Byggahus.se

HTH kök, ska man acceptera den här skiten!?

1. D
    Medlem · Östergötland · 22 inlägg

Douglas L

Medlem
    Hej,
    byggde med MH med inflyttning för knappt 2 år sedan. Köket ingick i totalentreprenaden och valdes ut av av oss i samråd med HTH. Valde en ny vit lackad MDF lucka och ett hyfsat påkostat kök. So far so good. Efter ett halvår upptäckte vi att flera luckor hade fått små bubblor och sprickor. Kontaktade MH som i samråd med HTH enades om att byta ut luckorna. HTH påpekade dock att det var ett handhavande fel. Nu har det gått ytterligare ett år och flera liknande bubblor och sprickor har uppstått. Till saken hör att vi är vana husägare och vet vikten av att genast torka av vid vattenstänk etc.
    Nu i dec går garantin ut med MH och vi har påtalat detta igen, ev kommer några luckor bytas. Men faktum kvarstår och problemet kommer komma tillbaka och då står vi där. Det är ju för fa... ett kök och inte en prydnadsmöbel! Det måste ju tåla att användas. Likaså bänkskivan (laminat) började spricka i skarven redan efter ett halvår trots extremt noggrann skötsel/torka av/torka torrt hela tiden.

Ska man acceptera den här skiten? I praktiken skulle alla luckor behöva bytas ut inkl bänkskiva men det kommer aldrig HTH ta. Taktiken verkar vara att byta lite till garantin gått ut.

Orka!!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3964.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3964.jpg

2. K
    Medlem · 76 inlägg

kabanja

Medlem
    Jag tror det kan ses som att samma fel uppkommer igen fast dom försökt rätta till det. Det brukar betyda att dom har 3 försök på sig att fixa det innan du har rätt att häva köpet. Jag är osäker men jag tror inte garantin går ut om de är samma fel som dom aldrig lyckats rätta till det.

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Jag har aldrig sett något liknande på de kök jag monterat men det är klart, dyker det inte upp förrän efter en tid så.
    Dock borde man ju hört talas om det när man är i svängen men inte ens det.

4. K
    Medlem · 76 inlägg

kabanja

Medlem
  5. V
    Medlem · Halland · 4 006 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Har en bekant som köpte HTH kök för nästan 300.000 kr exkl vitvaror. Inte många rätt på det köket/leveransen fick ringa många många gånger för att få alla grejer och hur vissa saker skulle monteras. HTH skickade faktura på telefonsupport dessutom! Bänkskivor som skylla vara 50mm massiva var i själva fallet "fake massiva".

6. L
    Medlem · Halland · 169 inlägg

LäsLus

Medlem
    Det är MDF skivan som har svällt på grund av fukt. Käns som att målningen i kanten är undermålig då vatten har kunnat tränga in i skivan.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · Östergötland · 22 inlägg

Douglas L

Medlem
    Vi har nu bytt 1/3-del av alla luckor ett i ganska stort kök. Nu går garantin ut i dec och det är då man står där med skägget när nästa lucka tar in vatten. Att häva köpet i sin helhet kommer bli svårt då HTH bytt löpande. Kan man få en förlängd garanti på något sett som kanbanja skriver?

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Halland · 169 inlägg

LäsLus

Medlem
    Man kanske skulle reklamera luckorna till HTH och begära att de målar dem en extra gång, då birde risken minska att detta händer igen.

9. R
    Bannad · Västra Götaland · 2 169 inlägg

Roland112

Bannad
    Ser ut som att det vid övergången lackats för dåligt så att fukt kan ta sig in i träet. Om jag jämför med mina IKEA luckor som också har klassisk stil som dina är mina mycket mer vällackerade så där kan omöjligen fukt ta sig in.

Konsumentköplagen säger att ett företag får 3 chanser på sig att rätta till felet, återkommer det har man rätt att häva köpet.
    Mina föräldrar åberopade det på en ny båt de köpte för ett par år sedan som läckte in vatten. FIrman fick tillslut ta tillbaka båten.

10. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Att det blivit fuktskadat är dåligt. Men minst lika dåligt är ju finishen på urfräsning i MDF-skivan det ser ju fruktansvärt ut och det verkar som att man inte ens slipat innan målning.

11. B
    Medlem · Västra Götaland · 211 inlägg

brumbjorn

Medlem

Vad är felet?

Felet är inte att du får bubblor. Felet är bristande lackering. Detta fel kan du reklamera oavsett om det visat sig på alla luckor ännu. Reklamera därför alla luckor. Byter de inte samtliga gå vidare.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · stockholm · 42 inlägg

leonart

Medlem
    Ang bänkskivan. Har det släppt i skarv mellan två skivor? I så fall har de kanske inte monterats riktigt och det ligger på montören. Men om det är i skarv mot kanslist eller dyligt så är det tillverkaren som måste åtgärda. Stå på dig! Godtag inte den kvalitén! När de säger handhavandefel så be dem att tala om hur du gjort fel och be dem bevisa det.

13. R

Roland112

Bannad
    hth verkar ju inte vara en höjdare...

14. F
    Medlem · Stockholms · 1 531 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Vi köpte ett HTH-kök och trodde att det skulle hålla bra kvalitet eftersom de hade vunnit något test. Ändå har vi samma bubblor som TS. Problemet är väl att luckan antagligen fått sig en liten smäll så att lacken spruckit och där tränger vattnet in. Då är det inte fel på produkten längre utan på vårt handhavande.

15. R

Roland112

Bannad
    Men luckan på bilden ser ju helt kass ut. Åk och titta på ett IKEA kök, inte fasen lackar man så tunt som bilden ovan. Lackar man som på bilden är det ju som upplagt för problem. Ungefär som att byta till vinterdäck och bara handäntra skruvarna, tillslut går det åt skogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.