Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fredandel och 9 till
  • Laddar…
Kan, kan man väl. Men frågan är väl om grannen vill fundera över om fastigheten ser bätttre eller sämre ut med/utan träd.

Och har det varit visningar, med risk att någon har sett tomten med träden, senare köper så kan det väl i teorin blir problem.

• Gilla
Joakim654 och 16 till
  • Laddar…
Finns det risk att nedtagningen av trädet påverkar husets värde?
Förstår att det kan vara jobbigt placerat för dig, men det är ju mycket finare med ett vuxet träd på en tomt som säljs istället för en stubbe eller massa körspår för tung flismaskin.
Varför skulle grannen vilja ge medgivande för ingreppet är min fråga? Tror nog det lättaste för hen är att låta trädet stå kvar.
Alternativet i sådana fall är ju ett erbjuda lite ekonomisk kompensation, typ 10 000 kr swish om ni får ta dit en firma som tar ner trädet innan försäljning.

• Gilla
Bengt Numelin och 12 till
  • Laddar…
Är det inte synd att hugga ner friska träd som både är boendemiljö till flera arter, både fåglar och insekter?

Jag är medveten om att det inte var svar på din fråga.

Men att utgå från att befintliga ägare eller nya inte har nytta eller glädje av trädet anser jag personligen är fel tänkt.

• Gilla
splinter och 70 till
  • Laddar…
Tror nog att grannen hellre låter trädet vara kvar. Det är mer värde i ett träd på deras tomt än vad din utsikt är för dom...

• Gilla
Jotsat och 10 till
  • Laddar…
Karta över två tomter med träd och byggnader. Ett träd markerat med gul pil längs bilväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan förtydliga lite. trädet i fråga är utpekad med gul pil. Grannens tomt är över 3000 kvm och huset står mitt i. Finns gott om träd omkring bägge våra hus, så ett mindre är inte en big deal i sig, skulle inte kunna tänka mig att det påverkar vare sig huset värde eller djurliv nämbart.

Men, säg att jag får med mig grannen, kommer ändå ta ett tag innan man får dit en arborist. Kan man ta ned trädet efter kontraktskrivning eller måste det vara innan?

Det viktiga om du och grannen kommer överens är ju att det finns information om det till kommande husköpare. Exempelvis, spaymåla stammen och gör klart att trädet kommer tas ner.
Kan ju stå under övriga uppgifter eller liknande.
Så förutsatt att den infon finns när köpare kommer och kikar/lägger bud så är det ju lugnt. Det knepiga är om det redan har skett och budgivningen är igång, då ska tomten vara oförändrad.

• Gilla
TessanDoo och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Trådet ser ut att skymma vägen lite, vilket kan vara ett skäl att behålla trädet för grannen, kanske.

Det går såklart att ta ner efter kontrakt är påskrivet, men då måste man vara extremt tydlig som säljare mot köparen att det kommer ske. Om köparen upptäcker det på tillträdesdagen så kan det bli problem om denne velat behålla trädet.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Wow. Vi har också träd som inte gör "någon nytta" men för mig så är det fantastiskt fina tallar, björk och ek som jag aldrig skulle ta ner om det inte gick sjuka i dem.

• Gilla
  • Haha
splinter och 53 till
  • Laddar…
Verkar finns fler alternativ att välja på för att fälla.

Walle85
Ska de ändå flytta har du ju inte så mycket att förlora på att fråga dem snällt. Antar att du kommer stå för kostnaden/arbetet med detta och kanske till och med kan tänka dig att erbjuda dem någon kompensation/present som gör att de har lättare att gå med på ditt förslag 😉

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Du förlorar inget på att fråga, får du nej kan du alltid prova med nästa som flyttar in. Som nyinflyttad hade jag dock låtit det stå ett år om jag vore minsta osäker man vill gärna se tomten över alla säsonger innan man gör den typen av ingrepp.

Så om du får ett nej skulle jag föreslå att ni tar upp det om ett år igen när de bott in sig. Kan ju även komma motbud på att de vill få till något.

• Gilla
TorbjornEd och 6 till
  • Laddar…
Grannen har nog ytterst lite att vinna på att ta ner trädet, men desto mer att vinna på att låta den som flyttar in bestämma om de vill behålla det eller ej...

Redigerat:
  • Gilla
TorbjornEd och 31 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Oj oj. Inte undra på att det blev problem när du sågade ner eken som kanske stod på tomtgränsen, men den attityden, du har. "Den bara existerar". Det är liksom det träd gör. De står bara där och dräller till ingen nytta för dig. Ett djävla ofog, helt enkelt.
Gissningsvis får du muta grannen rätt rejält för att få såga ner (ännu) ett träd på hans tomt. Gissar att han inte glömt det förra övergreppet.
Som köpare hade jag blivit rejält förbannad ifall träd sågats ner sedan visningen. Säljaren skulle säkert informerat mig att min blivande granne orsakat elendet. En bra start. Tycker du inte det?
Tänk först. Handla sedan!

• Gilla
  • Älska
splinter och 68 till
  • Laddar…
Många trädkramare här.

Jag kan tycka att det är märkligt att det är så otroligt strikt med alla lov på byggnationer på ens egna tomt men samtidigt ok att plantera nästan vad som helst på tomten. Det är bygglov i de flesta kommuner på att sätta upp ett staket på 145cm, men helt ok att plantera en tujahäck som blir 4 meter hög, utan något som helst lov.

I Norge verkar det finnas möjligheter för grannar att begära nedtagning av olämpliga träd och buskar som stör i mycket större omfattning. Tycker det vore lämpligt med liknande möjligheter i tätbebyggt/planlagt område även i Sverige.

• Gilla
arneri68 och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.