Hundar kissar på häck

12k läst  67 svar

Sida 1 av 5
  1. S
    Medlem Nivå 1
    Tråkigt med dessa diskussioner som utgår från att vi har så svårt att respektera varandra som människor, att vi har olika värderingar och syn över huvud taget. Samtidigt är jag ingen "Tarzan" själv när det gäller att ta diskussioner med "annat folk" om beteenden som berör mig och som jag inte gillar eller om åsikter som man vill prata om mot utan att bli ovänner. Utan att bli långrandig amatörpsykolog så har en del gåvorna (eller belastningen) att "få med sig folk" på vad de säger utan några krusiduller. Det kan handla om status, sättet att framföra, ett korrekt inte överdrivet yttre osv. Medan motsatserna kan locka fram sämre sidor hos många i en dialog. Som korpulent man undermedellängd försöker jag att inte provocera i onödan utan backar hellre - tyvärr.

Frågan i tråden, kissande hundar är förstås en uppfostringsfråga. En hundägare som satsar på sitt hundinnehav och har normal respekt för andra låter medvetet inte hunden kissa där andra bor, dvs vid tomtgränser, brevlådor et.c. Så har jag hanterat våra hundar över åren. Gäller även den lilla revirmarkerande tik vi har idag. Det är svårt med hanhundar men det går om man har hygglig koll på när och hur man promenerar. Stressrastning är aldrig bra. Den sköter hunden bäst själv på inhägnad tomt. Att hävda ersättningsanspråk eller stämma för hundkissande utomhus kostar om man inte själv är jurist och kan framföra de rätta kraven direkt med tryck och förstå vad man riskerar om man stämmer.. Juristen inser nog också beviskraven, skadevärdering osv och kanske lägger sin tid på annat i sitt gebit.

Men jag förstår som sagt. Man blir upprörd och upplever det nedlåtande om hundägaren uppenbart kan förhindra återkommande händelser.

Axel Skough och Sus666 gillar
  2. E
    Husägare Nivå 9
    En snabb googling av dig så hittar du nog svaret. Thuja ett exempel på växt. Hundkiss innehåller amoniak som till och med fräter sönder lyktstolpar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPrvJ9/lyktstolpar-frats-sonder-av-hundkiss

Är ingen växtexpert men guldvatten är väl utspädd urin, dessutom brukar man vattna vid roten och inte på växten.:thinking:

3. C
    Medlem Nivå 1
    Vad spelar det för roll om hundar kissar på er häck? Att den på något sätt skulle ta skada eller börja lukta urin är ju bara befängt.
    Vad är det som får Er att ta illa upp av detta undrar jag?

Söne gillar
  4. E
    Husägare Nivå 9
    Vissa växter dör av hundurin

https://www.odla.nu/fragor-svar/hundurin-pa-tuja

nissenhj gillar
  5. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Nu tror jag att alla åsikter ventilerats. Upprepade åsikter behövs inte. /moderator

Redigerat 6 aug 13:16
    Sus666 gillar
  6. C
    Medlem Nivå 1
    Konstigt det bara är hundarna i Karlstad som kissar sönder lyktstolparna och att detta inte händer någon annanstans i vårt avlånga land?
    Tror du på allvar att en lyktstolpe som klarar väder, vind snö, sol och värme samt allt annat som moder natur ger dem men inte hundkiss? Hade detta varit fallet hade hundar varit en sanitär olägenhet och aldrig tillåtna i ett normalt hem med människor, barn och andra djur.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Alla åsikter är ännu inte ventilerade.

Jag har 30 meter häck ut mot gatan. Häcken står förstås på min mark men ändå låter hundägare sina hundar kissa på min mark (häck). Det är inga problem med lukt eller att häcken tar skada.

Däremot är det rent ut sagt äckligt att rensa ogräs. Jag måste rensa 2-3 ggr per säsong.

Varför måste jag behöva rota i hundkissindränkt jord? Varför låter man sin hund kissa på någon annans tomt överhuvud taget?

snowjim, vcx, Noseone och 6 till gillar
  8. C
    Medlem Nivå 1
    Du tror inte det hinner regna bort mellan dina rensningar eller tränga ner i marken. Fågelskit, kattpiss eller annat kiss från övrig vilt, eller de håller sig borta och det är bara hundarna som är problemet?

Söne gillar
  9. E
    Husägare Nivå 9
    Västerås
    https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/vasteras/hundkiss-forstor-stadens-lyktstolpar-nu-byts-de-ut

Eskilstuna
    https://www.ekuriren.se/nyheter/hundkiss-forstor-lyktstolpar/

Norrlöping
    http://mobil.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/hundkiss-forstormanga-lyktstolpar-6002755.aspx

Behöver jag förtsätta?

M J, snowjim, HasseTeknik och 8 till gillar
  10. J
    Medlem · Nivå 8
    Enligt artikeln är det 60 år gamla stolpar som är berörda. De hade alltså troligen bytts ändå. De nya har en lack istället för bara galv. På 60 år har troligen det mesta inom infrastruktur bytts ut. Eller kör ni med gaslyktor där?

captainmaui gillar
  11. L
    Medlem Nivå 2
    Vår fläder dog i stort sett, efter att en hundägare lät sin stora hund göra sitt. Som tur var så klarade den sig med en liten gren.
    Vi sade till grannen vänligt men bestämt att trädet inte tål detta. Efter detta är vi ju inte bästa grannar precis

M J, snowjim, Polos och 3 till gillar
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Jag ska rensa i min häck precis när jag vill. Jag ska inte vänta på att nåt har regnat bort. Det är min tomt, där bestämmer jag. Ingen annan.

M J, snowjim, vcx och 9 till gillar
  13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Vad är det här för konstig tråd? Är den utbruten från en annan tråd? Isåfall vore det bra om moderator skriver detta, för nu är den mest obegriplig...

GEGS, Müssli och BirgitS gillar
  14. B
    Medlem · Nivå 14
    Det finns en till pågående tråd med samma rubrik: https://www.byggahus.se/forum/threads/hundar-kissar-pa-haeck.322265/
    Den ligger i Off topic, medan denna ligger i Juridik, så kanske någon som velat skilja ut den juridiska diskussionen från allmänt tyckande, men lite konstigt är det allt.

mexitegel gillar
  15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    OK. Jag kanske är lite extra stingslig idag - det är första dagen på jobbet efter semestern :D

Thomlink gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: