Vi behöver filtrera bort humus från borrad brunn på landet (inga problem med järn).
Tryckkärl och vvb sitter i en murat utrymme under huset och utrymmet är bara uppvärmt då vi är där så vintertid tömmer vi systemet när vi åker därifrån.
Finns lösning med humusfilter som kan tömmas och kallställas?

kasun.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten tub med kol skulle funka, bara att tömma ur och fylla på när ni kommer och går.

Ok, har läst andra trådar här om tub med kol.
Finns färdiga att köpa på marknaden?

Kolla med ditt lokala vattenreningsföretag. Eller internet!

Om du inte har hittat något än så kan jag rekommendera Björnfilter, finns en insats med kol till dom.

muskifjordi skrev:
Tack krökarn för tipset, har kollat på Björnfilter. Har du någon erfarenhet av dem, om de funkar bra?

Hittade också "Cintropur NW 25 Duo", någon som har erfarenhet av dem? Eller teorier om de fungerar?
[länk]
Har bara monterat dessa, dock inte med kol utan med vanligt bomulsfilter. Men dom fungerar väldigt bra iallafall!

Ett humusfilter bygger på aktivt kol. Beroende på hur mycket vatten ni förbrukar kommer effekten av filtret att avta i motsvarande grad med tiden. Hög förbrukning -> kortare livslängd på filtret och tvärt om.
Förhoppningsvis räcker en patron för er över säsongen då ni nyttjar huset, sedan är det bara att ta ut den ur filtret och sätta i en ny till nästa säsong.

Jag mailade till Beulco Armatur AB angående deras Björnfilter och kolinsats. Blev förvånad över deras svar "Kolpatronen tar bort lukt & smak. Inte humus. Vi rekommendera inte en kolpatron."
Har jag kollat på fel "Björnfiler"?

Det är väldigt lite kol i en sånt filter, men kol tar hummus ämnen, men jag förstår om dom inte vill sälja den som en sådan.
Har du kollat hur mycket hummus du har? Järn?

Ok
Inga problem med järn och mängden humus varierar med nederbörd och årstid.
Problemet är att hitta en filter som enkelt går att tömma eller ta bort när vi kallställer.
Har ngn tips så mottages de tacksamt!

En liten standard tub med bärlager (sand) på botten och sedan kol.
När säsongen är över tömmer du ur sand och kol och fyller på nytt nästa säsong. Du kan med hjälp av kulventiler bygga en manuell backspolning som flyttar runt kolet för att maximera effekten på kolen.
Kan kolla vad det skulle kosta på måndag.

Mogge_73, har du haft ngn möjlighet att kolla/tipsa om en tub?

Vad kan humus göra? Vet att israelerna gillar det.

muskifjordi skrev:
Mogge_73, har du haft ngn möjlighet att kolla/tipsa om en tub?
Ber hemskt mycket om ursäkt, missat detta totalt.
Det finns ett litet kolfilter som är 25x90cm, den finns med automatisk backspolning. För 13 125:-
Det bör räcka i en säsong, sen tömmer du den och fyller i nytt kol inför nästa säsong.
Räknade på manuell backspolning men det blev bara nån tusenlapp billigare och då ska du backspola själv två ggr i veckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.