52 847 läst · 395 svar
53k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Samfälligheten är inte fiktiv och agerandet hos de som var emot fällandet av träden är bara ett exempel på när någon/några inte accepterade ett beslut och gick vidare, vilket var vad inlägget handlade om.tveksamt skrev:
Jag tror de som tar trädens parti in absurdum inte upplevt att få sin kvällssol förstörd av ett gäng träd. Där vi bor nu skyms solen under eftermiddag/kväll, vilken är otroligt trist, själva altanmyset blir inte detsamma. De här träden står i ett ingenmansland på kommunens mark, där vi är de enda som ser dom. Jag kan ha förståelse för om nedtagning inte ryms i budget.
Men hade det varit en granne som ägt träden och haft lika lite nytta av dom och vägrat låta mig ta ned dom, bara för att de är träd, då hade jag ruttnat. Och det är väl lite den känslan TS har, att hans nytta/vinst av att ta ned träden vida övertrumfar grannens.
Det spelar väldigt lite roll hur argumentationen för trädens vara ser ut, jag är helt likgiltig för de argumenten eftersom själva poängen i detta flyger över träd-debattörernas huvuden - att träd som växt sig för stora ställer till med bekymmer för andra.
Om jag hade haft ett träd som skuggade min granne, skulle jag självklart låta honom ta ned det, pinsamt vore det annars, den sortens småaktiga människa vill jag inte vara.
Precis köpt nytt hus, och gissa vad vi var väldigt noga med att kolla den här gången
Träd är fina men kan för andra vara rena pesten.
Men hade det varit en granne som ägt träden och haft lika lite nytta av dom och vägrat låta mig ta ned dom, bara för att de är träd, då hade jag ruttnat. Och det är väl lite den känslan TS har, att hans nytta/vinst av att ta ned träden vida övertrumfar grannens.
Det spelar väldigt lite roll hur argumentationen för trädens vara ser ut, jag är helt likgiltig för de argumenten eftersom själva poängen i detta flyger över träd-debattörernas huvuden - att träd som växt sig för stora ställer till med bekymmer för andra.
Om jag hade haft ett träd som skuggade min granne, skulle jag självklart låta honom ta ned det, pinsamt vore det annars, den sortens småaktiga människa vill jag inte vara.
Precis köpt nytt hus, och gissa vad vi var väldigt noga med att kolla den här gången
Träd är fina men kan för andra vara rena pesten.
Nej, han har inte frågat och fått nej....läs bättre.tveksamt skrev:
Det tycks vara en OXEL. Om det är så blir de inte så stora och växer långsamt.E Erik_91 skrev:Vet inte, det är en konstig trädstort. Vi har ett par likadan träd varav ett växer på vår tomt. Växer långa taggar, som en rosbuske, på alla grenar. Ju tjockare gren desto större taggar.
Yes det är kvällssol.
Tro det eller ej men vi bor i ett villakvarter, så det är vanlig väg. Dock är det en återvändsgata, så den enda biltrafik vi har är vi 4 hus som ligger på samma gata.
Svårt att förklara men trädet växer jämsides med ett berg som sticker upp och redan skiljer deras tomt ifrån vägen. Berget går kanske 2-3 meter upp ifrån marknivån.
Föstår inte detta forum ibland... För det mesta är det ett j-a gnäll på regler/grannar/bygglov att man inte får göra och bygga som man vill på sin egna tomt man köpt med skattade penger.
När det kommer till ditt och mitt när det gäller träd dyker det upp helt andra åsikter.
Så länge den som beklagar sig över trädet inte kan visa att erbjudit kompensation för trädet tycker jag trädhatarna kan vara lite tystlåtnare.
Kompensation är inte "jag betalar för trädfällningen" utan "Jag betalar dig 25kkr och står för allt kring fällning/risk och återställning"
/ATW
När det kommer till ditt och mitt när det gäller träd dyker det upp helt andra åsikter.
Så länge den som beklagar sig över trädet inte kan visa att erbjudit kompensation för trädet tycker jag trädhatarna kan vara lite tystlåtnare.
Kompensation är inte "jag betalar för trädfällningen" utan "Jag betalar dig 25kkr och står för allt kring fällning/risk och återställning"
/ATW
Om grannen irriterar sig på din gräsmatta. Anpassar du den efter grannens önskemål?Robert63 skrev:
Om grannen irriterar sig på ditt hus färg. Målar du om då?.
Om grannen tycker din fru är anskrämlig. Skiljer du dig då?
Eller är det bara när det gäller dina träd du lyder grannens minsta vink?
Det kom upp i tråden, inte av mig, att man generellt ska acceptera det negativa svar man får angående ett träds fällande och gå vidare i livet. Jag påpekade då att samma sak borde gälla tvärtom och tog en samfällighet som exempel på att det inte alltid sker. Inte svårare än så.tveksamt skrev:
Försök allt vad du orkar, så kanske även du ser en skillnad i exemplen du ger.L lbgu skrev:
Det är väl ingen större skillnad. Det handlar om saker folk kan irritera sig på hos sina grannar.Robert63 skrev:
Någon irriterar sig på ett träd, någon irriterar sig på gräsmattan och någon irriterar sig på frun.
Eller är det enligt dig endast träd man har rätt att irritera sig på? Grannar gnäller ju på allt möjligt, finns massor med trådar på detta forum om grannar som irriterar sig på olika saker.
Det är en milsvid skillnad. Ett träd som tar solljus gör din uteplats mindre användbar, rent kass. En ful fru gör inte det. En kass gräsmatta gör inte det. En kulör man inte gillar gör inte det. Jag tror du fattar men tycker det är kul att driva med mig. Gissningsvis har du aldrig upplevt mörkläggningen från en grannes skuggande träd.L lbgu skrev:Det är väl ingen större skillnad. Det handlar om saker folk kan irritera sig på hos sina grannar.
Någon irriterar sig på ett träd, någon irriterar sig på gräsmattan och någon irriterar sig på frun.
Eller är det enligt dig endast träd man har rätt att irritera sig på? Grannar gnäller ju på allt möjligt, finns massor med trådar på detta forum om grannar som irriterar sig på olika saker.