Byggahus.se

Hund skadade lösgående tam katt

Status:
Stängd
  1. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Nej, läs som sagt domen som jag länkar i första inlägget. Hundägare har ett absolut ansvar. Oaktsamhet kommer inte med i bilden.

2. C
    Medlem Nivå 5
    Finns ju en tämlig väsentlig skillnad i det målet då platsen för det inträffade var allmänplats. Och där förväntas man ha 100% kolla på hunden.

Jagad och biten av T.L:s hund på gångvägen utanför fastigheten Reimersholmsgatan 53 i Stockholm.

En privat inhägnad trädgård är ingen allmän plats! Frågan är då om det inte är kattägaren som varit oaktsam och inte hundägaren. Mycket tveksam till att det hade bedömts oaktsamt om en katt hoppat in i en inhägnad trädgård med lösa hundar.

Kontentan av den domen är ju att låt hunden göra klart jobbet. Då slipper man ju ersättningskravet för veterinärvård. Det blir bara kattens värde som blir skadeståndet, vilket bedömdes till 100 kr!
    Inom skadeståndsrätten betraktas skada på djur som en sakskada.

//Calle

• Laddar…
  3. 1
    Medlem Nivå 3
    Oj vad den skrivs i tråden. Håller med Calle på det sista han skrev, ang privat inhägnad. Har läst igenom tråden och det är som någon skrev, om det istället vore barn. Ytterligare ett exempel, har man en vänlig och social hund inhägnad på tomten - kommer det in en katt och retar upp hunden, han får nog o sen brakar det loss.. Likadant med ett barn, man vet inte om ungen/ungarna retar upp hunden genom att te x kasta sten osv. Den provocerande faktorn som sagt, men det krävs att man vet vad som har hänt. Men! jag skulle inte bli glad om jag får reda på att hunden gjort något mot ett barn (Beroende på vad som har hänt får det vissa konsekvenser).

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Om katten kan ta sig in räknas det som bristande tillsyn då din inhägnad inte är effektiv nog

5. 1
    Medlem Nivå 3
    Skojar du? Då blir det en hönsgård :p med tak och allt hehe. Är det enligt lagen?

6. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jo, så det är svårt att lämna en hund eller katt utan tillsyn och slippa undan ;)

7. 1
    Medlem Nivå 3
    Men betydligt enklare att släppa en katt utan tillsyn.. som många gör.

8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Spelar ingen roll om du läser domskälen. Där står "Domskäl. Enligt 6 § lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter skall en hundägare oberoende av vållande ersätta skada som hunden orsakar."

Så domstolen fäster ingen vikt vid *var* denna händelse inträffat, eller omständigheterna i övrigt. Hundägaren är ansvarig. Punkt. De undantag som står i lagen gäller endast om det är en tjänstehund, som förs av t ex polis eller väktare.

Det är så absolut ansvar fungerar. Du har ansvaret. Man behöver specifikt *inte* visa att du varit oaktsam, vållande eller något annat. Om du *dessutom* varit oaktsam så kan det i så fall leda till straff det med, men det är i så fall utöver det ansvar du redan har.

9. C
    Medlem Nivå 5
    Köper inte det. Med det resonemanget skulle man ju kunna kräva skadestånd av en bilförare som kört över en katt på allmänväg.

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Du har ansvar för ditt djur, att det inte skadar någon annan. Det ansvaret gäller med största säkerhet även kattägare.
    Bara för att du har en inhägnad runt din tomt innebär det inte att det avsäger ditt ansvar för vad djuret gör.
    Om en katt tar sig in på tomten så innebär det inte att det är kattägarens fel. Du måste ha uppsikt över vad djuren gör, hela tiden.

Det spelar ingen roll vad vi tycker lagen är lagen och jag tycker inte att den är så konstigt.
    Man har ansvar för sitt djur. Sedan kan vi diskutera vad vi tycker hur länge som helst.

11. Shaexan
    Medlem Nivå 2
    Håll katten inne eller låt pissa och skita på er egen tomt. Skulle garvat ordentligt om min hund haft ihjäl ett par katter.

12. AnneFi
    Medlem Nivå 9
    Usch vilken hemsk syn du har på katter.
    Naturligtvis ska man se efter sina djur men jag har som sagt en utekatt och jag hade uppskattat om mina grannar hade sagt till mig om de hade haft problem med henne så jag hade kunnat hålla henne inne än att de gick runt och hoppades på att hon skulle bli ihjälbiten.

Jag hoppas inte att min katt kissar på andras dynor. Hon är faktiskt ganska väluppfostrad. En gång råkade hon bli instängd i ett förråd med dynor i ett över ett dygn utan att ha kissat en enda gång.
    Men rabatterna håller hon sig nog inte ifrån.

13. C
    Medlem · Nivå 11
    Det är nog lika vanligt att en hund skulle ha ihjäl en katt som det är vanligt att vi kan fotografera Storsjöodjuret. Däremot är det otaliga hundägare som fått besöka veterinär på grund av att hunden tror att katten är något man kan leka med. Så till alla som raljerar om att om en katt kommer in så .............. tills det är klart. Ni är så okunniga om vad en katt kan göra med era hundar så passa på era hundar istället. Det är den som ligger sämst till i en sådan situation om inte katten redan är svårt skadad, innan er hund upptäcker den. Sedan kan ni stå där som frågetecken och påstå att det var grannens katt eller katten från gatan bredvid men bevisa det, det lyckas ni aldrig med, så ha bra försäkring på hunden och se till den så inget händer i stället för att vara stöddiga.
    Förövrigt åligger samma ansvar alla djurägare absolut ansvar.

• Laddar…
  14. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag skulle stå och garva om du och din hund blev uppäten av ett gäng katter

15. H
    Medlem Nivå 6
    Lika lite som jag stör mig på spindlar stör jag mig på katter, jag har än dock inte hört talas om problem med ihärdiga älgar i äldre hus men visst kan man störa sig på saker och ting men den lösning som krävs efter att man tagit den Korpulenta bibliotekariens väg är många gånger dyrare än den uppenbara nyttan i det som retar en.