Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hundskall - hur mycket ska man tåla?

1. 4
    Medlem · Stockholms · 12 inlägg

4321

Medlem
    Hej
    Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
    Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
    Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/skotsel-av-djur/tillsyn-over-hundar-och-katter.html

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
    Mvh
    Camilla

2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 416 inlägg

Appendix

Husägare
    På landet får man nog tåla lite ljud från djur.
    Ska det va knäpptyst dår man bo utan grannar.
    Är,det tyst nattetid har du nog svårt få hjälp

• Laddar…
  3. Forlowt
    Medlem · 1 303 inlägg
    Usch äckligt är det!

Har inga tips men delar din frustration, vår ena granne har ibland gäster vars hund skäller från den kommer till dom åker, värdelöst .

4. 4

4321

Medlem
    Jag bor ju utan grannar 85-90 % av året.... utöver detta är jag enig, på landet bör man tåla mer men det är inte tyst nattetid heller, därav frågan. Ska man tåla skällande 24/7 på landet? Jag jobbar dagtid härute och blir sjukt less att man anser att vi inte har rätt till nattro för att "vi bor på landet" = när andra är lediga så får de föra liv?

• Laddar…
  5. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 006 inlägg

MagHam

Husägare
    Vet inte hur bra det fungerar, men ultraljudsgeneratorer som reagerar på hundskall finns på nätet och det finns inlägg om det på Youtube.

6. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 069 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Jag tror inte att du kan göra så mycket åt det tyvärr.

Jag bor i ett mindre villaområde, typ 10 villor med ca 1100 kvm tomt vardera. En av villorna har två jakthundar som skäller hela dagarna, de har byggt en hundgård så de hörs i hela området hela tiden.

Jag har under pandemin arbetat en del hemifrån och haft videomöten online med hundskallet i bakgrunden. Man måste ju ha fönstrena öppna för att få in frisk luft under dagen.

Skillnaden när husse o matte är hemma är att då skäller både de och hundarna… ägarna skriker åt hundarna att vara tysta, men hundarna går på som vanligt. Jag tror att hundarna tolkar ägarnas skrikande som att de peppar hundarna att skälla mer.

Jag har påpekat detta för ägarna, men de har fått för sig att de bara skäller lite när någon rör sig nära deras hus… men så är det absolut inte…

Reglerna är tydligen oerhört förlåtande för hundskall.

Hade det handlat om tuppar hade de inte kommit undan…

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 517 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    "Jag har under pandemin arbetat en del hemifrån och haft videomöten online med hundskallet i bakgrunden. Man måste ju ha fönstrena öppna för att få in frisk luft under dagen."
    Annars kan man ju ha ventiler i väggarna eller fönsterkarmarna för att få in frisk luft, eller ett vanligt fläktsystem, funkar också broder ;=)

8. P
    Medlem · 4 inlägg

Purezed

Medlem
    Detta är inte lätt! Självklart så ska man inte låta en hund stå och skälla på nätterna för det borde störa allas sömn. Är hunden lös på tomten eller är den i en hundgård? Om man ska ha vovven i en hundgård så är det något ägarna bör träna sin hund för. Springer hunden bara runt på tomten och skäller på allt så är det samma sak där. Det finns hur mycket information som helst om skällande hundar och vad man ska jobba med osv. Har man en jakthund så borde det finnas intresse att utveckla dess förmågor för att få en jätte bra jaktkamrat.

9. R
    Medlem · 4 703 inlägg
    Ingenting, eller ja mitt i glesbygd får man ju tåla nått men absolut inte 7-22.

Om hunden är understimulerad så ska väl grannen se till att ut och gå med djuret.

Om det är en jämthund så har din granne nog inte fattat att det är en rörlig hund.
    Gillar du grannen och hunden så kan du kanske erbjuda dig att gå med den.

Vi hade en i kvarteret som köpt en jakthund av nån ras, men idioten hade stackars hunden i sin hundgård nästan dygnet runt, så aldrig stackaren få ut och motionera. Så den stod och skällde hela dagarna istället. Men det blev ju inte långvarit.

10. yonna
    Medlem · Österlen · 7 813 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har varit med om något liknande i centrala Malmö och det tog 5 år innan vi fick slut på eländet. Polisanmälningar via villaföreningen etc. Men varför vi fick "lyckligt" :thinking: slut var att djurskyddslagen tvingar hundägare att dagligen rasta hunden utanför hundgården vilket inte var fallet.

Vissa raser skäller mer än andra - även med god fostran. Tyvärr tror jag TS's enda lösning är öronproppar.

11. Nissens
    Garagebyggare · Göteborg · 6 069 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Jag har friskluftintag och frånluftsfläkt, men att sitta inne i ett rum en arbetsdag kräver mer, speciellt om det är varmt. Tänker inte bygga om huset pga grannarnas hundar…

12. 4

4321

Medlem
    Hunden är lös på tomten som är inhägnad och det är ju mängder av djur som passerar dygnets alla timmar =skall. Som jag ser det så är det en kombination av understimulerad hund och oförstående matte som inte har valt ras after vad man har tid och ork att jobba med tyvärr. Mao är det i grunden synd om vovven men det hjälper liksom inte.

• Laddar…
  13. 4

4321

Medlem
    Skönt att det gick att få slut på! Öronproppar funkar inte när jag arbetar eftersom videomöten kräver att man lyssnar med. Så det är kanske till att försöka hitta en sån Dog silencer som beskrivs ovan, tycker kanske att det borde vara ägarnas plånbok som borde belastas och inte min. Men, men...

• Laddar…
  14. Niclas Gustafsson
    Medlem · 110 inlägg
    In-ear lurar med brusreducering borde funka för videomöten. Apple (pro modellen) och Bose tycker jag är bäst på detta.
    Då filtrerar lurarna ut hundskallet så att inte de andra i videomötet hör iallafall. Och du slipper ju du med. :) väldigt skönt att dra igång. Om man är pigg i öronen (ung) så hör man ett högfrekvent ljud som en bieffekt av reduceringen, men med lite svag svag musik i lurarna försvinner det. Eller vattenbrus eller andra meditationsljud om man inte gillar musik.

Bekanta har haft samma problem som du men utan att det löste sig. Tills grannen flyttade.

15. P
    Medlem · 4 inlägg

Purezed

Medlem
    Jag skulle snacka med personen. Hundar behöver jobba med hjärnan och vips så har man en nöjd vovve och samarbetet blir så mycket bättre sinsemellan. Kanske även om vilt som rör sig osv. Även om du kanske inte har intresset för hundar så bjuder man in för samtal. Eller så frågar man bara hur personen ifråga lyckas sova för att man gärna vill ha tips för sin egen del. Detta med djurägare kan vara känsligt! Skulle det inte funka så är det bara att höra av sig till kommunen. https://svenskjakt.se/hund/skotsel/haller-grannens-hund-dig-vaken/

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.