligt dom

1. D
    Medlem · Storbritannien · 1 193 inlägg

DMOL

Medlem
    Det har ju varit en del trådar gällande grannar som har problem med hundar. Det finns hopp för er som störs av hundar nattetid. Två grannar bråkar om skällande hundar. Miljö- och byggnadsnämnden samt mark- och miljödomstolen beslöt att inte vidta några åtgärder (efter bl.a. oanmält platsbesök och telefonkontakt med övriga grannar) men domen överklagades till Mark-och miljööverdomstolen. Mål nr 8572-16 2017-06-22

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Ohh my.......
    Stackars hundägare som nu tvingas ta lite ansvar och visa hänsyn till sin omgivning.
    Mäkta nyfiken på de personer som behöver en dom på sig för att kunna rätta in sig i ledet utan att bli "kränkt".
    Nu tänker ni - Ja men det finns ju många såna...... exempelvis kriminella. Just det, krimminella!

3. Robert63
    Medlem · 1 142 inlägg
    Härligt. Ska bli intressant att se hur det slutar då det i nuläget inte är förenat med något vite. 100% obegripligt att det ska behöva lösas i en domstol, folk är idioter.

4. D

DMOL

Medlem
    Lite förvånande är att det inte krävdes mer än en störningsdagbok som bevisning. Inte för att jag ifrågasätter YY, men man vet ju aldrig i sådana här bråk hur pass allvarlig situationen faktiskt är utan mer omfattande videobevisning etc. Å andra sidan kan inte några besök från en inspektör ge en helhetsbild av problemet.

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Varför ska man behöva bevisa nånting över huvud taget för att nån ska förstå att man inte ska ha skällande hundar ute på natten?

6. D

DMOL

Medlem
    Rättssäkerhet? :rofl:

7. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Därför att 40 talisterna är den sista generationen som fick lära sig hur man skulle bete sig i samhället, som enskild och grupp. Efter detta började individualism bli poppis och idag blir medborgaren kränkt bara av att...........ja, jag vete fan....ALLT!

8. yonna
    Medlem · Österlen · 7 393 inlägg

yonna

Medlem
    I mitt förra bostadsområde hade vi samma problem: husse arbetade periodvis utomlands och hustrun var rädd för de två hundarna och lät dem bo i inhägnad trädgård.. de ylade hela tiden. Det tog 4 år med regelbundna anmälningar innan vi fick slut på eländet. Och inte för att hundarna hördes ... utan för att de inte rastades!

Jag som alltid har haft hund blir våldsamt irriterad på skällande hundar - ett par skall för att avisera något ... sedan knäpp tyst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.