Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hundskall - hur mycket ska man tåla?

1. D
    Medlem · Värmland · 24 inlägg

Dajo321

Medlem
    tupparna hade rykt och då är de ändå betydligt mer gemytliga att lyssna på eftersom de inte kör i ett :)

2. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 798 inlägg

hsd

Medlem
    Värre är ju rävar som "skäller"

3. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 111 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Tror inte att jag nämnt något om påfåglar faktiskt.

Med tuppar menar jag sådana man kan ha i enn hönsgård. Sådana tuppar får man inte ha i ett villaområde.

4. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Ja, men det kanske inte är så kul att vara uppe med tuppen jämt. ;)

5. Nissens

Nissens

Garagebyggare
    Nä, dem har jag aldrig någonsin haft något problem med…

6. A
    Medlem · 5 inlägg

AndersMartin

Medlem
    Hej,
    En jämthund trivs inte i stan och blir nog upptrissad när den äntligen kommer ut. Om det är en jämthund så är det en av de mest sociala hundar som finns och vill gärna ha kontakt, dvs skäller tills man kommer och hälsar. Mitt råd är att försöka hälsa på hunden då kommer den bli nöjd, iallafall vad gäller er grannar. Men kolla med ägaren först.

7. Pellegnillot71
    Medlem · 146 inlägg
    Vi hade sommarstuga i Flens kommun och en granne hade hundar på en inhägnad rastgård som skällde jämt. Vi kontaktade kommunen som hanterade det hela mycket bra och kontaktade hundägaren. Vi flyttade dock strax efter så jag vet inte hur det gick. Men det här var verkligen ute på landet. Man ska inte behöva stå ut med olika mycket hundskall beroende på var man bor.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · örebro · 14 inlägg

AnnaLundh

Medlem
  9. M
    Medlem · 1 892 inlägg
    Med tanke på ditt nick så undrar man vad du menar med det fetade.:rolleyes:

• Laddar…
  10. P
    Renoveringsnovis · skaraborg · 275 inlägg

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Jo det ska man samtidigt vet jag som har 7 hundar ej av skällande jämthundsras att det finns grannar som störs på allt och bara är ute efter att ställa till problem. Jag och tre till i byn som jag bor utanför har blivit anmälda av en person som bor på andra sidan STAMBANAN. Denna stambana där x2000 kör så rutorna bågnar det kommer gnisslande frustande tågtransporter på och värst av allt så kör de någon maskin mitt i nätterna för att rensa banan och den går i kanske 2 km/timmen när den håller på och det väsnas så man blir väckt och tror minst att kriget har kommit eller att LKAB flyttat dit! Men lite hundskall stör han sig på! Jag har väldigt sällan mina hundar ute på natten och de få tillfällen jag har det så följer jag med dem ut och innan dess så har jag gjort en övning som går ut på att alla hundar får sitta och vänta i hallen med dörren öppen och jag vaktar tills de lugnat ner sig sen säger jag namnet på den hund som får gå ut. Då skäller de inte. Jämthund är ju en spetsras och de är kända för att skälla vilket Mastiffer inte är. Tror hunden skulle låta bli att skälla om de följde med den ut. Kommunens miljönämnd är det väl som man vänder sig till. Jag pratade med den på kommunen som tog kontakt och berättade även om hur han bråkat och varit jävlig mot sina grannar förr. Han och frun är tyskar och en finsk familj som bodde längre in och bott där i många år när tyskarna flyttade hit - de skulle helt plötsligt inte få åka på vägen till sitt hus. Det var så mycket bråk att polisen fick rycka ut flertalet gånger..... Jo grannen trodde att jag hade 2 hundar, jag hade 8 st då så jag sa att då gör jag ju ett bra jobb ivf he, he. Sen är inte mina ute 24/7 utan de är ute några timmar på morgonen kl 7-10 när jag städar byter vatten fyller på mat osv sen är de inne till kl 14 då åker jag till skogen och går promenader sedan är de inne till kl 20 och utsläpp kl 20-22 och sedan sover de över natt utom unghundarna som fortfarande behöver gå ut och kissa mitt i natten och det är klart då ska ju alla med....

Redigerat 17 maj 09:02
    • Laddar…
  11. P

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Nej definitivt inte för då får ju hunden medhåll. Ååå husse skäller också. Men det är inte länsstyrelsen man ska vända sig till utan kommunens miljö och hälsoskydd eller vad det heter.

Redigerat 17 maj 09:05
  12. K
    Medlem · Örebro · 88 inlägg

Karldanaxel

Medlem
    Väst kan vara bra vid jakt även av andra orsaker...varg, björn och grisförekomst på jaktmarken.

13. K
    Medlem · Örebro · 88 inlägg

Karldanaxel

Medlem
    Nazister!

• Laddar…
  14. P

Pippi Viktualia

Renoveringsnovis
    Ja det är kommunens miljö och hälsonämnd man vänder sig till. Inte i första hand lönsstyrelsen med påståenden om bristande djurhållning. Det är jävligt elakt att göra så.
    Ja inte vet jag de är äldre

15. X
    Medlem · 11 inlägg

xyphax

Medlem
    Läser tråden då jag har intresse i egenskap av att själv vara hundägare. Jag har arbetat mycket med min hund sedan han var valp för att han bara ska skälla då det är befogat, han är av rasen Cane Corso, en molosser som av naturen vaktar mycket. Jag fullkomligt hatar ouppfostrade hundar som gapar så fort något rör sig, det tyder på dåligt ägarskap och otrygg hund. Naturligtvis finns regelverk som styr även situationer som den beskriven här, men tyvärr tvivlar jag att det har prioritet. Jag skulle tro att Länsstyrelsen är rätt instans att vända sig till, samla bevismaterial först och ring dem sedan.

Varför jag svarar såhär på just det här inlägget? Jo, det är fan ta mig den dummaste kommentaren jag läst i det här forumet på väldigt länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.