Byggahus.se

Hugga timmervägg

1. S
    Medlem · Norrbotten · 38 inlägg

SSAB

Medlem
    Hejsan! Hoppas på lite goda råd.. Vi har tagit fram en timmervägg som tretex..ats innan uppsättandet av tapet. En av stockarna har tydligen varit ojämn för den har yxats till för att ligga slät mot skivan. Nu ser den ut som en .."fransjacka". Någon som har tips på vilket verktyg/tillvägagångssätt jag ska ha för att få bort huggen. Hyvla kanske? Dessa hugg/fransar är bara några cm långa och alldeles för många till antalet - ser förjäkligt ut. Dessutom ser det timret "nytt" ut medans de andra stockarna har mörkare yta, hinner detta mörkna inom en överskådlig tid, en mansålder kanske eller får jag kisa när jag går förbi i fortsättningen..:rolleyes:

2. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 967 inlägg

anaitis

Byggveteran
    Hyvla går bra.
    Sen kan du färga den nya ytan så det blir likt.
    Bets tex.

3. P
    Medlem · Dalarna · 90 inlägg

pirk

Medlem
    Använd en bra rondell, stor eller liten beroende på yta och den som håller i den. Det finns en gummitallrik och slipskivor med olika kornstorlekar att köpa i en välsorterad järnhandel. Du kan nu slipa väggen till en kanonyta och det går snabbt. Använd skyddsglasögon,ett bra andningsskydd, hörselskydd och handskar. Behåll sprängskyddet på rondellen och slipa med jämna tag åt ett håll. Lycka till!

4. S
    Medlem · Norrbotten · 38 inlägg

SSAB

Medlem
    Tack för tipsen! :)

Å jag visste inte ens att man kunde slipa med en rondell.. Jag prövar båda sätten!
    Fast det blir petigt då vårt timmer är, vad säger man eg. - rundat på sidorna??

Redigerat 28 feb 2009 21:53
  5. P
    Medlem · Dalarna · 90 inlägg

pirk

Medlem
    SSAB, skriv gärna om du har testat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.